• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. LHBTIQ+
  4. LHBTIQ+
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Prep voor veiligheid, of bevorderd het juist onveiligheid?

20 jaar
4 dagen geleden
De huisarts had mijn vriend en mij aangeraden om eens met een infectioloog te gaan praten. Dit omdat we beiden al een scheve schaats gereden hebben, en omdat we graag naar de homosauna gaan (voor de sauna ervaring zelf, niet om seks met anderen te hebben). Omdat we met die scheve schaats eigenlijk zeer gevaarlijk bezig waren, had de huisarts al vaccinatie tegen hepatitis opgestart; de bloedonderzoeken waren gunstig.

We hadden samen een afspraak bij de infectioloog maar mochten niet samen naar binnen, ook al zijn we een koppeltje. Dit voor het geval dat de één geheimen heeft voor de andere, en respect op de privacy. Een hele boterham uitleg gehad op eigenlijk maar tien minuutjes tijd; ik was maar een nummertje, één van de zovelen. "De homo jongeren van nu staan er voor bekend," zei ze, "dat ze heel losbandig leven." Ik wees haar er op dat mijn vriend en ik een koppeltje zijn en dit ook zo blijven behouden; dat er geen noodzaak aan losbandigheid is. Als weerwoord had ze de scheve schaats; een vergissing te wijten aan jeugdig enthousiasme?

Ze was blij dat de hepatitis vaccinatie opgestart was (al twee spuiten gekregen, een derde over een paar maanden), en vertelde over HPV: Humaan Papillomavirus en hoe enorm besmettelijk dat is; waarschijnlijk hadden we het zelfs al omdat de hygiëne in een sauna niet altijd super is. Een vaccinatie is ook drie spuiten, ieder €130 het stuk en niet terugbetaald. En ze voegde er aan toe dat de effectiviteit niet helemaal bewezen is, als er al contact met het virus geweest is. Het beschermt ook maar tegen negen van de veertig soorten die in omloop zijn.

Toen vroeg ze of ik wist wat prep was. Ik antwoordde van 'ja' en dat het voor ons niet van toepassing is. Weerom was haar weerwoord de scheve schaats en onze bezoekjes aan de sauna. "Het beste is toch dat jullie het in huis hebben ..." En dan niet één doosje voor ons twee, maar ieder apart een doosje; voor het geval één van ons twee de goesting heeft weer een scheve schaats te rijden zonder dat de andere er achter kan komen.
Ik was best wel van mijn stuk geslagen door die opmerking: het is gewoon een instrument geven om onveilig, om ontrouw te zijn! Maar het mooiste met nog komen ...
Een doosje van dertig pilletjes (vier pilletjes per keer nodig als het 'on-demand' is) kost maar liefst honderd euro. En het is pas terubetaald, als ge onveilige anale seks hebt met twee verschillende mannelijke partners.
Dus: om veilig te zijn en in aanmerking te komen voor prep, wordt ge gestimuleerd om onveilig te gaan leven? Waar is de logica daar in?
Dat vertelde ik haar ook zo, en dat ik niet van plan was om met iemand anders als mijn vriend samen te zijn. En dus sloot ze het gesprek af met te zeggen dat ze dan ook zou noteren dat ik niet in aanmerking kom voor terugbetaling van prep; maar ze zette wel een voorschrift om een doosje op mijn identiteitskaart!
Nog een vlug lichamelijk onderzoek van een minuutje, en het volgende nummertje mocht bij haar naar binnen komen.

Volgende halte: de verpleegster. Nog eens tien minuutjes een babbel, maar dan specifiek over prep en hoe het te gebruiken. Die uitleg was wel bijzonder compleet denk ik en een hele lieve dame. Ze gaf nog een potje mee voor urineonderzoek (af te geven in het labo) en een briefje voor het labo dat ze bloed moesten trekken, specifiek voor onderzoek naar HIV. Want ge moet HIV-vrij zijn, om met prep te beginnen. Over drie maanden terug een afspraak bij de dokter en verpleegster, indien we er voor kiezen om de prep uit te halen. Die afspraak staat reeds vast, we kunnen ze wel annuleren.

Ik was er eigenlijk wel van onder de indruk, van hoe er eigenlijk met een stoomwals over ons henen gereden is. Hoe we een kant uit geduwd zijn die we eigenlijk niet hadden willen bewandelen. Mijn vriend was er iets nuchterder in en heeft me alles nog eens stap voor stap doorlopen.
Beiden waren onze waarden goed, werd twee dagen nadien bericht, we mochten de prep uit gaan halen.
Ik heb het nog niet gedaan en wil het eigenlijk ook niet doen. Niet dat ik dan onveilig ben, want onveiligheid wordt een beetje gepromoot met prep: "doet er maar op los, zo hebben wij meer interessante gevallen om soa's mee te vergelijken / bestuderen".
Het was geloof ik op Winq, een queer blog, dat ik las "We zijn met prep bezig een volledig nieuwe generatie seks te leren hebben zonder condoom, in de gay community".
En zo lijkt het inderdaad ook. Is dat bewust?
Goed, ge kunt stellen dat ge het ook kunt gebruiken in een vaste relatie, maar dat is eigenlijk zinloos. En toch worden we richting prep gepushed met de accolade er aan vast: "doe het met twee verschillende partners onveilig, en ge krijgt het terug betaald."

