• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Op jezelf
  4. Mijn nieuwe thuis
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Mijn nieuwe thuis

13 jaar
9 maanden geleden
Hallo J23

Je schrijft en je blijft het de hele tijd zeggen dat je het een een slecht idee vind en vind dat ik mijn beslissing uitgevoerd heb ondanks, dat mijn thuis in Nederland voor mij onhoudbaar was en gemaakt werd.

De Nederlandse hulpverlening bestaat alleen uit praten, therapie en bemiddelen en bij mij thuis was er niets te bemiddelen want het ging bij mijn ouders het ene oor in en het ander weer uit ze hadden en hebben lak aan alles wat er tegen hen gezegd werd.

Het verbaast jou dat “ouders als de mijne” mij zo voortgebracht hebben, maar dat hebben zij niet gedaan dat heb ik noodgedwongen zelf moeten doen omdat zij ík denk in een opwelling gemeenschap hebben gehad zonder te weten wat de gevolgen waren van hun naakte bezigheid, het verbaast mij eerder dat zij de tijd hebben genomen om mij te voeden.

Inderdaad op de plek waar ik nu ben wachte mij een hele goede man die iets van Nederlands spreekt vanwege zijn vorige werkzaamheden in hotels aan de welkomst balie. Maar nu heeft hij al een paar jaar zijn eigen bedrijf waar hij mij een plekje gegeven heeft zodat ik mijn eigen geld kan verdienen. Hij die persoon die op mij wachte en mij opgevangen heeft gaat vaak naar de kerk, zonder diensten hij steekt een kaarsje aan en bedankt de heer dat hij het goed heeft en vraagt om zijn familie te helpen en te beschermen tegen het foute en vraagt nu ook om mij te beschermen en te steunen zodat ik een goed leven krijg in de toekomst.

De taal leer ik steeds meer doordat hier eenmaal spaans gepraat wordt, hoop dat ik nooit drugs verkopen moet daar komt alleen narigheid van.

Over de gevaren die je schreef die hier aanwezig zouden zijn heb ik nog niet gezien, heb eerder samenhorigheid van alle buren gezien, tijdens de feestdagen heb ik dingen gezien en meegemaakt die ik nooit eerder meegemaakt heb in heel mijn leven in Nederland. De warmte die de mensen hier hebben en delen heb ik nooit eerder mee meegemaakt. Ik dacht dat er vuurwerk zou worden afgestoken tijdens oud en nieuw, maar er werden hooguit 10 harde knallen gehoord en toen was het stil, moest 12 druiven eten bij elke klokslag, dat ging niet echt soepel 😁 zodra dat afgelopen was kreeg ik zoenen en omhelzingen van alle aanwezige en wensten mij een gelukkig nieuwjaar. Heb daar toch wel eventjes om moeten huilen, omdat dit een eerste keer is dat ik me geaccepteerd voelde en gewaardeerd. Daarna zijn we met z’n allen wezen eten in een restaurantje vlakbij om het jaar goed te beginnen.

Je vergelijkt mij met jou 13 jarige neefje, die jij niet ziet dat hij hetzelfde zou doen als wat ik wel gedaan heb, maar ik denk dat jou neefje ook geen ouders als de mijne heeft zodat hij ook niet die behoefte heeft om zijn eigen weg en leven moet zoeken.
23 reacties
12 jaar
2 weken geleden
die jongen Maxim van 14 is inmiddels weer gelukkig gevonden.
23 jaar
3 weken geleden
Hola joven amigo! Je adresseert je post aan mij, maar er zijn er hier heel veel die jouw verhaal gelezen hebben en erg met je meeleven.
De laatste J16 hier had het over die jongen Maxim van 14 die op zijn fiets vertrokken is en niemand weet nu waar hij is. Op weg naar Rusland is een vermoeden, maar dat is dus maar een vermoeden. Het is de vraag of het goed af gaat lopen met hem, niet iedereen heeft alles zo goed voorbereid als jij en komt de juiste mensen tegen.

Het is jammer dat het zo slecht gaat met je ouders maar zoals ik het lees probeert je vader de weg terug te vinden naar een normaal leven. Misschien doet het hem toch wel wat dat jij, zijn zoon, er vandoor bent gegaan. Misschien schaamt hij zich voor jou en doet daarom zijn best om van zijn drankverslaving af te komen.
Als ik het zo lees dan krijg ik het gevoel dat jij dichter bij je vader staat dan bij je moeder. Meestal zijn het de moeders die de sterkste band hebben met zonen. Verdrietig dat ze zo ver van een normaal leven is afgedwaald. Het blijft je moeder.

