• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Gevoelens
  4. Gevoelens
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Trauma oplossing

21 jaar
1 maand geleden
Hi, hoe moet ik dealen met traumatische gebeurtenissen in de tussentijd voordat ik in behandeling ga. Ik sta op een wachtlijst maar dat gaat nog wel even duren.
6 reacties
21 jaar
1 maand geleden
J23, dat ben ik

Alle drie bedankt voor de adviezen! :))
22 jaar
2 maanden geleden
Ja, focus je op de goede dingen.

Herinner je de mooie momenten, zelfs al waren die schaars. Kijk naar mooie dingen rondom je: de natuur, landschappen, mooie vergezichten, bloemen, mooie gebouwen, mooie kunst, enz...

Behandel andere mensen zoals je graag zelf behandeld wil worden. Aan de kassa in de supermarkt, zeg vriendelijk goede dag tegen de kassiers en glimlach. Trek niet alleen je gezicht in een grimas, maar voel en zend dat gevoel ook naar hen, een soort warme welwillendheid. (Ik vind geen beter woord.)

Kijk naar anderen en vraag jezelf in stilte: is die slecht? Is die slecht? Of die? En nee, in 95% van de gevallen zal je zien dat ze goede mensen zijn, of toch proberen zijn, die alleen zelf ook met problemen zitten. Er zijn weinig echt slechte mensen, ook al heb jij misschien net de pech gehad om die te ontmoeten.

Er bestaan slechte mensen en slechte dingen, maar ze zijn eerder uitzonderingen. Eens je volwassen bent, kan je ze proberen vermijden. (Als kind is dat moeilijk, helaas. Vraag niet hoe ik dat weet...)

Waar ik ook veel aan gehad heb, is Yoga en Oosterse filosofie: die heeft mij veel dieper levensinzicht gegeven. Maar ik snap dat dat niet voor iedereen is. Vechtsport kan ook helpen, omdat je dan krachtiger en stabieler wordt, en je krijgt meer zelfvertrouwen. Alleen al dat maakt dat je minder snel slachtoffer wordt. Je kan heel moeilijk dingen veranderen aan andere mensen. En het verleden is wat het is, maar dat is voorbij. Dus je kan en moet in het heden werken aan je toekomst: maak dat die beter is. Verantwoordelijkheid nemen betekent: er zelf voor zorgen dat het goed gaat, zelf beslissen om alles beter te maken. Het is niet erg als je onderweg struikelt, zolang je maar terug opstaat en verder doet. Alle topsporters zijn 1000x gevallen, maar ze zijn er geraakt door terug op te staan, daaruit te leren, en verder te doen.

Schuif de verantwoordelijkheid niet af op je therapeut, je ouders, of wie dan ook. Maar neem ze zelf op, beslis zelf om het beter te doen.

Als je in je verleden zou gaan graven: doe dat heel nuchter en analyseer: wat waren toen je goede beslissingen? Wat waren je foute beslissingen? Erken al die dingen. En wat deden anderen goed of slecht? Wat kan je daaruit leren? Hoe kan je het zelf beter doen? Dus heel technisch, niet emotioneel.

Dus dat.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

18 jaar
2 maanden geleden
Dat is allemaal bijelkaar best wel heftig voor je geweest. Details zou ik hier niet vertellen, want dat wordt toch gemodereert. Ik denk dat je toch op dit professionele hulp moet wachten. Je kan hier wel steun verwachten van mensen en dus ook van mij.
Ik hoop dat je snel geholpen wordt en dan weer een beter leven kunt krijgen. Sterkte.
23 jaar
2 maanden geleden
Dag meisje, Ik wist natuurlijk wel wie jij bent, maar ik wilde niet gelijk mijn reactie gaan schrijven om anderen niet af te schrikken wanneer ze zouden willen reageren. Maar, zoals M18 al zegt, jouw probleem is te ingewikkeld voor de meesten hier en ze weten er gewoon te weinig van waar jij allemaal mee zit. Dan is het gewoon onmogelijk om een reactie te geven waar jij wat aan hebt.