We kennen twee Nederlandse jongens (van in de sauna) van onze leeftijd die het gebruiken als ze seks hebben met andere jongens. Een open relatie, zoals hier ook al eens een paar keer aan bod gekomen is. Dat stimuleert ge op die manier, toch?

Bijzonder verwarrend ...
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

20 reacties
20 jaar
4 dagen geleden
Drie uur matig last gehad van die prep pillen, dan met name lichte misselijkheid. Het gegrommel in de buik is van heel korte duur.
Mijn vriend heeft er zo een vier uur lang last van gehad, daarna ook bij hem niets meer van te merken.
Ook geen neveneffecten nadat de initiële last voorbij is.
Aangezien de prep pillen tussen de twee en de vierentwintig uur op voorhand ingenomen dienen te worden, geeft dat geen enkel probleem. Gewoon bij het opstaan die morgen de twee pillen nemen en tegen dat het middag is, is de lichte misselijkheid reeds volledig voorbij. En eens het lichaam deze stoffen kent, zou ook die misselijkheid er bij komende keren niet meer zijn?

Ik heb mijn vriend gevraagd hoe het nu verder gaat, voor wanneer hij eventueel nog eens wilt afspreken met onze Nederlandse vrienden, maar daar heeft hij nog geen antwoord op. Misschien dat hij zich bedenkt? Och, het eene pad bewandelen of het andere, het maakt niet uit ...
20 jaar
4 dagen geleden
Dag J20,

meer bottoms dan tops, denk je? Het zou goed kunnen hoor ...
Zou het zo zijn dat de zachtere jongens voor het merendeel bottoms zijn, en de jongens die wat ruwer zijn de tops?
En aangezien de meeste homo jongens wat zachter van aard zijn, zouden er dus meer bottoms zijn :-) .
Een poll houden ...

Op de unief ken ik twee homo jongens die alleen zijn; het vinden van een vriend is moeilijk.
Ik ben al gevraagd voor een avontuurtje maar dat weiger ik steeds. Ze koppelen is me niet gelukt.
Moest ge gaan zoeken: het hebben van een vriend is heel fijn hoor; ergens waar uw hart thuishoort.

Ik zie het niet meteen zo dat die twee jongens ons gaan verwennen, het is eerder samen zijn doch wat mijn vriend wilt is duidelijk. De andere jongen is gelijk ik een bottom, dus we zien wel waar dat op uit draait. Misschien gewoon wat plezier maken en voor de rest niets. Maakt niet uit ...
Om uw woorden te gebruiken: mijn vriend wilt een piemel; daarom hoef ik er nog geen te willen buiten die van mijn vriend.
Gun ik hem dat? Vreemd genoeg ja, want ik wil hem niet kwijt.

Dezemorgend twee prep pillen genomen (redelijk grote pillen!) om te zien wat het doet. Er is wat gerommel in de maag inderdaad en een heel klein beetje misselijk, maar voor de rest helemaal oké. Goed om te weten.
Mijn vriend heeft nog geen springuur, anders had hij al wel gereageerd over hoe de prep hem bevalt.

Groetjes :-)
20 jaar
4 dagen geleden
Dag J21,

naar de huisarts gaan, of (in Nederland) naar de GGD.
Op de Nederlandse websites is véél meer info te vinden dan op de Belgische,
dus ge kunt u op voorhand heel goed informeren en dan verloopt het intakegesprek heel soepel omdat ge weet waar de arts het over heeft.

Spoiler: het helpt aléén ter voorkoming van hiv-infectie.

Groetjes
20 jaar
4 dagen geleden
Hoi S, wat een mooi open topic schrijf je. Je schrijft dat je vriend eerst dacht top te zijn en nu versa. Ik zelf zeg dat ik versa/top ben, meestal ben ik top maar ook ik wil wel eens verwend worden door een lieve jongen. Ik heb geen vaste vriend en omdat er volgens mij meer bottoms zijn dan tops heb ik altijd de top rol. Ik voel me dan vaak bijna gedwongen top te zijn. Dat is niet altijd leuk. Ik snap je vriendje dus wel, niet altijd dezelfde rol. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen en als een derde/vierde man de goesting naar een piemel bij hem kan bevredigen zou ik dat zeker toelaten. Zoals ik begrijp zal jij door de andere man van het koppel op dat moment ook verwend worden. Veel succes en laat je je vriend niet ontglippen, dat zou zonde zijn.
21 jaar
5 dagen geleden
Dank voor jullie Prep topic, ik zit er ook aan te denken omdat ik regelmatig met verschillende jongens seks heb. Ik ga op zoek hoe ik het in Nl kan krijgen.
20 jaar
5 dagen geleden
Dag H,

Gay clubs? Dat is de andere J20 vrees ik :-) .
Mijn vriend en ik gaan af en toe naar de sauna, maar daar houden we het heel braafjes enkel tussen ons beiden.
Of als mijn vriend het wil proberen, dan gaan we inderdaad met vieren zijn.
Ik sta er niet om te springen, maar als mijn vriend het wilt, dan doe ik mee.
En het zijn inderdaad keurige en heel erg leuke jongens die niet met Jan en alleman bezig zijn :-) .

