• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. 18 plus
  4. Prep voor veiligheid, of bevorderd het juist onveiligheid?
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

  • Aanmelden
  • Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

  • Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Prep voor veiligheid, of bevorderd het juist onveiligheid?

20 jaar
2 maanden geleden
De huisarts had mijn vriend en mij aangeraden om eens met een infectioloog te gaan praten. Dit omdat we beiden al een scheve schaats gereden hebben, en omdat we graag naar de homosauna gaan (voor de sauna ervaring zelf, niet om seks met anderen te hebben). Omdat we met die scheve schaats eigenlijk zeer gevaarlijk bezig waren, had de huisarts al vaccinatie tegen hepatitis opgestart; de bloedonderzoeken waren gunstig.

We hadden samen een afspraak bij de infectioloog maar mochten niet samen naar binnen, ook al zijn we een koppeltje. Dit voor het geval dat de één geheimen heeft voor de andere, en respect op de privacy. Een hele boterham uitleg gehad op eigenlijk maar tien minuutjes tijd; ik was maar een nummertje, één van de zovelen. "De homo jongeren van nu staan er voor bekend," zei ze, "dat ze heel losbandig leven." Ik wees haar er op dat mijn vriend en ik een koppeltje zijn en dit ook zo blijven behouden; dat er geen noodzaak aan losbandigheid is. Als weerwoord had ze de scheve schaats; een vergissing te wijten aan jeugdig enthousiasme?

Ze was blij dat de hepatitis vaccinatie opgestart was (al twee spuiten gekregen, een derde over een paar maanden), en vertelde over HPV: Humaan Papillomavirus en hoe enorm besmettelijk dat is; waarschijnlijk hadden we het zelfs al omdat de hygiëne in een sauna niet altijd super is. Een vaccinatie is ook drie spuiten, ieder €130 het stuk en niet terugbetaald. En ze voegde er aan toe dat de effectiviteit niet helemaal bewezen is, als er al contact met het virus geweest is. Het beschermt ook maar tegen negen van de veertig soorten die in omloop zijn.

Toen vroeg ze of ik wist wat prep was. Ik antwoordde van 'ja' en dat het voor ons niet van toepassing is. Weerom was haar weerwoord de scheve schaats en onze bezoekjes aan de sauna. "Het beste is toch dat jullie het in huis hebben ..." En dan niet één doosje voor ons twee, maar ieder apart een doosje; voor het geval één van ons twee de goesting heeft weer een scheve schaats te rijden zonder dat de andere er achter kan komen.
Ik was best wel van mijn stuk geslagen door die opmerking: het is gewoon een instrument geven om onveilig, om ontrouw te zijn! Maar het mooiste met nog komen ...
Een doosje van dertig pilletjes (vier pilletjes per keer nodig als het 'on-demand' is) kost maar liefst honderd euro. En het is pas terubetaald, als ge onveilige anale seks hebt met twee verschillende mannelijke partners.
Dus: om veilig te zijn en in aanmerking te komen voor prep, wordt ge gestimuleerd om onveilig te gaan leven? Waar is de logica daar in?
Dat vertelde ik haar ook zo, en dat ik niet van plan was om met iemand anders als mijn vriend samen te zijn. En dus sloot ze het gesprek af met te zeggen dat ze dan ook zou noteren dat ik niet in aanmerking kom voor terugbetaling van prep; maar ze zette wel een voorschrift om een doosje op mijn identiteitskaart!
Nog een vlug lichamelijk onderzoek van een minuutje, en het volgende nummertje mocht bij haar naar binnen komen.

Volgende halte: de verpleegster. Nog eens tien minuutjes een babbel, maar dan specifiek over prep en hoe het te gebruiken. Die uitleg was wel bijzonder compleet denk ik en een hele lieve dame. Ze gaf nog een potje mee voor urineonderzoek (af te geven in het labo) en een briefje voor het labo dat ze bloed moesten trekken, specifiek voor onderzoek naar HIV. Want ge moet HIV-vrij zijn, om met prep te beginnen. Over drie maanden terug een afspraak bij de dokter en verpleegster, indien we er voor kiezen om de prep uit te halen. Die afspraak staat reeds vast, we kunnen ze wel annuleren.