Inmiddels weet ik wel het een en ander van jouw problemen maar er zijn nog steeds onduidelijkheden. Bijvoorbeeld, er zijn dingen die jij daadwerkelijk meegemaakt hebt maar daarnaast zijn er dingen die voor jouw gevoel zo zijn.
Als je in bovennatuurlijke zaken gelooft dan geloof je ook in tweelingzielen en betoveringen en jou op afstand emoties bezorgen. Voor jou is het echt, voor mij niet. Jij gelooft er in en dus bezorgt het jou psychische problemen. Het maakt je angstig en ongelukkig.
De meeste mensen geloven niet in dat soort dingen en die gaan fluitend door het leven, maar jij dus niet. Jij lijdt door iets wat jij gelooft, met nadruk op 'gelooft', maar wat voor anderen niet bestaat.

Het punt is dat de geest te beinvloeden is. Dat kan heel ver gaan. In Suriname bijvoorbeeld groeien palmen waarvan de stam een en al gemene stekels is, de Awara. De bosnegers, marons tegenwoordig, hebben de kunde om iemands geest te beinvloeden. Eens had zo'n bonuman iemand zover gekregen dat hij in zo'n Awara palm was geklommen. Normaal kan dat helemaal niet, maar door de betovering kon die man dat wel. Toen die man boven in de palm zat hief hij de betovering op en kon hij niet meer naar beneden zonder zich ernstig te verwonden. Dat is de kracht van het geloof, maar ook de zwakte. Had die man de bonuman niet geloofd dan was het niet gelukt.
De vijand van het geloof is de ratio, het gezonde verstand.

Straks ga jij je behandeling krijgen en grote kans dat ze Cognitieve Gedragstherapie gaan toepassen. Kort gezegd, jouw verstand inschakelen tegen irrationele denkbeelden.
Het probleem bij jou is helaas dat in jouw ogen de dingen die jij gelooft en ervaart niet irrationeel zijn. Dat is het conflict dat alles zo moeilijk maakt.

Een aantal van de dingen die jij noemt zijn dingen die jij in je leven ervaren hebt en die jou pijn gedaan hebben. Sommige van die dingen, zoals dat pesten, kunnen heel lang doorwerken en jou je minderwaardig laten voelen. De scheiding van je ouders kan jou het gevoel geven in de steek gelaten te zijn. Onbeantwoorde of afgewezen liefdes kunnen jou ook een gevoel van niet aantrekkelijk zijn hebben gegeven.
In zulke gevallen gaan mensen soms hun toevlucht zoeken tot spiritualiteit om toch liefde te krijgen. Misschien heb jij dat ook gedaan en is dat heel erg uit de hand gelopen.

Wat moet je doen? Werk je? richt je op je werk. Heb je vrienden? Richt je op je vriendschappen, die zijn nu belangrijk. De dingen van gisteren zijn achter je, voorbij. Zijn er dingen die jij leuk vindt? Dieren, planten, natuur, lezen, zingen, muziek, schilderen? Zoek een clubje waar jij je bij aan kan sluiten.
Je kan ook je levensverhaal gaan schrijven. Vanaf het begin. Enerzijds begrijp je dan misschien beter waarom het is zoals het nu is, Anderzijds maak je zo je hoofd leeg.

Het zijn maar wat tips en of je er wat aan hebt weet ik niet. Het punt blijft, alleen jijzelf kan je van je trauma's afhelpen, en je verstand, de ratio, is je grootste hulp daar bij.
Ik wens je een jaar van verandering! Maar je moet het vooral zelf doen en willen!
21 jaar
2 maanden geleden
Pestverleden, famillieproblemen, scheiding ouders, prostitutie gezien op 4e, sexuele intimidatie, spiritueel psychose met rare spirituele ervaringen. Of moet ik op details ingaan.
18 jaar
2 maanden geleden
Dat is best wel een lastige vraag, want wij weten ook niet wat voor trauma je hebt. En wij zijn hier ook te jong voor een goed advies. Misschien kan je iets meer vertellen, maar verwacht niet de juiste hulp hier.