• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Ramadan
  4. Geloof
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Zondagse kleren

15 jaar
2 jaar geleden
Hebben jullie zondagse kleren? Zo ja wat is dat dan? En wat gebeurt er als de geen zin hebt om het aan te doen?
42 reacties
12 jaar
2 jaar geleden
Als we nergens heen hoeven en dan in de winter zo’n stoffen broek zonder onderbroek en in de zomer een korte broek van dat gladde stof en ook zonder onderbroek of in de zomer helemaal naakt
15 jaar
2 jaar geleden
bij ons is dat zterdags en vrijdagavond. dan heb ik een zwarte of donkerblauwe skinny met een net overhemd & das & nette schoenen. maar ik heb nou helemaal zwarte nikes & dat mag ook. riem is al;leen voor de show want mn broek is strak genoeg dat hij niet af zakt.
14 jaar
2 jaar geleden
ik heb zeker zondagse kleren, dit omdat ik elke zondag naar de kerk ga met mijn familie. Naar de kerk moet ik een overhemd aan die vaak wit of lichtblauw is. deze zit dan vaak in mijn broek. daaronder doe ik veterschoenen aan. een riem is niet verplicht maar ziet er zeker beter uit. ook houdt het mijn broek omhoog en zorgt dat mn overhemd blijft zitten.
15 jaar
2 jaar geleden
naar de kerk moet ik een spijkerbroek met een riem en een overhemd dragen. ik vind het niet zo erg om het aan te doen, zou het zelf ook wel aandoen als respect. broertjes vinden het soms wat minder, niet aandoen kan wel. maar dan moet je het één dag naar school aandoen.
12 jaar
2 jaar geleden
Als ik op zondag weg moet gewoon een spijkerbroek en een t-shirt of blouse ofzo. Als we op zondag nergens heen gaan ben ik meestal samen met m’n broertje gewoon lekker de hele dag helemaal naakt. Zoals vandaag
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

21 jaar
2 jaar geleden
@ jongen 16: je krijgt straf als je op zondag geen nette kleding aan doet? Het kan aan mij liggen, maar dat vind ik wel erg ver gaan.
10 jaar
2 jaar geleden
Ala ik naar de kerk ga dan loop ik meeetal in mijn zomer kleding korte broek en gympen en tshirt
16 jaar
2 jaar geleden
Hoi, ik heb op zondag altijd een net pak aan. Sinds een aantal maanden ook een nette stropdas erbij. Mijn vader en broertjes hebben ook een net pak. Mijn moeder en zus hebben een nette rok aan te over de knie. Als ik naar familie ga heb ik vaak een nette broek lichtpaars overhemd met stropdas aan. Als ik het niet aan wil doen dan heb ik een probleem met mijn ouders. Vaak volgt er dan straf.
13 jaar
2 jaar geleden
naar de kerk doe ik altijd witte sneakers, een spijkerbroek of een chino bij speciale momenten, bij spijkerbroek 5cm riem en chino 3cm en als laatste een overhemd in mijn broek. als het echt heel koud is doe ik een nette trui over mijn overhemd. ik denk dat het wel zo respectvol is om deze kleren aan te doen naar de kerk.
13 jaar
3 jaar geleden
Hoi TS,

Ik heb altijd een een grijze chino, mn schoenen die ik door de week ook aan heb, een wit overhemd met een beetje blauw, en een gilet.