Een groot verschil tussen hetero en homo relaties is de verhouding:
In een hetero relatie is het top en bottom gedeelte vooraf bepaald; de weg van de natuur.
In een homo relatie is het ingewikkelder ...
Het moet lukken dat een top en een bottom verliefd worden op elkaar. Want het kan net zo goed dat twee tops of twee bottoms verliefd op elkaar worden. En dan wordt het een beetje moeilijk. Ik ben een bottom. Top zijn zegt me niets. Mijn vriend dacht dat hij top was, maar is nu blijkbaar een versatile. Dus hij wilt ook graag eens de bottom zijn en dat kan ik hem niet geven, of toch niet zoals hij het graag had gehad. En seks is nu eenmaal leuk, echt waar. En het voelt inderdaad zalig, als het goed gedaan wordt. De filmpjes op internet die je bedoeld zijn uitzonderingen. Dat is ook niet hoe dat seks gebeurt tussen geliefden, echt niet.

Of het goed is dat prep bestaat? Ergens wel, maar ergens ook weer niet. Het is de titel van dit topic: door het gevoel van veiligheid wordt onveiligheid gestimuleerd.
Ons voorbeeld: mijn vriend wilt het echt proberen, want het 'kan geen kwaad meer'. Maar er zijn nog soa's buiten hiv. Maar dan ook weer, zoals ge zelf aanhaalde: als die twee jongens prep gebruiken moeten ze om de drie maanden op controle waar ze ook op andere soa's gecontroleerd worden. Dus we kunnen er redelijk zeker van zijn dat we alle vier veilig zijn; HPV misschien uitgezonderd want dat schijnt zowat iedereen met zich mee te dragen en het uit zich zelden.

We kregen de tip om op voorhand al eens twee pillen prep te nemen, om te zien of de maag het verdraagt. De dunne darm moet er sneller vocht door afvoeren en daar kan de buik van gaan grommelen, samen met een licht gevoel van misselijkheid de eerste keren. Maar dit is zelden. In het on-demand schema kan prep ook geen kwaad voor lange termijn. In het dagelijkse schema wel natuurlijk. Morgen heb ik geen hoofdvakken, dus zal ik het proberen. Vandaag ging niet wegens te zeer mijn aandacht nodig. In ergere gevallen kunt ge van prep buikloop krijgen; als bottom is dat uiteraard helemaal niet gewenst :-) .

Nu ja, moest het allemaal doorgaan, moest mijn vriend willen om het spel van onze twee vrienden bij het onze samen te voegen; het zijn hele fijne jongens en ik kan me er bij neerleggen. Ik verzoen me zelfs al een beetje met het feit dat het zal gebeuren.
We zien wel ...

Een vriend hebben kan soms voor wat kopzorgen zorgen, zoals ge zegt.
Maar: er is niks zo zalig als zalig in iemands armen te liggen, of een fijn te knuffelen.
De warmte van iemand te voelen, het kloppen van zijn hart.
Een zoentje.
Dat is allemaal goud waard ...

Groetjes,
S
23 jaar
5 dagen geleden
Dag S, Het doet mij plezier te lezen dat het zo goed gaat met je broer. Je moeder zal ook wel opgetogen zijn dat er weer een kleine aankomt. Ze willen nu graag een zoontje. Elke keer 50% kans op het ene of het andere. Een tante van mij heeft vijf kinderen, vijf meisjes. Ik stel mij zo voor dat ze het elke keer nog eens probeerden in de hoop dat het deze keer een jongen zou zijn. Je moet het maar afwachten. Als vader kan je overigens beter een dochter hebben. Die kijken nog naar je om als je oud bent.

Je hebt een heel verhaal geschreven over je geworstel met de trouw aan je partner en alles wat jij hier gepost hebt dat had ik al gelezen. Ik weet altijd dat een post van jou is vanwege het onderwerp en je stijl van schrijven.
Toen ik las over je gayclub bezoeken dacht ik wel eens van nou nou, die S is een wilde jongen geworden. Van wat je vertelde over die intimiteiten met een ander door jou en door je vriend dacht ik weer van 'waar maken ze zich zo druk over?' Zo te lezen heeft dat tot een soort vriendschapscrisis geleid en tot doktersbezoeken en prep voorraad in de kast.
Je vroeg of ik een relatie had en die heb ik niet en denk ik ook niet te gaan hebben. Zoals je zelf al schrijft geven relaties aanleiding tot gezeur, ruzies en achterdocht. Ik ben graag alleen en relaties zie ik als een aantasting van je privacy en ze geven vooral stress. Laat dus maar!