Ik was er eigenlijk wel van onder de indruk, van hoe er eigenlijk met een stoomwals over ons henen gereden is. Hoe we een kant uit geduwd zijn die we eigenlijk niet hadden willen bewandelen. Mijn vriend was er iets nuchterder in en heeft me alles nog eens stap voor stap doorlopen.
Beiden waren onze waarden goed, werd twee dagen nadien bericht, we mochten de prep uit gaan halen.
Ik heb het nog niet gedaan en wil het eigenlijk ook niet doen. Niet dat ik dan onveilig ben, want onveiligheid wordt een beetje gepromoot met prep: "doet er maar op los, zo hebben wij meer interessante gevallen om soa's mee te vergelijken / bestuderen".
Het was geloof ik op Winq, een queer blog, dat ik las "We zijn met prep bezig een volledig nieuwe generatie seks te leren hebben zonder condoom, in de gay community".
En zo lijkt het inderdaad ook. Is dat bewust?
Goed, ge kunt stellen dat ge het ook kunt gebruiken in een vaste relatie, maar dat is eigenlijk zinloos. En toch worden we richting prep gepushed met de accolade er aan vast: "doe het met twee verschillende partners onveilig, en ge krijgt het terug betaald."

We kennen twee Nederlandse jongens (van in de sauna) van onze leeftijd die het gebruiken als ze seks hebben met andere jongens. Een open relatie, zoals hier ook al eens een paar keer aan bod gekomen is. Dat stimuleert ge op die manier, toch?

Bijzonder verwarrend ...
54 reacties
20 jaar
2 dagen geleden
Dag J20,

Allemaal one-nightstands? Zijn er bij die in aanmerking komen voor een second night :-) ?
En ge zegt het alsof eentje vinden niet echt een probleem is. Homo zijn is toch anders in Nederland dan dat het in België is: in België is meer terughoudendheid, verlegenheid, beschaamdheid. Maar dat ge op zoek gaat naar avontuur gaat begrijp ik best wel:

Het is een beetje gelijk de pannenkoeken van mama: eentje is geentje. Met twee hebt ge de smaak te pakken en met drie zijt ge goed vertrokken. De vierde zijt ge al aan het zien voor de andere pot suiker en die vijfde, tsja, kan die er nog bij? Waarschijnlijk wel want de zesde ligt al in de pan te sissen en ge weet dat ge de zevende altijd met siroop neemt. En in het achterhoofd weet ge ook: het is per pannenkoek een half uur intensieve zwemtraining om die calorietjes kwijt te geraken.
Seks is hetzelfde: eenmaal ge er van geproefd hebt kunt ge niet meer zonder. De één met suiker, de andere met stroop. Dan kersengelei om tenslotte te eindigen met de kinnekesuiker.
Moest om één of andere reden mijn vriend weg vallen; seks is zo een belangrijk deel van mijn leven geworden dat ik dan juist als gelijk u, op zoek zou gaan naar ook maar de minste splinter van wat ik en mijn vriend hadden. Toen we op ons zestiende voor het eerst echt samen waren; de wereld draaide, broer had gelijk: seks is het beste wat er is.

Economie? Daar vind ge altijd werk in. Voor mij veel te moeilijk. Dus: heel veel succes met de examens :-)

Liefs,
S.
21 jaar
2 dagen geleden
@j20. Nou niks mis mee. Is toch ook heel lekker? Heb je gewoon heel erg nodig hoor.
20 jaar
2 dagen geleden
Dag S, dank weer voor je lange reactie en leuke studie die je doet, heel veel succes. Ik benver van overtuigd ook een leuke vriend te vinden, studeer economie. De contacten in het studentenleven met jongens zijn tot nu toe vaak alleen one night stands geweest voor de lust. Nu de liefde nog.
20 jaar
1 week geleden
Dag J20,

Studeert gij ook nog verder? Welke richting? In het studentenleven kan het redelijk goed meevallen om een leuke vriend te vinden; een paar jongens hebben mij toch al gevraagd :-) . (Maar ze hadden pech, ik ben bezet.)
Ik doe het laatste jaar Bachelor in de archeologie, en moet nog een master doen: archeologie van de lage landen. Egypte is een hoog aangeprezen richting, en alhoewel boeiend, vind ik toch meer interesse in de geschiedenis van hier! De tijd van de Germaanse (Frankische) overheersing na de Romeinen en dan het Heilige Roomse Rijk; méér dan interessant genoeg.
Moest ik in Griekenland wonen, tsja, dat was mijn hartje ophalen dan :-) ; onderzoek doen naar wat in mijn ogen de geboorteplaats is van hoe wij de moderne homoseksualiteit kennen. Er zijn al heel wat boeken over geschreven, maar geen enkele die antwoord geeft op het 'waarom'. Waarom bestaat er homoseksualiteit en waarom waren de Grieken er zo open over? Waarom was het doodnormaal?
Nu ja, hier in de lage landen was het ook aanwezig, maar vooral door het katholicisme moest alles verdoken gebeuren en is er zo goed als niets van bekend. Dus, eh, daar ga ik eens achter graven :-) .
Na de master opleiding is er nog tweede master en zelfs nog verder; maareh, ik denk dat ik er tegen dan genoeg van heb ...
De praktijk ligt me meer.

