• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Mijn ouders
  4. Mijn ouders
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Rijke oudrtd

14 jaar
2 maanden geleden
Ik schaam me dus soms een beetje voor mezelf. Mijn ouders zijn gewoon erg rijk. En ik ben zo verwend als het maar kan. Enig kind... Sommige ouders van kinderen uit mijn klas. Kunnen niet eens rondkomen. En dan kom ik aan met alleen dure kleding en een rolex. Maar moreel van het verhaal ik leer gewoon niet met geld omgaan. Omdat mijn ouders toch wel op alles ja koop maar zeggen. En de laatste tijd begin ik steeds meer een beetje stoer te doen. En armere kinderen te kleineren.
14 reacties
12 jaar
2 maanden geleden
Ts jij gaat er wel komen met deze instellingen goedzo.
22 jaar
2 maanden geleden
Volgens mij ben je een nietsnut die hier gewoon wat zit te trollen. Waarschijnlijk zelf een echte pauper. Alleen dat je nul vrienden hebt, wil ik wel geloven.

Ik ken verschillende echt rijke mensen. Die hebben allemaal een hoogstaande opvoeding genoten. Ze hebben excellente omgangsvormen, zijn charmant, hoffelijk. De meesten zijn ook zeer intelligent, hoogbegaafd, waarbij ze die gaven constructief gebruiken. En ze werken keihard, dikwijls 80 uur per week. Zij hebben niet alleen veel geld, maar ze hebben vooral een rijke cultuur, en een rijk innerlijk en spiritueel leven. Hun geld is een gevolg van die innerlijke rijkdom. Niet omgekeerd.

Ze werken graag en hard, en ze kunnen oprecht genieten van het resultaat van hun werk.

En meer nog: ze kijken niet neer op anderen, op hun kuisvrouw, op hun tuinmannen, op de winkelbedienden. Nee, ze waarderen en respecteren die zeer. Ze babbelen met hen, nodigen die mensen uit op de thee.

Dat is helemaal het omgekeerde van die spiritueel en mentaal arme figuur die jij bent. Jij bent een loser, geen winner. Jouw geld is niet van jou, maar van je ouders. Je hebt er niets aan bijgedragen. Je kan niets, je bent niets.

Tenminste, als wat je schrijft echt zou zijn, en geen getrol.

Hoog tijd om wat echt levensinzicht op te doen, en om verantwoordelijkheid te nemen en iets van je leven te maken. Met jouw familiale achtergrond zou je veel goed kunnen doen en veel mensen gelukkiger kunnen maken. En daardoor ga je zelf ook een rijker en gelukkiger mens worden. Anders zien we je binnen een paar jaar terug als een troosteloze, gedrogeerde junkie in de goot.
14 jaar
2 maanden geleden
J 12 gap vrienden heb ik niet nodig. Toch geld zat. Om mijn pols heb ik het jaar salaris van me docenten hahaha boeit me echt geen reet wat hun zeggen.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

12 jaar
2 maanden geleden
Jij moet jezelf eens een keer goed in de spiegel kijken. Mijn ouders hebben ook genoeg geld. Maar ik ben echt niks neer waard dan een ander. En dat zal ik ook nooit zo voelen. En dat brengen mijn ouders me ook mee. Ik heb echte vrienden en heb een geweldig voetbalteam. Waar ik in zit wees daar dankbaar voor en ga anderen niet pesten. Jij hebt nu geen echte vrienden. Alleen meelopers onthoud dat. Ik ben blij dat ik goede ouders heb die mijn opvoeden. En niet zoals de jouwe die waarschijnlijk 0 tijd in je steken.
23 jaar
2 maanden geleden
Echte rijken zullen nooit uitpakken met hun rijkdom en al zeker niet anderen kleineren. Wellicht zijn jouw ouders nieuwe rijken, vaak een wat fout volkje. Dit zien we nu op vakantie ook.
23 jaar
2 maanden geleden
Zoek eens op wat het verschil is tussen proleten en proletariers. Gezien wat jij hier allemaal vertelt en hoe jouw mentaliteit is heeft jouw opvoeding blijkbaar bestaan in het jou alles geven wat je hebben wilde. Moreel besef zijn je ouder jou vergeten bij te brengen en dat in nu precies wat het proleten ontbreekt.

Rijk zijn kan je op verschillende manieren definieren. Zoals jij doet bijvoorbeeld, veel geld hebben (je ouders feitelijk) en je daardoor alles kunnen permitteren, tot en met wangedrag en vernederen van mensen aan toe.
Je beseft dat niet maar wat jij doet is vriendschap kopen met je geld. Echte vriendschap is gratis, net zoals echte liefde dat is. Als je er voor moet betalen is het niets waard. Die lui die voor jou kruipen en alles doen wat jij ze opdraagt zijn in feite hetzelfde als jij bent. Het gaat ze alleen maar om jouw geld. Heb jij geen geld meer dan kan je barsten. In hun hart haten ze je.