Voor jou ligt dat anders maar nu heb je dus al ernstige gesprekken nodig. Aan de ene kant wil je jullie relatie exclusief houden, maar toch denk je al aan wat wildere avonturen met die vrienden van de sauna. Dan is je vriend er bij en is het minder bedreigend voor de relatie. Je gaat het verslag vast wel hier posten dus dan zie ik het wel.

Je weet waar die prep voor is en hoe je een HIV infectie kan oplopen. Als jij je laat penetreren dan wordt er van binnen toch wat geforceerd en ontstaan er kleine scheurtjes waar het virus door in de bloedbaan kan komen.
Van de biologie ken je wel die afbeeldingen van de dikke darm. Als ik daar aan denk en zie in filmpjes wat er soms door zwaargebouwde kerels bij iele jongetjes naar binnen wordt geduwd dan vraag ik mij af hoe dat goed kan gaan. Maar goed, het schijnt zo leuk te zijn dat men het niet laten kan.

Als jullie besluiten om straks met die saunavrienden een kwartet te gaan vormen dan vraag ik mij af in hoeverre je echt bang moet zijn voor besmetting met virussen. Het zal er van af hangen wie die jongens zijn en met wie ze het behalve met jullie als het daar van komt ook met anderen doen. Voor mij is iets met gaysauna bezoekers al reden om voorzichtig te zijn. Maar misschien zijn het nette jongens, net als jullie.

Hier op dit forum zie je ook al dat gewone seks saai gaat worden en dat men allerlei dingen er bij gaat halen om het spannender te maken. Dan zijn ze soms pas nog 20 of jonger. Hoe zal dat verder gaan? In de VS heb je die Epstein ophef, allerlei rijke lieden die al alles hadden wat ze maar zouden willen, maar Epstein gaf ze iets extra's, seks met (te) jonge meisjes. Wat niet mag is altijd wat men liever dan wat ook wil. Epstein wordt een pedofiel genoemd, maar die meisjes waren minstens 16, dus dan mag het, maar je mag ze niet verhuren. dat is het punt.

Jij en je vriend zijn in dubio of je wat gaat doen met die sauna vrienden. In het leven ga je soms een grens over en dan is die grens geen grens meer. Zo zal het ook met die saunavrienden gaan vermoed ik. Promiscuïteit is meer dan in de heterowereld gewoon in de homowereld. Je glijdt er vanzelf naar toe, onvermijdelijk lijkt het.
Je kan daar op verschillende manieren naar kijken. Vanuit een moreel standpunt, vanuit een hygiënisch oogpunt, maar uiteindelijk maak je zelf een keuze. De geest is gewillig, maar het vlees is zwak zei ik eerder en als het om seks gaat is het vlees altijd zwak. Dus nu zit je te twijfelen maar straks zal dat wel achter je liggen. Misschien dat jullie je nog een tijdje met iets van schuldgevoel lopen, maar de rem is weg. Goed dus maar dat er dan prep bestaat.

20 jaar
6 dagen geleden
Dag J23, beste H,

Broer is vader van een dochtertje, en een tweede kindje staat op de wachtlijst. Mama hoopt op een jongen, ik ook :-) . Mama is in de wolken trouwens. Ik zal broer zeker je groeten doen.

Tussen liefde en lust zal ik altijd liefde kiezen, dat is altijd zo geweest. Maar het is het laatste half jaar redelijk ingewikkeld geworden, ik weet niet wat je er al van mee gelezen hebt ...

Mijn vriend is in de zomervakantie vreemd gegaan en heeft dat bekend. Hij moest trouwens van zijn ouders bekennen. Ik was er helemaal kapot van maar mijn vriend had zo een spijt dat ik hem vergeven heb. Ik hou te veel van hem en zou het niet aankunnen moest hij weg gaan. Maar hij kreeg ook wroeging; het knaagde aan hem dat hij mij verraden had. Dus om zijn wroeging te kalmeren, ben ook ik vreemd gegaan met mijn kotgenote, die al twee jaar mij aan het verleiden was. Grotendeel deed ik dat dus uit liefde voor hem, opdat hij zich niet meer schuldig zou voelen. En mijn kotgenote was natuurlijk in de wolken en ik een ervaring rijker.

Goed. Huisarts niet zo happy toen dat allemaal uitkwam. Alletwee laten testen op soa's maar alles bleek in orde.
Nog veel later, omdat mijn vriend en ik ook graag naar de homo-sauna gaan, heeft de huisarts op prep-intakegesprek gestuurd. Dat is deze topic, je zal het wel gelezen hebben.

De homo-sauna doen we niet voor de seks. Het is een plek waar ge met andere homo's kunt samen zijn zonder scheef bekeken te worden. En de sauna zelf is super leuk! Nooit geweten dat u laten bakken en braden zo zalig kon voelen :-) . (En er is een zwembad ...)
In de sauna redelijk wat vrienden gemaakt, jongens van onze leeftijd. Sommigen komen specifiek voor seks met anderen, anderen meer gelijk ons: ieder koppeltje voor zijn eigen. En die sauna is ongelofelijk goed om de stress te verjagen! Wellness inderdaad (en dan doel ik op het sauna gedeelte).