Goed dat ge alle vaccinaties hebt laten zetten. Hepatitis B moeten mijn vriend en ik in drie keer laten zetten. De tweede spuit een maand na de eerste (beiden al gehad), en de derde spuit is voor zes maanden na de eerste, dus het begin van de komende zomervakantie. Pas dan is de bescherming compleet. Hebt gij dan de alles in één spuit gehad? Ik las dat hep A+B in slechts twee spuitjes kan ipv drie. De werkwijze tussen België en Nederland kan verschillen natuurlijk.
Een soa krijgen heb ik het meeste schrik voor. Maar zolang als iedereen in het programma zich aan de driemaandelijkse controles houdt, is dat risico een héél pak lager dan zelfs gewone hetero-seks.

Soms, als ik er over vertel, zijn er afkeurende blikken en die zijn ook wel te begrijpen. Maar ik wil mijn vriend niet onthouden van hetgene hij mij zo van kan laten genieten. Dus ik ben blij dat we in het PrEP programma zitten.
Gij zijt een top, zei ge? Ik ben het maar heel af en toe en kan er mijn gading niet in vinden. Wat vind ge het leukste aan top zijn?
Er zijn ook jongens die zeggen dat seks hen helemaal niet interesseert. Alzo vorig jaar een kotgenoot. Dan denk ik dikwijls dat ze ook homo zijn, maar niet uit de kast durven komen en eigenlijk stiekem smachten naar affectie en, inderdaad, seks. In de homosauna ook met een jongen gesproken die in het PrEP programma zit, maar nog volledig in de kast. Alleen in de sauna kan hij zichzelf zijn en hij hoopt er een vriendje te vinden, zodat hij misschien daarna uit de kast komen kan.

Nu ja, weer veel te veel geschreven :-)
Liefs,
S.
21 jaar
1 week geleden
Hoi j20 S, dank voor je lieve reactie, om je gerust te stellen ik heb alle vaccinaties gehad dus dat was helemaal oké.

Jij boft met je lieve vriend, ik heb gewoon de ware nog niet gevonden maar het lijkt mij heerlijk om een vaste vriend te hebben van ongeveer mijn leeftijd.

Heel veel succes met je examens en moet je na dit jaar nog een jaar?

Ik wens je heel veel liefde met je lieve vriend en blijf van elkaar houden.
20 jaar
1 week geleden
Dag J21,

zoek op Internet maar eens op van Hepatitis. Toch beter als ge de vaccinaties laat zetten ...

Hebt ge al iemand op het oog dat ge zegt dat 'een vriendje goed komt'?
Er is echt waar niks zo fijn als een vriend hebben!
Mijn vriend en ik mogen dan wel af en toe met onze twee Nederlandse vrienden samen zijn;
zo plezant als dat soms voelen kan, kan het toch niet tippen aan seks met mijn vriend omdat
het niet alleen lust is dan, maar ook echte liefde. Zalig gewoon!

Met de examens ben ik nog aan het twijfelen om op kot te blijven in de weekends, of toch maar naar thuis?
Mijn vriend zou thuis een te grote afleiding zijn, maar langs de andere kant heb ik ook wel de intense ontspanning
van seks met hem nodig om te kunnen ontstressen; om mijn gedachten daarna terug volledig op studeren te kunnen zetten.
Dat is dan misschien weer een nadeel van een vriend? De liefde is zo sterk dat ge niet meer zonder elkaar kunt.
Mijn derde jaar is bijna klaar; zonder het weten dat thuis mijn vriend is en we ieder weekend kunnen samen zijn,
had ik het niet tot dit derde jaar gehaald denk ik. Verleden jaar de eindexamens dacht ik te zullen falen, ik wou zelfs het studeren opgeven
omdat het zo moeilijk was; de liefde en het samenzijn met mijn vriend heeft me er door uit gesleurd.

Dus: ga voor die vriend, J21. Seks met andere jongens is leuk; seks met een vaste vriend is Magisch !

Groetjes,
S.
21 jaar
1 week geleden
Hou S, er is idd gevraagd naar de Hepatitis vaccinaties.

