Dag jongen, Dat kerstdiner, dat het hoogtepunt van het jaar had moeten zijn, is heel vervelend geeindigd. Je familie had er moeite mee dat jij zo gefocust was op je sportieve ambities en dat voorrang gaf op gezellig meedoen met de anderen. Misschien ergerden ze zich er ook wat aan dat jij zo trots bent op je sportieve prestaties die je op Instagram publiceert.
Ik vroeg mij af, liet jij die tijdens die avond zien waardoor ze die opmerkingen gingen maken? Soms op verjaardagsfeestjes laten mensen foto's zien van hun vakantie en de kinderen. Meestal interesseert dat het bezoek helemaal niets, maar uit beleefdheid kijken ze en doen ze net of ze het heel leuk vinden.
Met jouw voetbalprestaties is het wellicht net zo. Mensen vinden het in het algemeen niet zo leuk als iemand beter presteert dan zijzelf, dan voelen zij zich een beetje mislukt. Misschien dat het dat was waardoor het zo uit de hand liep.
Je vader heeft je verdedigd en dat is mooi, het kan ook wel anders zijn. Het probleem is helaas dat het voor ruzie zorgde met de rest van de familie.
Jij bent erg serieus met je sport. Speciaal eten, trainen, op tijd naar bed gaan en dat is natuurlijk prima. Maar misschien moet je soms gewoon even je sport laten voor wat het is en gewoon gezellig meedoen met de rest. Een keer wat minder gezond eten, wat later naar bed gaan en een training overslaan in deze periode van het jaar, is dat echt fataal voor je prestaties? Ik denk van niet, maar in ieder geval is het beter voor de sfeer als de familie bij elkaar is.
Je bent trots op je prestaties, maar als er niet naar gevraagd wordt dan zou ik er gewoon niets over zeggen. Dan hoeven ze het blijkbaar niet te horen en dan vinden ze het niet leuk om er mee geconfronteerd te worden. Blijkbaar is jouw familie nogal conservatief en hebben ze er geen behoefte aan schaars geklede jongens op een feestje.
Dat naakt douchen met de hele club vinden ze ook maar raar. Of dat voor jouw familie geldt weet ik niet, maar in bepaalde culturen vinden ze dat ongepast. Gewoon even rekening mee houden! Je kan ook een goedenacht kus geven en welterusten zeggen voordat je gaat douchen.
Misschien denk je nu wat een gezeur! Ze moeten mij maar nemen zoals ik ben, maar rekening houden met de gevoeligheden van anderen is een kwestie van respect hebben. Je bent 14, een jong ventje nog, al voetbal je dan op hoog niveau. De meeste volwassenen vinden dat jongelui zich bescheiden moeten gedragen en zoals zij vinden dat gepast is.
Misschien vind jij dat flauwekul, maar het is gewoon een kwestie van respect en je aanpassen aan het gezelschap waar je mee bent. Bij oma en opa op bezoek doe je anders dan bij je vrienden in de kleedkamer of in de klas op school. Sociale vaardigheden ontwikkelen, begrijpen wat hier wel kan en daar niet. Heel belangrijk.
Ik wens ook jou en iedereen waar jij om geeft het allerbeste voor het komenden jaar. En misschien dat het kerstfeest volgend jaar wel goed afloopt. Dan ben je al 15 tenslotte. ;-)