Het is alweer een hele tijd geleden dat ik actief was op dit forum en reacties plaatste.
In de tussentijd is er niet veel veranderd. Ik voel me nog steeds eenzaam, heb last van depressieve symptomen en mijn rijlessen gaan nog altijd slecht.
Gelukkig heb ik op dit moment geen passieve suïcidale gedachten, al verschilt dat per week.
De plantjes die ik heb gekocht, probeer ik goed te verzorgen, maar ik denk dat ik iets verkeerd doe. Ze zien er niet meer zo mooi uit als toen ik ze kocht. Maar goed, het is een leerproces—misschien hoort dat erbij.
Op een positieve noot: school gaat best prima. Anderen zouden zeggen dat het goed gaat, maar ik ben daar zelf wat terughoudender in.
De eenzaamheid weegt wel zwaar. De vrienden die ik op de middelbare school had, zie ik eigenlijk alleen nog op feestjes en spreek ik verder nauwelijks. Logisch, want zij zitten nu op universiteiten of hogescholen en hun leven is veranderd. Gelukkig hebben we iets samen gepland in de zomervakantie. Hopelijk wordt dat leuk; ik ben benieuwd.
Op de vavo spreek ik ook mensen en ben zelfs al twee keer uitgenodigd voor een feestje. Ik was ook gevraagd om te gaan karten, maar dat was echt niets voor mij. Ik bakte er niks van en vond het vooral heel stressvol, dus dat doe ik nooit meer.
Toch heb ik vaak het gevoel dat ik nergens echt bij hoor—zowel op school als bij mijn sportteam. Iedereen praat en lijkt moeiteloos met elkaar te verbinden, terwijl ik meer observeer en me een buitenstaander voel. Soms voelt het alsof ik een andere taal spreek dan de mensen om me heen, alsof ik net buiten hun belevingswereld val. Ze praten over dingen waarin ik me niet herken—avonturen op feesten, relaties en ervaringen met vrouwen, onderwerpen waar ik weinig over mee kan praten. Ik zou zo graag eens een echte verbinding voelen, maar dat lukt me niet. Daardoor voel ik me eenzaam, zelfs als ik genoeg mensen om me heen heb. Ik praat zelf niet veel en luister meestal meer.
Het verlangen naar een lief vriendje heb ik nog steeds, maar ik heb geen idee waar ik hem zou kunnen ontmoeten. Hopelijk wordt dat makkelijker als ik straks op de universiteit zit.
Ik heb besloten dat ik geneeskunde wil studeren, omdat ik het menselijk lichaam heel interessant vind en omdat het echt iets toevoegt aan de maatschappij. Op 15 april hoor ik of ik ben toegelaten, want het is een numerus-fixusstudie. Mijn vader vindt het geen goed idee, maar ik mag zelf een keuze maken.
Mijn rijlessen gaan slecht; ik heb er echt geen talent voor. Ik kan mijn aandacht er moeilijk bij houden en raak snel overprikkeld door alle informatie. Toch blijf ik lessen, omdat het me uiteindelijk wel handig lijkt om een rijbewijs te hebben.
De meeste auteurs die je noemt, ken ik niet, behalve Douglas Adams en Jack Reacher (al heb ik nog nooit een boek van hen gelezen). Ik heb The Hitchhiker's Guide to the Galaxy thuis liggen, dus misschien lees ik die nog als ik het wat rustiger heb. Op dit moment heb ik het namelijk best druk.
Het is weer een redelijk lange update geworden. Ik heb geen idee of je hier nog actief bent.
Dag vriend, Bedankt voor je link. Ik gebruikte altijd dreamersforum.nl, maar dan zonder die m. Ik denk altijd dat iemand die hier iets post graag een reactie wil hebben. Als jij een heel verhaal schrijft en ik reageer daar niet op dan ben je teleurgesteld. Je zegt nu misschien dat het niet geeft, maar ik weet zeker dat het wel geeft en dus typ ik mijn verhaal gewoon opnieuw.
Jij zo schreef over wat jij allemaal doet als het om schaken gaat en later dacht ik, al dat soort dingen, analyseren, statistieken bijhouden, dat zijn typisch dingen die je ook bij economie doet. Iemand met een analytische geest en die goed is in wiskunde zou daar heel goed op zijn plaats zijn. Jij voelt daar niet voor omdat je de maatschappelijke waarde er niet van ziet, maar ik denk dat de maatschappelijke waarde er van juist heel groot is. In de samenleving gaat het er om dat iedereen daar in staat is goed te kunnen leven van een inkomen. Dat kan alleen als de economie goed draait. Of dat zo is hangt van heel wat dingen af en economen zijn daar heel belangrijk in. Ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was. Volgens mij past dat heel goed bij iemand met jouw karakter en jouw vaardigheden.
Af en toe heb jij momenten van depressiviteit waarop je het niet meer ziet zitten en er liever niet meer bent. Zelf heb ik dat ook en ik denk dat elke mens zulke momenten heeft. Het is net als een sinuskromme, soms ben je opgewekt en soms dan zit je in de put. Bij mij zijn de amplitudes laag en duurt met meestal minder dan een dag dat ik somber ben, bij anderen zijn de amplitudes groter en dan kan er een moment komen dat je een definitief besluit neemt omdat je geen toekomst meer ziet en niet gelooft dat het beter kan worden. Manisch depressief heet dat. Volgens mij komt dat vaker voor bij artiesten. Die leven vanuit hun emotie.