Je zegt dat je spijt hebt zoveel tijd verloren te hebben met je ouders. Wat had je anders gekund? Je was feitelijk nog een kind toen je wegliep. Voor kinderen is de situatie waarin ze leven normaal. Pas als ze zien hoe het ook kan gaan ze nadenken. Door wat jij moest ervaren was jij al wat volwassener dan de meesten van jouw leeftijd toen. Nu je ziet hoeveel liefde mensen voor elkaar kunnen hebben begrijp je wat je gemist hebt. Maar dat is voorbij!

Leuk dat jij met je pleegvader en broertje eens terug naar Nederland gekomen bent. Waar je geboren bent en opgegroeid blijft toch een soort van thuis.
Je woont nu al meer dan een jaar in Spanje en dan komt Nederland en je oude leven steeds meer op afstand te staan, letterlijk en figuurlijk.
Oude bekenden en vrienden herkenden je niet meer. Dat zal niet zijn omdat je zo bruin geworden bent, maar op jouw leeftijd ben je elk jaar iemand anders. Die jongen van 14 is niet meer dezelfde als die van 13 en die van 15 niet meer die van 14. Zelf heb je dat niet in de gaten omdat jij jezelf elke dag in de spiegel ziet, maar iemand die jou een jaar niet gezien heeft ziet dat wel. Elke dag wordt je een beetje minder jongen en wat meer man.

Je zegt dat je hier niet zo veel meer komt omdat wat je hier geschreven hebt jou te veel emoties geeft. Het herinnert je te veel aan de nare dingen die jij hebt moeten meemaken. Jouw leven zonder liefde.
Ouders die niet om je geven dat is het ergste wat je als kind kan overkomen. Daarom is het zo fijn dat jij nu in een gezin woont met mensen die wel van je houden.
Wat achter je ligt daar kan je niets aan veranderen. Je kan er anders naar gaan kijken en het een plaats geven in je leven. Wat nu telt is vandaag.

Het is goed dat jij nog wat contact hebt dat jou informatie geeft over hoe het met je ouders gaat. Ik hoop dat jouw vader zich herpakt en net als jij een nieuw leven begint waar hij zich niet voor hoeft te schamen. Niet voor zichzelf en ook niet voor jou. Misschien dat wat jij gedaan hebt hem heeft gemotiveerd.
Misschien ook dat je moeder nog eens tot besef komt hoe ze haar leven aan het verpesten is. Je moet blijven hopen.

Ik wens jou weer het allerbeste en veel geluk in je leven in Spanje. Ik vond het echt leuk om weer eens wat van je te horen, tenslotte ben je voor mij, en niet alleen voor mij, een speciaal en sterk iemand.
Wat je ouders betreft ben ik blij dat er in ieder geval bij je vader nog wat lichtpuntjes zijn.

Het ga je goed!
14 jaar
3 weken geleden
Hola amigo J23

Met mij gaat het super goed, ik kom hier op Dreamersforum niet veel meer omdat het me wisselende herinneringen opent, vooral als ik mijn eigen verhaal terug lees, zie ik hoeveel tijd ik eigenlijk verloren heb met mijn toenmalige ouders.

Over hun, mijn echte biologische ouders, krijg ik mondjesmaat informatie van hoe het met ze gaat. Heb mee gekregen dat mijn biologische vader in therapie is gegaan om van zijn alcohol verslaving af te komen en dat hij niet meer samenwoont met mijn biologische moeder, niet is mij duidelijk gemaakt of ze gescheiden zijn of willen scheiden. Ben ergens wel blij dat mijn bio-vader die stap heeft gezet. Mijn bio-moeder zegt dat ze geen verslaving heeft en ze blijft in haar eigen wereld geloven dat ze geen probleem heeft alcohol en weed.

Ben met Pasen samen met Manuel mijn adoptie vader en broertje en mijn vriend in Nederland geweest voor 5 dagen. Zij wilden zien waar ik vandaan kwam en hoe mijn oude omgeving waar ik ooit geboren en half opgegroeid ben eruit zag, vooral mijn nieuwe vader was erg onder de indruk en hij kon zich moeilijk inhouden om geen traantje te laten gezien de wijk hoe deze er nu na bijna 18 maanden eruit zag en ziet.