Die prep-rollercoaster gaat mij te snel. Ik ben er niet voor, mijn vriend wel. Een beetje geef ik de huisarts de schuld doch de schuld ligt bij onszelf: de scheve schaatsen.

Eergisteren een goed gesprek gehad met mijn vriend. Op gebied van liefde ben ik alles wat hij zich maar kan wensen, op gebied van seks zou hij het leuker vinden moest ik wat vaker de rol van top nemen. Maar die rol ligt mij echt niet. Echt niet.
Gisteren was het Valentijn. Als homo-koppeltje kunt ge niet ergens iets gaan eten zonder buiten gekeken te worden, dus hebben we de avond bij zijn thuis gehad (zijn ouders hadden wel een romantisch etentje gereserveerd). Geloof me als ik zeg dat ik alles uit de kast heb gehaald om mijn vriend maximaal te verwennen. Het top gedeelte niet, dat zou te gemaakt geweest zijn dan. Maar gewoon, alles waar ik goed in ben nog beter gedaan. Heel leuke avond geweest en beiden super tevreden.

Mijn vriend wilt verder doen met die prep. Maar alleen maar als ik akkoord ben. En dan zo, dan geen van ons stiekem iets doet; scheve schaatsen rijden gaat er niet meer bij zijn. De twee Nederlandse jongens die we kennen, ook een koppeltje, doen het ook zo: het is maar heel af en toe dat ze iets buiten hun eigen relatie om doen, en dan niet met willekeurig iemand. Ons hadden ze al gevraagd omdat we ondertussen goed bevriend zijn, en we zijn ook echt wel goede vrienden geworden. Mijn vriend denk er aan om op hun voorstel in te gaan, als ik er mee akkoord ga. Niet alles ineens, maar langzaam ontdekken; kijken wat het met onze relatie doet, kijken of hij dan op vlak van seks zijn voldoening kan vinden.
Ik heb schrik dat als ik er niet op in ga, dat mijn vriend het dan achter mijn rug gaat doen. Dat is lelijk om te denken, maar door die doosjes prep kan het. Ik heb het ook zo aan mijn vriend gezegd. Niet dat ik hem er meteen van verdenk, maar, gewoon, de mogelijkheid is er. En ik hou van mijn vriend, zo fel dat het soms pijn doet; als ge dat gevoel kent. Pijn die dan voortkomt uit de gedachte dat hij er misschien op een keer niet meer is. Dezelfde pijn als toen broer niet meer bij mij op de slaapkamer sliep en ik naar zijn lege bed keek met het besef dat hij daar nooit meer in zou slapen. En zo een pijn wil ik nooit meer hebben.

Dus de volgende stap is aan mijn vriend. Als we naar de sauna gaan, dan vragen we aan die jongens (of omgekeerd) of ze ook gaan. Met zijn vieren is het vele fijner. En als de vraag er dan komt, van die jongens of van mijn vriend, want van mij zal die vraag niet komen, en mijn vriend vraagt om toestemming, dan zal ik er mee op ingaan. Niet uit lust, wel uit liefde. Uit liefde voor mijn vriend omdat hij het misschien nodig heeft.

Ah, well, weer een hele boterham. Maareh, gewoon om eventuele misverstanden uit de wereld te helpen ...
En hoe is het met u? Al de stap genomen om een partner te vinden?
Een partner is heel fijn; kan soms ingewikkeld zijn :-)

Groetjes,
S
23 jaar
6 dagen geleden
Er is wel wat veranderd in hoe jij denkt sinds je 16 was. Blijkbaar is dat zoals het gaat in het leven. Naarmate je ouder wordt verleg je de grenzen steeds een stukje verder.

Van de website GBT, tegenwoordig GPT, kan je een film downloaden:
Mysterious Skin (2004) die mij aan jou deed denken. Het gaat over de relatie van twee jongens, een wilde gespeeld door Gordon Levitt met donker haar, zoals jouw vriend, en een bravere blonde jongen met een bril die wel wat op jou lijkt wat karakter betreft. Zijn jeugdvriend.
De film draait uiteindelijk om vriendschap en liefde. Voordat de hoofdpersoon daar achterkomt gebeuren er nog al wat heftige dingen. De film speelt in de dagen dat Aids in opkomst was en huishield onder de homo gemeenschap. De hoofdpersoon trekt naar de grote stad en heeft onder andere seks met zo'n aidspatient die al de uiterlijke kenmerken vertoont, het Kaposisarcoom. Het is een heftige film met heftige scenes.
Uiteindelijk keert hij terug naar zijn geboorteplaats en daar beseft hij waar het om gaat in het leven.
Op die website staat de volledige film, 140 minuten, en een trailer.

Ik las dat je broer inmiddels vader is geworden en jij oom dus. Gefeliciteerd. Voor hem is het leven simpel, hij heeft alles waar hij naar verlangde. Zijn droombaan, een liefde en een kind. Met bescheiden ambities die je waar kan maken ben je toch het gelukkigst in het leven. Ik heb altijd veel sympathie gehad voor je broer. Hij is iemand waar je op kan rekenen. Je bent gelukkig met zo'n broer.