dat zijn we gewend, nette kleren op zondag. Ik weet niet of ik het wil, want aan de ene kant kom je bij dé Koning op bezoek, en aan de andere kant bij je Vader, voor wie het om de binnenkant gaat.
ik weet het niet
23 jaar
3 jaar geleden
Op zondag meestal trainingsbroek shirt hoodie, lekker makkelijk
Ik heb niks met dat bekakte gedoe
14 jaar
3 jaar geleden
Ik moet altyd een zwart pak aan met stropdas en meestal komt mn mam me helpen op zondag
16 jaar
3 jaar geleden
Ja een riem is vet en stoer. Ik hou daar ook van, vooral lekker zichtbare en brede riemen. Ik vind wit vaak ook een vette kleur, vooral met een dubbele pin in de gesp, in een donkere jeans, met witte sneakers erbij.
15 jaar
3 jaar geleden
@jongen 16: nee, geen verplichte kleding in onze kerk, maar omdat we gelovig worden opgevoed willen onze ouders dat we die kleren aandoen naar de kerk. Maar ik en mijn broertje vinden het ook gewoon stoer om een riem om te doen. We hebben witte, zwarte en cognac kleurige riemen, meeste 5cm sommige zijn meer chinoriemen.
16 jaar
3 jaar geleden
@jongen 15: wat vet dat jij en je broertje altijd een brede riem om hebben en die ook laten zien in je kleding! Is dat van jullie kerk verplicht, of meer iets van jullie zelf? Wat voor riemen hebben jullie allemaal?
15 jaar
3 jaar geleden
ja, ik en mijn broertje van 13 zijn gelovig opgevoed. daarom naar de kerk een donkere spijkerbroek of chino. dan altijd een overhemd en persee in je broek en altijd een brede riem van 5cm door mijn broek. door de weeks een spijkerbroek, een t-shirt met niet te veel tekst of een wit overhemd. maakt niet uit of in je broek of dat je hem eruit laat. ik doe hem nog wel vaak in mijn broek zodat je mijn brede riem ziet en anders doe ik de voorkant achter de gesp van mijn riem. mijn broertje doet hem over zijn broek en dan de voorkant achter de gesp van zijn riem. omdat we allebei dezelfde lengte riemmaat hebben, hebben we een rekje waar we onze riemen hebben hangen. conclusie: zondagse kleren zeker en geen zin hebben kan, maar niet aandoen is geen optie.
14 jaar
3 jaar geleden
@meisje 19j: wat doe jij dan aan naar de kerk en wat verwacht je wat jongens aandoen naar de kerk?
19 jaar
3 jaar geleden
Leuk dat jullie zondag goed gekleed gaan en dan geen leren broek dragen. Ik zou zeggen: hou dit vol! En mischien kunnen jullie deze kleding stijl verder doortrekken door de weeks
16 jaar
3 jaar geleden
Ik heb altijd op zondag nette kleren. Heb ook nog een broertje van 14 die moet ook altijd nette kleren aan op zondag. Meestal moet ik een chino/spijkerbroek met overhemd in m'n broek en soms een colbert. Ook altijd een riem erdoorheen. Als ik of mijn broertje dit niet aandoen betekent het dat we naar school 1 dag die kleren aandoen. We zijn best wel gelovig opgevoed dus daarom.
17 jaar
3 jaar geleden
@jongen 14: super! Dat is echt een hele mooie combi. Ik zou zelf vooral je witte riem combineren met je witte sneakers en blauwe overhemd. Dat staat het vetst. Je witte overhemd in combi met je cognackleurige riem staat ook vet, maar vind ik zelf qua contrast met wat minder uitgesproken. Al heb je allebei 5cm brede riemen, dus dat staat sowieso heel goed
14 jaar
3 jaar geleden
J17: bedankt voor de tips. k heb vandaag nog een gladde witte riem en een cognac riem gekocht van allebei 5cm. heb air force 01's die wit zijn. moet ik dan alleen de witte riem om of niet? ik heb ook nog 4 witte overhemden gekocht en 2 blauwe, is dit denk je een goede keuze qua kleding zodat ik altijd goed contrast kan maken met mn kleren?
17 jaar
3 jaar geleden
Op zondag maak ik meestal een lange wandeling met mijn hond door de polders. Dus dat betekent dat ik door gras, grind, zand en als het heeft geregend, modder wandel. Daarbij blijven mijn kleren vaak niet schoon, dus trek ik een spijkerbroek, T-shirt en wandelschoenen aan.
14 jaar
3 jaar geleden
hey J17: bedankt voor de reactie! volgende zondag doe ik dan mn sneakers, donkerblauwe spijkerbroek met mn dikke witte riem eromheen, wit overhemd. is dit een goede outfit of niet?
17 jaar
3 jaar geleden
Hey J14: ik zou het wel netjes houden maar niet in pak gaan. Een spijkerbroek, overhemd in je broek én een riem zijn dan wel prima en netjes. Je kan dit prima combineren met witte sneakers.
Je riem moet bij een spijkerbroek het liefst breed zijn. Dat staat het mooiste en is best stoer. Een riem van 5cm breed is perfect, maar anders is 4cm ook oké. Wit staat erg mooi, valt lekker op, zeker als je een donkere jeans en wat donkerder overhemd aan hebt. Anders is een cognackleurige riem ook erg mooi.
15 jaar
3 jaar geleden
ja, altijd al nette kleren aangedaan op zondag. een blauwe spijkerbroek met altijd een riem erdoorheen, meestal zwart of cognac kleur en een wit overhemd in mn broek of eroverheen en de voorkant dan in mijn broek zodat je sowieso mijn riem ziet. meeste jongens in mijn kerk doen ook wel dit soort kleren aan. kleine vraag, moet ik als ik 16 wordt een pak aandoen naar de kerk of mijn kleding houden zoals nu?
14 jaar
3 jaar geleden
vroeger moest ik altijd wel spijkerbroek met een witte riem en een overhemd in mn broek, maar nu doe ik blauwe/zwarte spijkerbroek met een trui zonder riem. in de zomer korte spijkerbroek met t-shirt. meeste jongeren in mijn kerk hebben ook een beetje dit aan dus geen pak of iets van dat. nu is de vraag moet ik mij wel iets netter gaan kleden zoals een riem omdoen en een wit/blauw overhemd? of moet ik in pak gaan?
14 jaar
3 jaar geleden
nee, ik ga wel zo vaak mogelijk naar de kerk, maar heb niet speciale zondag kleren. vroeger als klein kind wel. draag nu een spijkerbroek, een trui en witte nike air forces. wat is jullie mening, moet ik meer nette dingen aandoen naar de kerk zoals een riem(wat voor een zou je aandoen bij een blauwe of zwarte spijkerbroek en welke breedte?), overhemd (moet ik hem dan in mijn broek doen zodat als ik een riem omdoe je hem dan ook ziet?) of moet ik een pak aandoen?
14 jaar
3 jaar geleden
nee, ik heb geen specifieke zondagskleren. vroeger moest ik wel een spijkerbroek met crack witte riem en een overhemd in mn broek aan. ik haatte dit als kind. nu doe ik een blauwe/zwarte spijkerbroek aan met een trui. wat vinden jullie moet ik meer nette kleding toevoegen aan mijn outfit die ik naar de kerk aandoe? zo ja, moet ik dan bv een riem weer omdoen met een overhemd en dan mn overhemd in mijn broek? ik doe geen pak aan want dat doet geen enkel jongen van mijn leeftijd uit onze kerk. ik zou miss wel de andere dingen is een x proberen, want daar ben ik nu wel geïnteresseerd in om aan te doen.
17 jaar
3 jaar geleden
Ik moet altijd een zwart pak en zwarte sokken en schoen aan met witte blouse en zwarte stropdas
20 jaar
3 jaar geleden
Zondagskleren is zo ouderwets, mijn vader had ze vroeger wel en als ze wat ouder werden mochten ze door de week gedragen worden. Die tussenstap is er nu gelukkig tussenuit!
20 jaar
3 jaar geleden
Wisselende kleding kan een pak zijn maar ook een spijkerbroek en een trui maar dan ga ik naar de kerk als het mijn beurt is voor akoliet dan is het handig dat je makkelijke kleren draagt omdat je dan een amict(witte halsdoek)met een albe aan doe dan is een trui het makkelijkste om uit te doen.
16 jaar
3 jaar geleden
Ben zelf geen misdienaar maar ga iedere week naar de kerk en draag dan een net pak.
14 jaar
3 jaar geleden
Als ik naar de kerk ga heb ik een net pak aan met een wit overhemd en stropdas.als het mijn misdienaar beurt is doe ik deze kleren uit en trek dan eerst een zwarte pyjama aan met pantoffels en dan doe ik een toog met een superplie aan
14 jaar
4 jaar geleden
Ik draag meestal wel netjes maar het maakt weinig uit want ik zit in de rooms katholieke kerk en ben daarin acolyt dan heb je meestal een zwarte toog aan met superplie aan .als je niet weet wat ik bedoel:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Messdienergruppe_-001-.jpg/200px-Messdienergruppe_-001-.jpg
18 jaar
4 jaar geleden
Ik heb op zondag ook nette kleding, al is het niet overdreven. Vaak heb ik een nette jeans, of chino. Erboven een overhemd of neutraal t-shirt, die ik altijd in m’n broek draag. Nette altijd witte sneakers eronder, met door m’n broek altijd een brede leren riem, vaak een witte of een bruine. En ik heb ook vaak een jasje aan dan.
Het staat allemaal netjes; maar is niet te overdreven.
17 jaar
4 jaar geleden
Ik moet ook altijd netjes.

