Beste TS, (deel 2 van 2)
Deel 3:
Jij schrijft dat jij moeite hebt met het opvangen en interpreteren van signalen en het inschatten van welke indruk jij op anderen maakt.
J23 linkt dit aan autisme. Daar kan ik niets over zeggen.
Mijn beste vriend is na een ernstig auto-ongeval uit een wekenlange coma volledig blind ontwaakt. Hij was toen 6 jaar. Tot voor het ongeval was hij gewoon ‘normaal’. Hij heeft er zich wel kranig doorheen gebokst, en alles ging goed tot de puberteit eraan kwam.
Eerste contacten en indrukken verlopen vooral non-verbaal. Dat ging dus allemaal aan hem voorbij. Hij was er zich niet van bewust en kon er ook geen notie van nemen. Wel merkte hij natuurlijk verandering van sfeer en dat sommige mensen op sommige momenten naar zijn aanvoelen ‘raar’ reageerden.
Daar hebben we verschillende gesprekken met elkaar over gehad. Maar het is erg lastig te omschrijven in woorden wat er dan reflexmatig en emotioneel gebeurt.
Dit is voor hem een moeilijk punt gebleven; hij heeft daar geen controle op, heeft het niet in de hand en kan het niet sturen.
Toen we 13 en 14 waren, zijn we in de zomervakantie samen op taalkamp en sportkamp geweest (in totaal dus 4 kampen). Daar heb ik hem een beetje gestuurd en gepushed om achter de meiden te zitten, een beetje ervaring opdoen, hem een klankbord geven; daar kende toch niemand ons, hoefden we niet bang te zijn voor geroddel achteraf.
Zo heeft hij een aantal dingen wel ervaren en begrepen.
Verder is het ook zo dat je, als je echt een relatie wil opbouwen samen, dit groeit met stapjes vanuit samen praten en dingen doen; dat is een ander niveau.
Dus: dat jij een beetje ‘blind’ bent als het op eerste signalen aankomt (sorry, wil je niet kwetsen, maar ik zie wel gelijkenissen), is onhandig om een one-night-stand te veroveren, maar staat het aangaan van een echte duurzame relatie niet in de weg (daar begin je anders aan en die bouw je anders uit).
Als jij ervaring wil opdoen, ga dan eens naar een andere studentenstad waar ze je niet kennen en trek het nachtleven in (het is niet erg als je daar eens een uitschuivertje maakt, je komt er nadien toch niet meer en niemand kent jouw daar). Je zegt van reizen te houden, duik daar dan eens in het nachtleven en probeer gewoon wat dingen.
Als je echt aan een relatie denkt, overweeg dan een sport of hobby in clubverband, of denk eens aan vrijwilligerswerk. Daar ontmoet je mensen met gelijkaardige interesses. De contacten die je daar legt, kun je langzaamaan verdiepen als die jouw aanspreken. Dat is pas een stevige basis om een waardevolle langdurige relatie op te bouwen.
Ik hoop voor je en wens je toe dat je iemand tegenkomt bij wie je je helemaal kwijt kunt, dat jullie elkaar aanvullen en versterken. En tot die tijd, fixeer er niet te zwaar op, maar werk aan ervaring opdoen in uiteenlopende omgevingen.
Hopelijk zit er toch iets tussen waar je iets aan hebt of waarover je eens kan/wil nadenken.
Het beste.