Het valt me de laatste tijd op dat ik al een hele tijd amper vreugde en blijdschap ervaar. Ik denk dat ik depressief ben, en soms komen suïcidale gedachten in me op. De wintertijden, waarin het snel donker is en kou, dragen niet bij aan mijn gemoedstoestand. Vooral rond Kerst ervaar ik een sterk gevoel van eenzaamheid, omdat ik eigenlijk niemand heb om het mee te vieren. Hoewel ik de kerstdagen met mijn familie doorbreng, voel ik geen sterke band met hen. Mijn broers zijn op de eerste kerstdag afwezig omdat ze dan kerst vieren met de familie van hun vriendin. Ik ben jaloers op hen en voel me eenzaam.
Ik heb al heel lang geen echte beste vriend gehad. Soms doe ik wel dingen met een groepje, maar een diepe band met iemand ontbreekt, en dat is iets waar ik naar verlang. Soms hoop ik dat mijn hormonen weer in balans komen, zodat ik meer serotonine kan aanmaken en me beter voel.
Op school heb ik gefaald en ben van vwo naar havo gegaan. Nu ben ik weer bezig met vwo, heb mijn havo-diploma al behaald, zodat ik op mijn 20e (hopelijk) mijn vwo-diploma binnen heb. Ik wil het vwo halen om te bewijzen dat ik wel iets waard ben. Ik streef ernaar het met lof af te sluiten, hopelijk leidt dat tot meer waardering. Ik realiseer me dat ik mijn tijd beter kan besteden aan studeren dan aan zinloze activiteiten zoals gamen en YouTube.
Eerlijk gezegd denk ik dat mijn eenzaamheid me depressief heeft gemaakt. Ik vrees dat ik vroeg zal sterven, omdat ik heb gelezen dat eenzaamheid net zo schadelijk is als een half pakje roken per dag. Ondanks mijn levensstijl, met veel sporten, redelijk gezond eten, geen alcohol drinken en niet roken, denk ik dat ik minder gezond ben dan andere jongeren. Het enige wat ik echt wil, is een lieve jongen om mee te knuffelen.
Ik denk dat doordat ik me steeds meer terugtrek uit situaties, mijn sociale vaardigheden niet volledig zijn ontwikkeld, of het is gewoon mijn autisme. Ik huil veel en probeer te mediteren, maar het lijkt niet echt te helpen. Hierdoor voel ik mijn emoties juist sterker. Aan de ene kant is dat fijn, omdat ik dan tenminste iets voel, maar aan de andere kant voel ik me daardoor slechter.
Hallo jongen van 23,
Ik ben inderdaad dezelfde persoon die ongeveer een maand geleden een bericht op dit forum heeft geplaatst.
Ik weet dat ik de meeste situaties eigenlijk niet moet vermijden, maar toch doe ik het. De reden daarvoor ligt in wat er vroeger is gebeurd toen ik nog klein was. Mijn ouders maakten toen veel ruzie en soms ook met mijn broer, waardoor ik conflictvermijdend gedrag ontwikkelde.
Autisme maakt een sociaal leven inderdaad lastig. Het vervelendste aan autisme is dat ik weet dat ik bepaalde vaardigheden tekortkom. Af en toe hoor ik dat ik er gestrest uitzie, wat mijn zelfvertrouwen schaadt. Ook krijg ik soms te horen dat ik te stil ben, wat ik niet leuk vind om te horen.
Als iemand me vraagt of ik een vriendin heb, ben ik van plan te zeggen dat ik op jongens val, maar ik denk wel dat ik dan moet gaan huilen.
Wat ik precies wil gaan studeren, weet ik nog niet. Ik heb al verschillende open dagen van hbo's en universiteiten bezocht, maar nog geen studie gevonden waar ik enthousiast van word.
Ik denk dat mijn ouders niet beseffen dat het niet goed met me gaat. Ik heb nooit echt met hen over mijn gevoelens gesproken. Waarom ik geen sterke band met mijn ouders heb, weet ik niet precies. Misschien komt het door het vele ruziemaken, dat ik geen last voor hen wil zijn en daarom mijn gevoelens opkrop.
Dankjewel voor het luisteren en terugschrijven, dat waardeer ik :)