Jij denkt nu dat het altijd zal zijn zoals het nu is. Misschien is dat zo en heb jij altijd genoeg geld om alles en iedereen te kopen. Alleen, of jouw vrienden echte vrienden zijn en of de liefde die jij denkt te krijgen echte liefde is, dat zal jij nooit weten.

Het probleem van rijke mensen is dat het nooit genoeg is. Over niet al te lange tijd, als je dertig bent of zo, dan heb je alles wat je hebben wilde, heb je alles gedaan wat je doen wilde, heb je zoveel seks gehad als je wilde op alle mogelijke manieren die jij wilde, en wat dan? Dan is er niets meer om nog te ontdekken.
Je moet een doel in het leven hebben, iets waar je bevrediging in vindt. Iets wat helemaal van jezelf is, maar dat had jij nooit. Waarom jezelf moe maken als je alles hebt? Daarom zal jij nooit tevreden zijn in je leven. Je hebt namelijk niets om voor te leven.

Echte rijkdom zit van binnen in de mensen. Hun persoonlijkheid, de idealen waar ze voor leven, hoe zij andere mensen beinvloeden en gelukkiger maken. Dat kan jij dus niet want jij bent leeg van binnen.
Het vernederen van anderen vind jij leuk. Maar geeft het jouw echt bevrediging? Als je 's avonds naar bed gaat denk je dan iets van: Wat een leuke dag was het vandaag weer, ... voor lul gezet, wat hebben we gelachen!
Het is niet leuk om een misselijk ventje te zijn.

Jij bent niet rijk vriend, jij bent een beklagenswaardig iemand. Het enige wat jij wakker maakt is haat en afgunst. Geen liefde of vriendschap.
Je bent nog erg jong. Misschien, op een dag dat jij het licht gaat zien en beseft wat in dit leven echt belangrijk is. Ik hoop het maar voor je.

12 jaar
2 maanden geleden
Ik kom ook uit een rijk gezin. Maar mijn ouders laten wel altijd weten dat ik dankbaar moet zijn. En nooit anderen moet kleineren. Je bent echt niks meer waard omdat je een merkje op je kleding hebt. Tuurlijk het maakt het leven denk ik soms wel makkelijker.
21 jaar
2 maanden geleden
Andere kinderen kleineren is toch echt iets wat meer met je karakter te maken heeft in plaats van je rijkdom. Rijkdom is slechts een slap excuus.
En met 14 jaar met een Rolex op school komen....voor zover geloofwaardig, kun je er ook voor kiezen om die Rolex thuis te laten.
15 jaar
2 maanden geleden
Jij hebt nu eig de kans om die armere mensen te helpen, doe dat dan! Doe niet stoer man! Ik denk dat je zelf al wel door hebt dat dat niet de manier is van hoe het moet. Dus wees aardig en help hun juist. Als je heel eerlijk bent tegen jezelf weet je wat je moet doen en dat je moet stoppen.

Als je je schaamt ga je niet stoer doen.
14 jaar
2 maanden geleden
Die mensen zijn minder waard als ons dus die kleineer ik. Hadden die ouders maar gewoon moeten werken. En ja ik heb een vriendin maat zeker niet uit een arm gezin. Ga echt niet om met dat volk gadver. En je kan lopen zeggen het is pappas geld boeie. Kan je verzekeren ik hoef nooit van me leven te werken. Koken hebben ze ook nog nooit gedaan. Of uit eten of er komt iemand Koken. Als mijn tellie kapot is wat niet gebeurd koop ik gewoon een nieuwe. Meestal om de 3 maanden ben ik uitgekeken. En voor die andere dingen heeft me vader gewoon een vast iemand in dienst. Dus die andere lui hebben we niet nodig. Dus tuurlijk kijk ik neer op iemand die bij de voedselbank loopt. Gewoon werken voor je centen en je bent er. En never nooit dat ik hun ga helpen. Liefst nog even extra kleineren. Hoe je dat doet. Na het huis gaan met een paar vrienden. En voor hun neus eurootje of duizend kapot scheuren. En gaan filmen. Hoe ze het proberen te maken. Sowieso is pesten leuk. Die docenten durven toch niks tegen mij en me vrienden. Een jongen is crazy. Hij doet alles voor een beetje geld. Wat die nooit krijgt. Dat kind chapt honden poep. Beste was toen tijdens gym in zijn witte sportbroek ging scheiten. En als ze niet doen wat we zeggen helpen we ze een handje. Hahahah. In de kleedkamer met gym ook. Al die kinderen zijn bang voor ons. Je zegt ga fappen en ze gaan fappen.
22 jaar
2 maanden geleden
Hoi TS, de reacties hierboven zijn al duidelijk, iedereen, arm of rijk is gelijk. Jij hebt geluk maar ik denk dat het goed is dat je leert met geld om te gaan. Vraag je ouders zakgeld en kleedgeld en als je wat duurs wilt kopen spaar je daarvoor of gaat vakkenvullen bij de appie. Dan leer je de waarde van geld kennen. Dus niet meer automatisch krijgen wat je wilt hebben. Als je mooie kleren niet meer draagt geef ze dan aan vrienden die het minder hebben of breng ze naar het Leger des Heils (bij voorkeur niet in de kledingcontainer maar gewoon wegbrengen) . Het nieuwe jaar begint bijna, mooi moment om minder verwend te gaan leven. Succes en een mooi 2026!
20 jaar
2 maanden geleden
Kleineer nooit een ander mens, zeker niet als die het minder hebben dan jij. Je kunt ze beter iets toereiken en helpen , dan ze te kleineren. Die mensen hebben niet het geluk gehad wat jij hebt. Waardeer ze, ze zijn je medemens!
11 jaar
2 maanden geleden
Je hoeft je niet te schamen dat je ouders wat rijker zijn, maar je moet ermee niet andere kleineren
23 jaar
2 maanden geleden
Beste TS, Dat jij rijke ouders hebt daar hoef jij je niet voor te schamen. Rijke mensen hebben tenslotte ook kinderen. Waar jij je wel voor moet schamen is dat jij je blijkbaar beter voelt dan minder bevoorrechte kinderen en ze kleineert. Dat is echt heel erg fout.