Hij had een hele andere scenario in gedachten dat het een achterstandwijk zou zijn met vervallen huizen of zelfs dichtgetimmerd ramen, op enkele huizen na zag het er best “netjes” uit. Vele huizen hebben zoveel speelgoed dat deze opgehoopt staan in de tuin dat is geen gezicht en zeker niet voor buitenstaanders. We zijn wel langs mijn oud ouderlijk huis gelopen maar dat zag er zoals altijd uit heeft gezien gordijnen potdicht ramen zijn volgens mij sinds mijn weglopen nooit meer gewassen of in ieder val een beetje schoon gemaakt.

Tijdens onze wandelingtocht ben ik wel bekenden tegengekomen die op school zaten of gewone buurtbewoners die me aanstaarden en ik zag hen gewoon nadenken van dat gezicht heb ik eerder gezien maar waarvan, ik ben dan welliswaar niet veel veranderd maar ik ben ondertussen wel ontzettend bruin geworden door de Spaanse zon en dat samen met een petje op kan mensen in verwarring brengen, voor mij was dat heerlijk want ik had er geen behoefte om duidelijk te maken wie ik was.

Misschien over een paar jaar dat ik wederom eens terug ga naar Nederland maar of ik dan nog eens naar mijn stad toe ga waar ik ooit geboren en gewoond heb, weet ik nog niet, dat zie ik dan wel weer.

Nou dat was weer een teken van leven van mijn kant uit.

Adios amigo 23 😘😘
16 jaar
4 weken geleden
Dit verhaal doet me denken aan die jongen die nu onvindbaar is voor de politie ene Maxim uit Apeldoorn. Zou die jongen jou verhaal hebben gelezen en het zelfde gedaan hebben? Wie weet van wel. Alleen is hij deze Maxim op weg naar Rusland zo word het geschreven in de krant. Hoop werkelijk dat hij het zo goed doet als jij topicstarter.
23 jaar
2 maanden geleden
Hola joven amigo! Je antwoord op een post van J17 dus ga ik geen lang verhaal schrijven. Ik wil alleen zeggen dat ik het leuk vind om weer wat van je te horen. Zo af en toe denk ik nog aan je en vraag ik mij af hoe het nu met je gaat. Goed dus!
Dat je hier niet zo veel meer komt is te begrijpen, je hebt nu een heel ander leven en je voelt je thuis daar bij je nieuwe familie. Wat je achter je gelaten hebt vervaagt steeds meer.

Je ouders voelden niet voor jou wat je van ouders mag verwachten en dat maakt dat jij aan jezelf gaat twijfelen. Ik zie dat ook een beetje in je antwoord aan J17. Naarmate je ouder wordt en steeds meer deel wordt van je nieuwe familie, gewaardeerd wordt en voelt dat er van je gehouden wordt, ga je meer zelfvertrouwen krijgen, maar een beetje pijn blijft toch.

Ik hoop voor jou dat jij een goed leven gaat krijgen met veel liefde en vriendschap. In mijn ogen ben jij nog steeds heel speciaal. Een moedig iemand die zijn leven in eigen hand heeft genomen en gedaan heeft wat maar weinigen zouden durven. Ik heb respect voor jou!

Het beste weer, ik ga jou niet vergeten!
14 jaar
2 maanden geleden
Hallo jongen 17
Wat aardig dat je me geschreven hebt, niet veel jongens of meisjes doen dit, dat is ook de reden dat je ietsjes meer dan een maand hebt moeten wachten tot ik jou post zag en ik je nu antwoord mijn excuses daarvoor.

Maar jij hebt er beetje tijd voor getrokken om mij te schrijven en tevens te vragen of ik (wij) ook last hebben (gehad hebben) van het hoge water?

Wij hebben al zovele stortregens gehad dat ik de tel kwijt geraakt ben 😁 echt super veel last hebben we niet echt gehad, het water stond maar 20 centimeter hoog in de zomerkeuken omdat deze op de begane grond staat, maar het huis zelf staat 4 meter hoger. Verder zijn er vele rotsblokken van de berg naar beneden gekomen omdat de grond zo verzadigd is van alle regen dat deze onder het gewicht van de rotsblokken waterig werd en dus alles naar beneden gedonderd is.

We hebben nu weer te maken met een andere weerdepressie genaamd Therese die voor veel wind en regens zorgt. Vervelen hier is niet aan de orde elke dag is er wel iets mee te maken. Hopelijk blijft het innde zomer wat droger met als de zomer van vorig jaar.