Als iemand een einde aan zijn of haar leven maakt dan is dat heel erg. Zelf heb ik meegemaakt dat de tweelingbroer van een jongen die ik kende een einde aan zijn leven heeft gemaakt omdat hij van diefstal werd beschuldigd. Een jongen hier op het forum verloor zijn vriendin door een ongeluk. Op zijn school werd hij uitgelachen vanwege zijn verdriet. Toen heeft hij een einde aan zijn leven gemaakt. Wat ik vermoed is een Belgische jongen die eerst een lui oog had en toen ook nog een degeneratieve ziekte in zijn heup. Tenslotte kwam hij in een rolstoel terecht. Hij werd in contact gebracht met een meisje met een open rug, ook in een rolstoel. Ze werden verliefd. Daar ging het steeds slechter mee en tenslotte kon ze niets meer. Met hem ging het ook niet goed. Plotseling kwam hij hier niet meer. Ik vrees het ergste, dat samen uit het leven zijn gestapt. Ze waren pas vijftien..
Iemand die je kent en die een einde aan zijn of haar leven maakt is het ergste dat je kan meemaken. Het is niet alleen dat je iemand waar je om geeft verliest maar je voelt je ook, soms de rest van je leven, schuldig. Waarom zag ik het niet? Had ik niet iets kunnen doen? Soms kan het leven ondraaglijk voor je zijn, maar zolang er mensen zijn die om je geven mag je het niet doen. Zoek wegen om uit die put te komen.
Je begrijpt niet goed waarom jij niet die verbinding voelt die anderen wel voelen. Zelf heb ik dat ook, en misschien kan ik het wat verduidelijken. In je hoofd zitten spiegelneuronen. Die maken het mogelijk dat jij de emoties van de ander kan voelen, kan ervaren. Je voelt met die ander mee en voelt dezelfde emoties. Bij autisten werken die spiegelneuronen niet goed. Jij hebt moeite met non-verbale communicatie, de lichaamstaal. Daardoor ben je niet goed in staat om op de juiste manier te reageren als je iemand ontmoet. Vooral bijvoorbeeld als het om gevoelige zaken gaat, zoals seks, dan herken jij de signalen niet. De doorsnee jongen of meisje heeft het wel in de gaten als de ander wat wil. Autisten vaak niet, je spreekt de lichaamstaal niet.
Dat aanvoelen heet emotionele empathie en die hebben autisten niet of minder.Dat moet je dan compenseren met rationele empathie. Verstandelijk beredeneren wat bepaald gedrag betekent en hoe bepaalde ervaringen voor iemand voelen.
Een leven zonder stress, dat bestaat niet. Wat je moet leren is om daar mee om te gaan. Om te beginnen moet je zaken kunnen relativeren. Als jij je ergens zorgen over maakt dan moet je je af gaan vragen waar jij je precies druk over maakt en waarom jou dat zoveel stress geeft. Jij zit je nu al druk te maken over de data waarop jij je studiekeuze moet hebben bepaald. Dat duurt dus nog een jaar!
Stress is heel ongezond, daar heb je gelijk in. Het is ook heel moeilijk om er van af te komen als het in je karakter zit. Ik ben zelf ook een stressgevoelig iemand, maar het is wel minder dan vroeger. Stress ervaar je als je ergens niet de controle over hebt. Hoe ouder je wordt, hoe meer controle, vooral als je mooie diploma's hebt.
Er zijn planten die ze adaptogenen noemen. Die hebben een werking in het lichaam die zich aanpast aan de behoefte van het lichaam. Er zijn onderzoeken naar gedaan en die lieten zien dat het op moleculair niveau ingrijpt op bepaalde factoren die met stressreacties te maken hebben. Zoek maar eens op: Hoe werken adapogenen?. Een bekende adaptogene plant is de Ashwagandha. (Withania somnifera)
Het beste is natuurlijk als jij zelf in staat bent om je stress reacties onder controle te krijgen. Dat kan je leren.
Waar je hier over schrijft daar wil jij liever niet met je moeder over praten. Misschien zou je toch wat meer vertrouwen in je moeder moeten gaan krijgen. Moeders houden van hun kinderen en daar hebben ze alles voor over. Ze zal het fijn vinden als jij haar vertrouwen geeft, ook als jij dat eng vindt.
Ik ben blij dat jij mij deze link gegeven hebt. Ik heb alles kunnen typen zonder gedoe. De moderatoren vinden het wel vervelend, zulke lange verhalen, maar stiekem denk ik dat ze het ook wel interessant vinden. Weer eens wat anders dan hoe lang is je piemel en wat voor onderbroek heb jij. Ik denk dat je hier weer een hoop hebt gelezen om over na te denken, Graag gedaan!
Moderator
Waarom zouden we dit vervelend vinden?
Die reactie van een J18 dat ben ik. Ik zag dat J18 en heb nog geprobeerd het te wijzigen maar blijkbaar was het toen al verzonden. Het intypen van mijn reactie ging zeer moeizaam, de zaak blokkeerde steeds. De reactie werd in eerste instantie ook niet geplaatst, dus ik dacht dat hij verdwenen was. Daarom heb ik hem opnieuw getypt via een andere Jongin website. Dat is een massief blok tekst geworden. Men zou eens kritisch naar de gebruikte tekstverwerkingsprogramma's moeten kijken. De een wil geen accenten, de andere wil geen alinea's maken.
Moderator
Dank je wel voor de tip. Ik ga er naar kijken, maar dat zal vanwege vakanties nog even duren.
Nog even een advies voor ts. ik lees dat je je eenzaam voelt. Dat is heftig en doet van alles met je.
Kijk eens op www.join-us.nu. Dat is een toffe organisatie die eenzaamheid onder jongeren aanpakt.
Bij gedachten over zelfmoord natuurlijk kijken op www.113.nl