Vraag je af, in wel opzicht ben jij beter die ouders hebben die wat minder succes in het leven hebben gehad dan jouw ouders? Zijn in jouw ogen minder welgestelde mensen minder waard dan rijke mensen? En waarom dan wel?
Op een dag wordt jij misschien verliefd op een meisje bijvoorbeeld. Ga je haar dan vragen hoeveel haar vader verdient en wat voor auto ze hebben om te zien of ze wel bij jou past?

De waarde van een mens ligt niet is hoeveel hij heeft maar in wie hij is. Jij lijkt jezelf beter te voelen dan kinderen van armere ouders omdat jij een rijkere vader hebt. Sommige mensen hebben iets bereikt in het leven en daar zijn ze dan soms trots op. Niet eens altijd. Als je met gemak je gymnasium diploma hebt gehaald dan is dat omdat je gezegend bent met een goed verstand. Als jij je VMBO diploma hebt gehaald en je hebt daar hard voor gewerkt dan mag je minstens zo trots op jezelf zijn als die gymnasium klant.

Waar jij je beter door lijkt te voelen is niet om wat jij gepresteerd hebt maar om wat je vader gepresteerd heeft. Jij hebt alleen je basisschool diploma en misschien een zwemdiploma en meer heb jij nog niet bereikt in het leven, net zoals die kinderen die jij kleineert.
Je doet stoer zeg je, met je Rolex en met een dure telefoon of zo iets? Dat zijn geen prestaties, dat is geld van je vader. Stoer doe je als je zelf echt in iets beter bent dan anderen omdat je daar voor gewerkt, getraind hebt. Ben jij goed in iets, beter dan de meesten?
Maar dan nog, je mag trots zijn op je prestaties, maar neerkijken op anderen omdat jij je beter voelt is niet fatsoenlijk. Dat wijst op een zwak karakter. Zo iets maakt van een mens een onaangenaam mens. Rijk zijn geeft je geen voorrechten, het geeft je verplichtingen.

Ik begrijp wel waarom jij zulke gevoelens hebt. Je moet sterk zijn om de verleiding van het jezelf beter te voelen te kunnen weerstaan. Jij bent pas 14 en nog lang niet volwassen. Jij weet nog niets van het leven en van wat echt belangrijk is en wat niet.

Je kijkt neer op 'armere' mensen. Stel je eens voor, de verwarming doet het opeens niet meer. Kan jij hem repareren, je vader? Of moet je er een armer iemand bij roepen die het kan? Het dak lekt, een ruit is kapot gewaaid, de waterleiding lekt, het riool is verstopt, de auto doet het niet meer, je telefoon is kapot, en ga zo maar door. Wie gaan dat allemaal voor jullie in orde maken? Stel dat die armere mensen die zulke dingen kunnen zeggen van, sorry we hebben geen tijd, of geen zin, wat dan?
Deze wereld kan alleen draaien als iedereen er is als dat nodig is. Zonder de anderen ben je niets, heb je niets aan je geld. Geld kan je niet eten.
Iedereen is belangrijk en misschien zijn die rijke mensen nog wel het minst belangrijk, want wat kunnen ze anders dan mooie praatjes verkopen? De wereld kan best zonder rijke mensen, maar niet zonder broodbakkers, boeren, loodgieters, timmerlieden, elektriciens, automonteurs, en ga zo maar door.