Groetjes jongen 17 en Hasta la próxima vez 💋

vertaald is dat (tot de volgende keer)
17 jaar
3 maanden geleden
Jezus wat een heftig verhaal wegloop jongen. Ik heb je verhaal gelezen en de rillingen liepen mij over de rug. Heb erg met je te doen gekregen en vooral toen je op last en raad van jongen 23 naar de kerk gegaan bent in de hoop dat mensen je zouden vragen. Normaal wordt er met veel liefde over de Heer gesproken maar dat is blijkbaar niet altijd zo. Zo jammer dat dit niet bij jou gebeurd is.
Je hebt een zelf een oplossing voor je destijds probleem gezocht waar niet alle jongeren op komen maar wel eens van dromen alleen jij hebt het lef gehad deze ook te verwezenlijken. Je hebt je vertrouwen in een onbekende persoon gelegd in de hoop dat deze de waarheid sprak en jou daadwerkelijk een toekomst wilde geven en ben ik supertrots en blij dat dit zo gebeurd is, ben echt reuze benieuwd hoe het nu met je is en gaat. Hebben jullie last van al dat hoge water overlast of woon je niet die buurt.
23 jaar
6 maanden geleden
Dag jonge vriend! Toevallig dacht ik gisteren nog aan je omdat jij in mijn ogen wel een speciaal iemand bent. Misschien is mijn gedachte telepathisch bij jou overgekomen!
De meeste topics op dit forum zijn in mijn ogen wat onbenullig, maar soms heeft iemand het echt moeilijk en zo iemand wil ik altijd graag helpen om weer wat licht te zien. Aandacht krijgen als je het moeilijk hebt is altijd fijn en het is ook fijn om zo iemand te kunnen helpen. Die contacten die je zo hebt vergeet je niet zo gauw. Daarom vind ik het echt leuk dat je weer wat van je laat horen!

Je denkt ook nog wel eens aan mij zeg je en ik denk dat het komt doordat jij thuis in Nederland zo naar behandeld werd. Je vond wel dat ik overdreef met mijn bezorgdheid voor dat weglopen, maar er was iemand die bezorgd om jou was en dat was jij niet gewend. Daarnaast zat jij later in een ver land waar je niemand echt kende en dat is toch wel een beetje eenzaam. Via het forum had je dan nog een lijntje met Nederland, iemand waar je wat contact mee had en die wat terug zei als jij wat postte.

Ik was echt heel bezorgd vanwege dat weglopen naar een onbekende toekomst, je was en bent nog steeds zo jong. Je had hier in Nederland een fijn en veilig thuis bij je ouders moeten hebben, maar dat had je niet. Dat is echt een hele nare situatie, om te ervaren dat je ouders je niet willen, waar blijf je dan als kind?
Heel fijn dus dat jij nu die liefde, die veiligheid en die geborgenheid om onderdeel te zijn van een familie die echt om je geeft hebt gevonden.
Je hebt de moed gehad de stap te zetten en het heeft je gebracht waar je naar verlangde. Ik was misschien te bezorgd, maar je kan alleen bezorgd zijn om mensen waar je om geeft. Ik denk dat jij dat wel zo gevoeld hebt.

Je woont nu al een tijdje in Spanje en je hebt daar vrienden gemaakt. Je hebt voor jezelf uitgemaakt hoe jouw gevoelens zijn als het om de liefde gaat en misschien is er inmiddels een speciaal iemand in je leven. In ieder geval iemand waarmee jij je gevoelens kan delen en waarvoor jij ze niet hoeft te verbergen. Dat hoop ik voor je en ik denk dat het ook zo is.

Kerst- en nieuwjaar worden is Spanje uitbundig gevierd dus het gaan hele leuke dagen worden. Ik wens jou en de mensen die van je houden en waar jij van houdt een mooi en gezond 2026!
Toen jij van huis ging was je 13, nu ben je 14 en over een paar maanden ben je alweer 15. Op weg een man te worden. Ik wens jou alvast een leuke verjaardag. Dat jij alles maar mag bereiken waar je van droomt!

