Hoi, bedankt voor je uitgebreide reactie. De reis naar genezing zal ik inderdaad zelf moeten maken en andere mensen kunnen mij daarin begeleiden en steunen. Maar ook heb al heb ik aardig wat inzicht in mijn copingsmechanismen en oorzaken van depressie, is het moeilijk om patronen te doorbreken.
In eerste instantie dachten ze aan psychotherapie bij mij, naar aanleiding van de onderzoeken gaan ze dat verder uitwerken en een concreet behandelplan opstellen.
Als ik oorzaken van mijn depressie op een rijtje zou zetten, zijn dat er aardig wat. Sommige dingen spelen een grote rol, andere minder. Het probleem is dat alles zich opstapelt en je een filter ontwikkelt waarin het moeilijk is dingen van elkaar te onderscheiden en je snel versterkt wordt in het negatieve. De oorzaken beginnen al terug in mijn jeugd, op school werd ik gepest en thuis is het altijd al een moeilijke, complexe situaties geweest. Door school heb ik me altijd aardig doorheen geslagen, omdat het leren mij makkelijk afgaat en ik leren oprecht leuk vind. Ik ben nieuwsgierig en leergierig aangelegd, dat helpt enorm veel. Vriendschappen zijn altijd al moeilijk gegaan en vaak rot geëindigd. Op elke terrein van mijn leven speelt wel wat en daardoor is het moeilijk om rust te creëren en ergens een veilige plek te hebben.
Daarnaast ben ik niet goed in het uiten van mijn gevoelens etc, waardoor weinig mensen überhaupt doorhebben dat er iets speelt. Een aantal mensen merkt op dat ik er moe en bleek uit zie, dat dat komt doordat ik slecht slaap is niet gelogen. Ik heb niet zo snel vertrouwen in mensen als het om mij persoonlijk gaat en ook weinig vertrouwen in mezelf.
Ik heb inderdaad geen relatie. Ik snap wat je hierover schrijft, maar ik vind niet dat mijn geluk moet voortkomen uit een relatie. Ik zal eerst aan de slag moeten en misschien dat een relatie later wel komt. Thuis is niet een plek waar echt geknuffeld wordt, heel af en toe wel, maar zoals ik eerder zei is thuis best een complexe situatie.
Ik heb weleens eerder op het forum gekeken, maar dat is al heel lang geleden. Pas moest ik er weer aan denken en zodoende ging ik weer eens kijken. Ik heb toen verscheidene topics gelezen en het forum sprak me wel aan. Ik heb zelf wel vaker mensen (online) geholpen, dat helpt zeker en het is fijn om te weten dat je niet de enige bent.
Ik begrijp ook je ideeën van het bezig zijn en op die manier zowel een stukje toekomst creëren als in het hier en nu leven. Het lastige is alleen dat ik me vaak niet tot die dingen kan zetten. Ook al weet ik dat het helpend kan zijn, niks lijkt helpend en zoveel lijkt nutteloos.
Thuis hebben wij een hond en het is echt zo'n lieve, vrolijke hond. Dat is wel iets waar ik echt blij van kan worden. Haar enthousiasme, trouwe en liefde. En tijdens het uitlaten kom je andere mensen tegen, de honden spelen met elkaar en dan sta ik toch even in het leven, met mensen om me heen. In een park of gewoon op straat. Ik houd van het buitenleven en dieren, muziek. Ik houd ook enorm van lezen, je vergeet de wereld om je heen en ik waan me helemaal in het boek.
Tuurlijk zijn er dus echt wel dingen, en er zijn momenten dat het wel zinvol lijkt, maar dat andere is vaker sterker en trekt me helemaal de diepte in. Het zuigt alles weg en de leegte blijft over. Moeilijk om stand te houden.