Ook veterschoenen. Verder draag ik een overhemd, in mijn broek met een chino. Bij de chino of een blauw/bruine chinoriem of blauwe achtige bretels met bruin leer bij het uiteinde
16 jaar
4 jaar geleden
Op zondag moet ik altijd wel een beetje netjes gekleed, dus katoenen broek/pantalon met overhemd in mijn broek en nette veterschoenen. Vind het zelf wel prima eigenlijk. @ts wat moet jij dragen dan? En wat draag je normaal?
17 jaar
4 jaar geleden
Ja ik heb zondag ook nettere kleren, maar het is niet overdreven. Ik heb vaak een do keer spijkerbroek of chino, overhemd in m’n broek, riem en mooie sneakers. M’n riem is vaak breed en stoer en m’n sneakers helemaal wit. Vind ik best oké om te dragen allemaal.
15 jaar
4 jaar geleden
en zijn die nette schoenen dan gewoon gympen of zijn dat van die bruine lak schoenen?
15 jaar
4 jaar geleden
Ja, heb een lange donkere spijkerbroek met meestal nog een overhemd erbij. Als ik het niet aandoe zou mijn vader het niet heel erg vinden, maar ik doe het gewoon omdat het vanzelf sprekend is. Wat ik niet mag is bijvoorbeeld een shirt/trui met veel tekst, een korte broek of een lichte spijkerbroek.
16 jaar
4 jaar geleden
Moet zelf op zondag wel wat netter gaan. Blousje, chino broek. Nette riem om en nettere schoenen. Maar thuis heb ik gewoon mn schoenen uit. Als ik er geen zin in zou hebben heb ik wel pech, maar het maakt me vaak niet uit
16 jaar
4 jaar geleden
Loop als ik thuis ben altijd in een korte broek, vaak gewoon van katoen met een tshirt. Ik heb genoeg keuze daarin dus nooit iets dat ik niet aan kan.