@j23 hierboven: ik denk dat je een paar misbegrippen hebt. Ik ben niet "bekeerd tot het Boeddhisme" of tot de Yoga. Nee, ik heb dat alleen een beetje bestudeerd en daar heel veel uit geleerd. Ik maak het Christendom niet zwart, ik vertel alleen over mijn ervaring: geen enkele Katholieke priester kon mij ooit de diepere basis van het Christenom uitleggen, ze zaten allemaal mentaal vast in oppervlakkigheden. Het is pas dankzij de lessen Oosterse filosofie dat ik wel de waardevolle basis begrijp. Die basis van het Christendom lijkt veel op Oosterse religies, maar is tegenwoordig grotendeels verloren gegaan, spijtig.
Over reincarnatie (ik laat de dubbele puntjes op de "i" weg, want die komen dikwijls niet door): dat is dagelijkse kennis in alle Oosterse religies: Boeddhisme, Hindoeisme, Jainisme, Taoisme, Zen; en ook in oude Amerikaanse visies zoals bij de Indianen, Inca's, en vele, vele anderen. Samen 4 miljard mensen. Ook hier in het Westen vind je dat inzicht heel dikwijls, als je het wilt zien. Heel veel mensen kunnen zich dingen herinneren uit hun vorige levens, vooral kinderen. Ze zijn immers nog steeds hetzelfde bewustzijn, maar ze lopen nu rond met een nieuw lichaam, nadat het oude kapot gegaan was. Dat zegt ook één van de evangelies in de Bijbel (Johannes?).
Jij mag geloven wat je wilt, of niet-geloven (dat is ook geloven). Dat recht heb je. Maar ik geef de voorkeur aan zelf onderzoeken, zelf bewijzen verzamelen, zelf echt weten.
Ik zie "god" als: "het totaal van alle bewustzijn dat er bestaat in het heelal, dus de som van alle bewustzijn." Die definitie past mooi bij de meeste religies.
God is in mijn ogen geen vieze oude vent die vanuit de wolken zit te gluren of je wel braaf met je handjes boven de dekens slaapt, en die je straft als je met jezelf speelt. Nee. God is gewoon de som van alle bewustzijn en alle kennis en levensinzicht in het heelal.
Al zijn er natuurlijk wel vieze oude venten die denken dat ze god zijn, en die je vanuit de wolken zitten begluren. Bv. Joe Biden en zijn handlangers, die je begluren via satelieten en bewakingscamera's, en via spionageprogramma's op internet. Maar dat is iets heel anders. Die viezerik is in mijn ogen geen god.
Dus aan de topic starter: je hebt vrijheid van denken, vrijheid van levensfilosofie, vrijheid van religie. Dus je hebt het volste recht om zelf te bepalen wie of wat voor jou god is. Ik zou zeggen: bestudeer een beetje van alle levensvisies, en kies daaruit de goede dingen die voor jou werken. De meeste religies en levensvisies hebben echt wel heel veel goede dingen, maar ze rijden zich soms vast in oppervlakkigheden en in tegenstellingen, en ze vergeten die goede basis-aspecten.
Voor sommigen is "geld en bezit" hun god, daar doen ze alles voor en offeren ze alles op. Voor sommigen is god "een onzichtbare gluurder in de wolken". Voor sommigen is god "Het Grote Toeval, dat aanbidden ze. Voor anderen is god de "Klimaatverandering": daar bidden en knielen ze voor, en ze brengen krankzinnige offers (vb. de toekomst van hun eigen kinderen daarvoor kapotmaken).
Voor mij is god "de som van alle bewustzijn en alle kennis in het heelal".
Dus kies zelf wat voor jou god is, wat voor jou werkt. En zorg dat je daarbij zoveel mogelijk goed doet voor andere mensen en ander leven, dat je anderen helpt, zodat je gelukkig kan zijn.
Wel of niet masturberen maakt niet uit, zolang je jezelf en anderen er niet mee schaadt.