Hoe het verder zal gaan met jou weet ik niet. Kiezen jij en je vriend voor de lust of voor de liefde? Een lastige keuze, maar zoals in de Bijbel staat: De geest is gewillig maar het vlees is zwak. De vraag is, wat is de betekenis van seks in je leven, een pleziertje of meer? Beperk je jezelf als je voor de liefde kiest of kies je voor vrijheid als je voor de lust kiest? Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

20 jaar
1 week geleden
Gisterenavond dan toch alles met mijn vriend uitgeklaard. Ruzie is er niet geweest, wel een verschil van mening. En een plaatsje vinden om er over te spreken was ook moeilijk: bij mij thuis had mama de baby van broer en zijn vriendin, bij zijn thuis waren zijn twee ouders thuis, in de cafetaria van het sportcentrum is dat ook niet meteen een topic om tussen al het volk over te beginnen, dus zijn we maar het Oud Kolenspoor af gaan lopen om alles te bespreken. Dat is nu een fietssnelweg geworden en was zo goed als verlaten. Vijftien kilometer gelopen, was plezant.

Hoe we in deze situatie beland zijn, begint eigenlijk met het vreemd gaan van mijn vriend tijdens zijn vakantie in Frankrijk. Na heel wat omzeilende vragen toch de hoofdvraag gesteld: 'voldoe ik op een bepaald vlak niet? Is er iets dat ge van mij niet kunt krijgen? Is er iets dat ge bij een ander moet zoeken?' Een moeilijke vraag, want ik wil mijn vriend voor geen goud ter wereld kwijt!
Hij is top, ik ben bottom. Af en toe doen we anderserom omdat hij dat graag wilt, maar ik kan mezelf daar niet echt in vinden. En dat is hetgeen mijn vriend mist in onze relatie. Hij ziet hoe fel hij mij kan laten genieten als hij top is; andersom kan ik hem datzelfde genot niet geven, het is te mechanisch dan. Zelfs als bottom kunt ge vanboven zijn en het ritme bepalen, maar dat voelt niet hetzelfde zegt hij. Maar hij wilt me ook voor geen geld kwijt zijn, we zijn nog steeds stapelverliefd op elkaar.

En dan de prep. Hij stelt voor om het voorlopig nog te houden, en nog eens af te spreken met onze Nederlandse vrienden om naar de sauna te gaan. Om hun ervaringen eens uit te horen en wat dat doet met hun relatie. Ook waarom ze een open relatie hebben, want misschien is er een onderliggende reden voor, gelijk er bij ons ook eentje is. Hij vroeg wat ik zou doen, moesten zij voorstellen om samen wat te doen nu wij ook prep gebruiken. Ik heb bekend dat ik er wel al over gefantaseerd heb, maar dat ik niet weet of ik het in het echt zou doen. Mijn vriend zei dat het een beslissing van het moment zou zijn. Dus hij staat er wel open voor; hij wilt ook eens als een bottom kunnen genieten.
En als we het willen kunnen blijven gebruiken, moeten we wel. Maar in feite hebben we het niet nodig. Maar moest er eens een verleiding zijn voor een scheve schaats, dan is het wel leuk dat het doosje er staat. Of we kunnen ook gewoon liegen tegen de infectioloog en zeggen dat we ieder met twee jongens seks hebben, maar dat zou niet erg netjes zijn plus mijn kop zou vuurrood worden van de leugen :-) .

Als laatste voor het douchen en slapengaan nog eens geprobeerd mijn vriend te geven wat hij zo graag wilt, maar ik ben een echte bottom, de rol van top ligt mij echt maar dan ook echt niet.
20 jaar
1 week geleden
Dag J22,

ja, we zitten in een testperiode.
Twee weken geleden op intakegesprek en anderhalf week later hadden we de doosjes. in België is prep zeer duur: tussen 140 en 160 euro voor dertig pilletjes, tenzij ge in aanmerking komt voor de kuur. En daarvoor moet ge onder andere onveilige seks hebben met twee verschillende jongens.
Dan krijgt ge een positief advies van de infectioloog , een voorschrift, na goedbevinden bloed en urine een attest van dezelfde infectioloog voor recht op vermindering, en via de mutualiteiten een bevestigingsattest dat de vermindering van toepassing is.

Na drie maanden, in dewelke we prep effectief gebruikt moeten hebben, terug naar de infectioloog voor bloedonderzoek (kijken welke effecten de prep heeft op ons lichaam) en onderzoek op eventuele andere soa's.
Vanaf dan is er om de drie maanden bloed- en lichaamlijk onderzoek, afwisselend bij vanaf dan de huisarts en de infectioloog.

Van het intakegesprek van de infectioloog hebben we de factuur nog niet gehad, maar die kan rond de 160 euro per persoon liggen ... !