Het gaat goed met mij en geniet van de sex. Vriendje komt denk ik wel goed.
20 jaar
3 weken geleden
Dag J21,

Graag gedaan, en ik ben blij dat het u goed meevalt.
Heeft de arts niets gezegd over de andere vaccinaties? Hepatitis A en B, en dan HPV? Hepatitis is een leverziekte die ge kunt krijgen als ge in contact komt met bloed, en HPV is een virus waar ge een paar soorten kanker van kunt krijgen en wratjes. Hepatitus kunnen ze geloof ik in het bloed zien, en HPV in de urine. Daar geen staal van moeten inleveren? Ook een paar andere soa's kunnen ze vinden in de urine en daar bestaan geen vaccinaties voor.
Dat is wel het voordeel aan het PrEP programma: ze zijn nauwkeurig in het onderzoek en als ge contacten beperkt tot anderen met PrEP, kan er weinig mis gaan.
Het lichamelijk onderzoek is trouwens om te vergewissen dat er geen wratjes zijn. Hoeven niet persé HPV wratjes te zijn (genitale wratten), kunnen ook waterwratjes of parelwratjes zijn en die zijn zeer besmettelijk.
Dus als ge zonder condoom doet is het toch nog altijd beter als ge het doet met een jongen die ook in het PrEP programma zit.
Mijn vriend en ik hebben eens gedaan met condoom, om te voelen hoe dat is; dag en nacht verschil in de negatieve zin, ik zou het eigenlijk niet mogen zeggen.
Zowel voor top als bottom was er geen plezier.

Hetero's zijn trouwens exact hetzelfde vatbaar voor hepatitis en HPV als homo's, alsook de overige soa's. Met exact dezelfde risico's.
PrEP werkt ook in hetero contact, maar niet in het 2-1-1 schema. Ik vraag me af waarom dat niet in een programma zit, gelijk als dat is voor ons ...

Nog veel plezier in ieder geval, succes met uw zoektocht naar een leuke vriend, en misschien zien we elkaar wel eens zonder dat we het weten :-)
S.
21 jaar
3 weken geleden
Hoi S, na lang wachten de intake gehad, duidelijk minder uitvoerig dan in België want er is geen lichamelijk onderzoek bij, vind ik na jouw ervaringen wel fijn. Gewoon een gesprek en bloedonderzoek, dus goed te doen. Nu inmiddels een paar weken verder en mijn eerste date gehad met een leuke jongen. Voelde fijn zonder rubber jasje.

Je hebt gelijk dat hetero’s het wel makkelijker hebben maar de berichten in het nieuws over SOA’s geldt zeker voor hun.

Succes en liefs en bedankt voor het starten van deze topic.
20 jaar
2 maanden geleden
Dag J21,

Ik ben het volledig met u eens, echt waar. Beter op deze manier tegen dat iemand het stiekem en onveilig gaat doen met alle gevolgen van dien. En de medische opvolging is echt uitgebreid.

Heu, of de jongen wiens mama arts is er beter van af is weet ik niet...
Eén van de redenen dat ik liever had dat de infectioloog een man was, was omdat ik eigenlijk aan mijn mama denken moest. Mama begrijpt ergens wel waarom ik samen met mijn vriend mee in het PrEP programma gestapt ben, mijn vriend kwijt geraken zou ik maar moeilijk te boven komen, maar langs de andere kant vind ze het onverantwoord en gevaarlijk en daar heeft ze ook wel gelijk in. Deels toch, want de opvolging is goed en we zijn tegen een deel andere soa's gevaccineerd.
Onze uitjes sauna worden thuis in ieder geval niet besproken.
Maar stel u voor dat uw mama de behandelende arts is: ik heb omschreven waar de arts op let, wat ze controleerde. Wilt gij dat uw mama 'hem' in vol ornaat medisch onderzoekt? Of eventjes de andere kant? En het vol ornaat was wel de bedoeling want dat onderzoek volgde direct nadat ge hebt uitgelegd wat ge allemaal gedaan hebt. Geen pauze, direct op de tafel liggen en laten zien.
Neen, liever niet bij mijn mama want het is niet meer onschuldig gelijk vroeger, maar ik heb er mee gespeeld en het is niet iets waar dat de meeste mama's mee akkoord zouden gaan.

En dan weer langs de andere kant, als ge leest op het forum: het is blijkbaar doodnormaal voor hetero's om bijna ieder weekend iemand anders te hebben. Dus zouden wij dat toch ook mogen, niet? Niet dat ik daar behoefte aan heb, mijn vriend is mijn alles, maar het zou niet als abnormaal bestempeld mogen worden omdat we homo zijn. Denk ik toch zo...

Veel succes op het intakegesprek, laat zeker weten hoe het gegaan is 😊 ! Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen België en Nederland.

Groetjes,
S.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.