Ik zou je aanraden om ook de Oosterse levensfilosofie te bekijken. Bijvoorbeeld Boeddhisme. Die is veel rijker en omvattender dan het Christendom of de Islam.
De meeste grote religies zijn ooit begonnen met het oprechte doel om de mensen gelukkiger, gezonder, eerlijker, vrijer, wijzer, intelligenter en meer bewust te maken. Maar nadien zijn ze bijna allemaal overgenomen en geperverteerd door corrupte politici om het volk te onderdrukken, dom en ziek te houden, en tot slaaf te maken. Ook het Christendom en de Islam. Die corrupte machthebbers zeggen dat zij de enige vertegenwoordiger en het woord zijn van god, en dat iedereen hen dus blindelings moet gehoorzamen.
In het Boeddhisme is dat minder gebeurd, omdat Boeddha expliciet verbood om een god te aanbidden en te gehoorzamen, net om dat te vermijden. Hij zag die misbruiken aankomen.
Oorspronkelijk ging de Islam over: eerlijk zijn, hard werken, gelijke rechten voor man en vrouw, niet stelen, niet moorden, geen alcohol, geen drugs, respect voor anderen, respect voor culturen waar je te gast bent, enz... Kortom, bijna het omgekeerde van wat je vandaag ziet bij velen.
Analoog bij het Christendom, waar het oorspronkelijk ging over anderen liefhebben en helpen, om hun leven beter te maken.
Oorspronkelijk geloofde men in het Christendom ook in reincarnatie, net als in alle Oosterse levensvisies. Na de dood vergaat je lichaam, maar je ziel, je spirit, blijft leven en zoekt een nieuw lichaam om verder te doen. De hele Bijbel staat er nog vol van: het eeuwige leven, verrijzenis, wederopstanding, het leven na de dood, het hiernamaals (=letterlijk: hierna-maals = volgende keer), enz. In een evangelie antwoord Jezus op een vraag van een apostel letterlijk dat je lichaam vergaat, maar je ziel een nieuw lichaam zoekt. Dus wij zijn geen lichamen, maar spirituele wezens, een niet-materieel bewustzijn, geest, ziel, of hoe je het ook wil noemen.
De hemel en hel uit de Bijbel worden dan eenvoudig begrijpbaar: als je goed bent en van de wereld een paradijs maakt, kom je in het hiernamaals, dus in je volgende lichaam, in datzelfde paradijs terecht. Maak je van de aarde een hel, dan kom je in je volgend lichaam in die hel terecht. In het Oosten noemt men dan karma. Het is heel simpel: je krijgt wat je zelf maakt. Plant je overal bloemen, dan zit je in de bloemen. Draai je overal stront, dan zit je in de stront. Ook in je volgend leven.
Maar ik heb dus eerst wel die Oosterse levensvisies moeten bestuderen om dat over het Christendom te leren. Want onze eigen pastoors kunnen, willen en mogen het niet zien...
Oorspronkelijk was die wijsheid ook gekend in de Islam; en in sommige strekkingen is die er nog, maar daar weet ik niet veel over.
Maar in het Boeddhisme is die kennis nog veel meer aanwezig. Boeddhisme omvat het oorspronkelijke Christendom en Islam, en nog veel meer. Het is spiritueel veel rijker.
Dus het is goed als je andere levensvisies bestudeert. Zorg alleen dat je je visie alsmaar groter en wijzer maakt. Niet verengen tot bekrompen fanatisme, daar moet je voor opletten.
Dus ik laat mij nu door geen enkele levensvisie meer vastpinnen. Ik neem a la carte de goede dingen en wijsheid van elk, en ik verwerp de perversies die er ook geweest zijn.