In Nederland gaat het precies héél wat gemakkelijker :-)

Groetjes :-)
20 jaar
1 week geleden
Dag J22,

ik begrijp je wel, het verschil tussen met en zonder condoom is heel groot. Daarom ook dat die prep ergens toch een klein geschenkje genoemd kan worden. Nog niet overwogen om een vaste vriend te vinden? Dan kan het altijd zonder. Nu ja, mijn vriend en ik hebben een vaste relatie en toch zijn we ergens bezig met gedeeltelijk open te overwegen, gewoon voor dat extra beetje veiligheid. Zot hé ...
22 jaar
1 week geleden
Zitten jullie in Belgie nog in een test periode? Zo klinkt het namelijk wel. In Nederland kan je het gewoon krijgen mits je een recept van SOA kliniek kan laten zien. Hiervoor moet je elk half jaar laten testen. Of je het veilig doet of onveilig doet maakt voor het verkrijgen van recept niet uit. Met het recept kan je dan bij plaatselijke apotheek of online apotheek PrEP aanschaffen. De prijzen varieren enorm 15-60 euro van doosje van 30 stuks dus goed rond kijken loont.

Sinds ik PrEP gebruik heb ik me wel paar keer laten overhalen om me zonder condoom te laten neuken. Omdat de ander het niet wilt maar wel leuk persoon is of hele mooie pik heeft.
20 jaar
1 week geleden
Dag J22,

wat ge vertelt is ongeveer hetzelfde als wat we van de infectioloog te horen kregen en van de twee kennissen en hebt ge groot gelijk in. De andere soa's verschuiven naar de achtergrond want de gevaarlijkste is onder controle. De anderen zijn te verhelpen met antibiotica, een zalfje of een pikuur in het zitvlak.
De infectioloog maande er op aan altijd een condoom te gebruiken. Maareh: als iemand in het traject dat doet, dan heeft die geen recht meer op prep want er is dan niet voldaan aan de voorwaarden.
Maar prep geeft juist die zekerheid bovenop een condoom; jongens die veilig vrijen en gewoon extra veilig willen zijn kunnen uit het programma gesjot worden, jongens die onveilig vrijen of zelfs gewoon de beest uithangen worden in het programma op handen gedragen.

Nu ja, we zien wel.
Onder ons hebben mijn vriend en ik de prep niet nodig. Toch op voorwaarde dat geen van ons twee een scheve schaats rijdt ...

Maar ja; pakt hypothetisch dat één van ons twee in de verleiding komt. Dan is die scheve schaats met prep; geen gevaar op hiv, wel op andere soa want sommigen zijn al overdraagbaar bij huid op huid contact. Over oraal nog maar te zwijgen. En dan mag er al een condoom gebruikt geweest zijn; als we dan terug bij elkaar zijn wordt die soa ook onder ons overgedragen.

Als we naar de sauna gaan spreken we af met die twee Nederlandse jongens, we zijn goede vrienden geworden. Het verschil met verleden keren gaat zijn dat we nu alle vier dan prep genomen hebben, niet alleen maar zij tweeën. Ik moet bekennen dat ik al gefantaseerd heb over de mogelijkheden; fantaseren mag. Het is toch iets waar mijn vriend en ik goed afspraak over moeten maken voor we nog eens gaan: 'wat doen we als ze vragen "doet ge mee?"'. Tot nu toe is het altijd ieder koppeltje voor zich geweest, wel blijven we als groepje samen zodat de anderen -- de ouderen -- ons met rust laten. En die verleiding gaat er zijn, zeker weten. Kwestie van afspraken maken en te volharden.

Of de andere kant van de medaille: om in het programma te blijven moet ge minstens twee jongens onveilig mee vrijen. Dat gaat seffens een topic zijn met mijn vriend. De Nederlandse jongens hebben het ons al gevraagd, maar toen hebben we 'neen' gezegd. We kunnen terug 'neen' zeggen en over drie maanden uit het prep-programma gezet worden; willen we er wel in zijn? Maar het geeft toch fijn dat extra veilige gevoel ... Lastig hé :-) ?

Hoe hebt gij dat voor uw eigen opgelost?
22 jaar
1 week geleden
Mijn moeder is huisarts en sinds ik uit de kast ben als homo. Heeft ze hier wat betreft seks een beetje over doorgevraagd.
Aangezien ik geen vriendje heb maar af en toen seks heb met wisselende contacten en voorkeur heb voor ontvangen en daardoor risico groter is om iets op te lopen ondanks dat ik condooms gebruik wilde ze dat ik PrEP ging gebruiken.
Ze vind alleen vertrouwen op condooms namelijk niet voldoende omdat ze kunnen schuren en ook verhalen heeft gehoord dat sommige mannen ze snel afdoen voor ze naar binnen gaan.

Dus ja ik gebruik PrEP maar dus niet zo zeer om onveilig seks te kunnen hebben. Maar ik merk wel dat veel mensen dat wel willen als ik dan aangeef PrEP geeft geen bescherming tegen SOA kan ze dat weinig schelen omdat ze iets hebben van dat is te genezen met medicijnen.
20 jaar
1 week geleden
Vreemd genoeg krijg ook ik de prep terug betaald, ook al was er niet aan de voorwaarden voldaan. Op het gezondheidsportaal kwam een heel verslag aan. De bevindingen van de arts na het intake-gesprek, de documenten die ik op voorhand moest invullen, en de resultaten van de verscheidene testen.