Feliz Navidad y prospero ano nuevo!
14 jaar
6 maanden geleden
Hola Amigo 23,
Zomer is voorbij en de herfst ook weer bijna, maar wilde je toch even laten weten dat ik nog steeds wel aan je denk, anders zombie dit berichtje niet meer pennen.
Het is bijna een jaar geleden dat ik mijn geboorteland en daarmee ook mijn roots achtergelaten heb voor mijn een beter bestaan te zoeken die ik ook daadwerkelijk gevonden heb, heb geen seconde spijt van gehad dat ik deze beslissing genomen heb. Namens mijzelf en mijn huidige familieleden wil ik jou hele fijne feestdagen en een goed uiteinde en een vooral een goed en gezond nieuwjaar wensen.
Tot de volgende keer amigo 23
23 jaar
9 maanden geleden
Hola joven amigo! Ja, dat was lang geleden dat je voor het laatst gepost had maar je bent ons dus nog niet vergeten! In ieder geval ik jou ook niet. Je bent nu dus officieel geadopteerd door je nieuwe familie en zelfs heb je nu hun naam. Ik denk dat jij daar blij mee bent dus ik feliciteer je van harte met deze grote stap in je nieuwe leven!

Je hebt dus een kaart gestuurd en geprobeerd te bellen naar je biologische ouders en dat is heel goed. Je hebt duidelijk gemaakt je als een goede zoon te willen gedragen, jij wijst hen niet af, zij wijzen jou af. Zij moeten zich schamen, jij niet. Ondanks dat, jij bent toch een stukje van hen, daar valt niet aan te ontkomen. Ze hebben je toch ook goede dingen doorgegeven in hoe jij bent.
Misschien zijn er wel anderen in jouw Nederlandse familie die anders naar je kijken.

Het is niet fijn allemaal zoals het gegaan is. Het is onbegrijpelijk voor mij dat ouders zich zo gedragen naar hun kind. Misschien als ze ouder worden dat ze nog eens gaan nadenken en begrijpen wat ze eigenlijk gedaan hebben. Misschien ook wel niet, sommige mensen zijn niet in staat te veranderen. Ik denk niet dat jouw ouders gelukkig zijn. Ze zijn een verkeerde weg gegaan.

Dat het erg warm is in Spanje en de rest van zuidelijk Europa daar hoor je in Nederland wel over. Hier valt het gelukkig erg mee. Het is geen slechte zomer, elke dag mooi weer maar voor mij zou het wel af en toe wat meer mogen regenen.
Alles in Nederland is wat gematigder, ook het weer dus. Als het bij jullie warm is dan is het erg warm en als het regent dan regent het heel erg hard. Hier niet zo.

Je hebt lang niets van je laten horen en dat is aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant, je bent een nieuw leven begonnen en hoe meer jij je aanpast en hoe meer jij je nieuwe zelf wordt, hoe vager je leven van vroeger wordt. Nederland zit nog in jou en dat zal het altijd wel blijven, maar er zijn steeds minder mensen van je vroegere leven die jij je nog herinnert en die zich jou nog echt herinneren.
Je bent dus nog steeds 13 en wat ik zie aan mijn jonge neefje en nichtjes van die leeftijd is hoe snel ze veranderen. Elk jaar zijn ze iemand anders geworden. voor jou geldt dat ook, bovendien, je kijkt vooruit, daar is de rest van je leven. Wat achter je ligt is voorbij. Het verdwijnt uit je herinnering.

Ik vind het dus altijd erg leuk om weer wat van je te horen en niet alleen ik. Je ziet hoe vaak jouw posts gelezen worden. Ik denk ook nog vaak aan je, maar als ik niets meer van je hoor dan begrijp ik dat en kan ik je alleen maar het beste wensen.
Je hebt eerder wat verteld over je gevoelens naar vrienden en over je nieuwe school. Gevoelens zijn belangrijk en kunnen je veel geluk brengen maar dingen soms ook moeilijker maken als je ze moet verbergen. Voor jou is dat niet nodig denk ik. Waar jij nu bent ben jij omdat jij gewenst bent. Dan kan je zijn zoals je bent.
Ik vind het nog steeds wonderbaarlijk zoals dat gegaan is.

Je hebt je nieuwe familie, je hebt vrienden en je gaat naar school waar je ook anderen ontmoet en vrienden kan maken. Dingen die jou gelukkig maken en dat is fijn.
Hoe het allemaal verder zal gaan weet je nog niet, maar zo is dat voor iedereen. Er zijn mensen die van je houden, mensen waar jij van houdt, en dat is genoeg voor een leven dat het waard is om te leven.

Ik wens jou het allerbeste, veel vriendschap en veel liefde. ik zal jou niet vergeten. Jij bent een heel speciaal iemand.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.