• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Mijn ouders
  4. Mijn ouders
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Leven veranderd

16 jaar
2 weken geleden

Hallo,

Iets meer dan een half jaar geleden is mijn moeder overleden, sindsdien ben ik nog met mijn broer en vader. Mijn vader is heel erg veranderd, wat ik ook snap, maar soms weet ik niet wat ik ermee moet. Mijn vader is vaak wat kortaf en chagrijnig, ook zegt hij weinig. Ik zit in mijn examenjaar en moet dus een vervolg kiezen, ik weet ongeveer wat ik wil, maar mijn vindt dat niks voor mij en heeft een mening over het vak wat je dan kan doen. Ook ik heb mijn "meiden dingetjes", mijn vader vindt alles wel goed, maar soms komt het over alsof het hem ook weinig boeit. Terwijl ik het er met mijn moeder uren over kon hebben.

Mijn vader en broer zijn doordeweeks altijd aan het werk, daardoor ben ik door de weeks veel alleen. In het weekend gaat mijn broer vaak naar vrienden, als ik dan ook wat wil, zit mijn vader de hele dag alleen (heb ik geen problemen mee). Dit vind ik lastig, want ik wil niet dat hij de hele dag alleen zit, maar aan de andere kant zit ik ook veel alleen doordeweeks. Echter lijkt het mij het niet mijn schuld dat ik doordeweeks hobby's en sporten te doen heb en mijn vader niet.

Mijn vader wil alles qua huishouden ook goed hebben, dat snap ik, maar hij begint te mopperen als het niet allemaal bij is. Ik wil en kan best helpen, maar ik zit ook gewoon met school en mijn eigen leven en na alles wat er speelt/speelde, ben ik mentaal wel wat uitgeput. Mijn vader heeft volgensmij ook een mening over mentale gezondheid als het mentaal niet helemaal lekker gaat, daar is hij ook altijd wat bot en kort over. Ik ben nog jong en kan niet alle taken op me nemen.

Ik snap dat mijn vader ook gewoon in een rouwproces zit en zijn best probeert te doen, maar toch vind ik het lastig om hier mee om te gaan en weet niet goed wat ik moet doen. Praten lijkt mij in dit geval wat zinloos.

Hebben jullie tips? Of kan ik hier weinig aan doen?

5 reacties
22 jaar
2 weken geleden
Laat je niet deprimeren door het feit dat iemand anders gedeprimeerd is. Kijk naar zijn humeur alsof je naar een thermometer en het weer kijkt: okee, het vriest vandaag. Of het regent. Of de zon schijnt. Maar dat is geen reden voor jou om dan ook "slecht weer" te worden. Want dan krijg je een vicieuze cirkel: dan gaat hij daar ook weer slecht op reageren.

Zijn leven is ingestort, zijn partner en huwelijk zijn weg, zijn toekomst is weg (in zijn ogen). Dus normaal dat hij niet gelukkig is.

Probeer zelf stabiel te blijven, en - als het gaat in de omstandigheden - een beetje opgewekt. Laat je niet leiden door het humeur van anderen, reageer daar niet op. Dat werkt ook stabiliserend voor de mensen rondom je.

Ik weet, het is makkelijker gezegd dan gedaan; en ik beweer niet dat ik het goed kan.
23 jaar
2 weken geleden
@Meisje16: Allereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Dat je vader even (iets) anders functioneert dat kan ik goed begrijpen hij mis je moeder
probeer dit te accepteren en bied elkaar de nodige steun.
Ieder mens verwerkt het op zijn eigen manier. Vraag eens hoe het met hem gaat en of je iets kan doen. Ik weet zeker dat hij het zal waarderen ..
20 jaar
3 weken geleden
ts: misschien het 't minst belangrijk voor je, maar je vriend kan en mag je vervolgopleiding niet bepalen.... hij is misschien maar tijdelijk je vriend en je opleiding is voor de rest van je leven! jij bepaald je leven niet hij. Wat betreft de dood van je moeder: leven en dood zijn onafscheidelijk, de één kan niet zonder de ander. tuurlijk kan en mag je rouwen, maar laat het niet je leven bepalen, dat zou je moeder niet willen. In ieder geval wens ik je sterkte en wijheid
14 jaar
2 maanden geleden
Mijn moeder is er nog maar ze voor de tweede keer kanker maar nu met uitzaaien ongeneesbaar. Ze was de eerste keer niet volledig genezen van borstkanker. We hebben nu een paar jaar of maanden?? En mijn vader weet gewoon niet wat te doen. En ik ook niet.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

22 jaar
2 maanden geleden
Hoi TS. Wat naar, dat je moeder is overleden, gecondoleerd en heel veel sterkte. Ik snap jou, maar ik snap je vader ook wel. Jij ook, als ik jouw post goed lees. Iedereen verwerkt zo'n groot verlies op zijn of haar eigen manier. De een praat er heel veel over en de ander zo weinig mogelijk (dan komt het soms later). Je denkt dat praten zinloos is, maar met die gedachte zou ik voorzichtig zijn. Mannen hebben soms meer instructie nodig, voor ze iets kunnen begrijpen. Het lijkt mij juist heel goed om te blijven zeggen wat je ergens van vindt en dan bijvoorbeeld te vragen wat jouw vader ervan vindt. Als hij kortaf is of niet reageert, mag je dag ook zeggen. Als je dat spannend vindt, kun je ook iets zeggen als: ik snap dat het verlies van mam moeilijk is, dat vind ik ook. Je hoeft niet de babysitter van je vader te zijn, maar pas ook op dat jullie elkaar niet kwijt raken of dingen niet uitspreken. In ieder geval heel veel sterkte en praat er anders over met je broer. Je bent niet alleen!