Misschien interessant:
Van het bloed testen ze:
- Chemie: Elektrolyten; nier; lever-gal.
- Infectieuze Serologie: bacteriologie; virologie.

Vooral die laatste is belangrijk. Iets mis daar, en ge moogt niet mee doen aan het programma.

Dan is er een elektronisch voorschrift dat de apotheker moet scannen,
maar toen die mijn identiteitskaart in de lezer stak, was dat voorschrift daar ook reeds op te vinden.
Dertig pilletjes prep (Emtricitabin / Tenofovir Disoproxil) voor twaalf euro, in plaats van honderdveertig (!) euro.

En dan kwam er via de mutualiteiten een 'machtiging tot vergoedingen van de farmaceutische specialiteit waarvoor de derdebetalersregeling toegelaten is'.
En deze machtiging had de apotheker ook al, via mijn identiteitskaart ...

Dus hebben mijn vriend en ik alletwee een doosje; ze willen wel heel graag dat we er mee beginnen.
Ergens heb ik wel goesting om te vragen aan het ziekenhuis waarom ik ineens wel goedkeuring krijg,
maar langs de andere kant is het beter om geen slapende honden wakker te maken.

"En nu?", vroeg ik aan mijn vriend. Eigenlijk zijn we overdonderd. Op een anderhalf weekje tijd alles in orde; ze zaten te springen om het ons toe te kennen. Het geeft zo een vals gevoel van veiligheid want het beschermd alleen maar tegen HIV. Alle andere soa's hebben nog steeds vrij spel. En toch is er iets in het achterhoofd dat een klikje zet: 'er zijn mogelijkheden ...' Zoals onze Nederlandse vrienden het vertelden: ze wisten niet of ze gestraft werden of beloond; om het stiekeme te vermijden doen ze alles samen - een samen beleefde open relatie waar ze blij mee zijn. Mijn vriend gaat hier, denk ik, meegaand in zijn. Daarom niet in daden, maar in zijn achterhoofd speelt het wel, dat was te merken aan het verloop van onze chat (we zitten op schooldagen tachtig kilometer uit elkaar).
Het is een vergiftigd geschenk, en een geschenk zou ik het zelfs niet noemen; eerder de doos van Pandora ...

Nu ja, eventjes mijn gedachten neer gezet.
20 jaar
1 week geleden
Aan de jongens die een open relatie hebben: hoe komt dat? Waarom die keuze? Bewust, of door omstandigheden aan bod gekomen?
20 jaar
1 week geleden
Ik heb met één van de Nederlandse jongens zitten chatten. Zij zijn met prep begonnen omdat hij (de jongen waar ik mee chatte) in het studentenhuis iemand had leren kennen en van het één kwam het ander. Een scheve schaats dus. HPV opgelopen en dus moeten bekennen aan zijn vriend. Prep voorgeschreven gekregen om dezelfde reden als ons dus. Ze hebben geen ruzie gehad maar wel afgesproken om, als ze iets met iemand anders willen doen, het samen te doen. En dan niet met zomaar iemand. Ze kozen er dus voor hun relatie open te zetten, maar dan tezamen.
Ik heb mijn bezorgdheden uitgelegd en daar kon hij wel inkomen want het is een barrière die ineens weg is.
Mijn vriend overweegt om het doosje te gaan uithalen omdat hij het wel terug betaald krijgt; hij heeft immers met twee jongens (ik en de jongen tijdens zijn verlof in Frankrijk) onbeschermde seks gehad, en dat is de voorwaarde om prep terug betaald te krijgen. Op mijn vraag waar hij het dan voor wilt gebruiken antwoordde hij dat we dan, moest het zijn, toch een doosje hadden.
Het versterkt alleen maar de kans op scheve schaatsen...
22 jaar
2 weken geleden
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met PrEP. Voordat ik PrEP gebruikte gaf ik altijd om condoom te gebruiken. Echter een keer was een top me aan opgeilen door zijn pik steeds langs me kont te laten glijden. Ik wou hem in me voelen dus draaide me kontje zo dat hij binnen gleed en begon hij mij te neuken. Toen we klaar was trok hij zijn pik uit mijn kont en zag ik geen condoom. Ik was toen gelijk beetje in paniek en de arts die me ging testen merkte dat en begon over PrEP. Na lang twijfelen de keuze gemaakt om er mee te starten omdat een foutje in klein hoekje zit. In begin gewoon nog altijd condooms blijven gebruiken maar denk na 2 keer lang geweest voor PrEP controle. En er meer vertrouwen in gekregen te hebben minder streng te zijn op gebruik van condooms en laatste tijd is zelf vaker zonder dan met condoom. Dus denk wel dat er een kern van waarheid in zit.
18 jaar
2 weken geleden
Een lang verhaal maar wel heel goed om je aan het denken te zetten en te waarschuwen en dat is denk ik de bedoeling.