Dag meisje, Jij wilt beslist weten of God jouw gebed heeft verhoord. Om te beginnen, hoe zie jij dat bidden en verhoord worden? God is niet een aardige opa aan wie je wat kan vragen en als hij er zin in heeft dan geeft hij wat je vraagt.
Het hangt er ook van af of jij protestant of katholiek bent. Katholieken hebben naar mijn idee wat meer het gevoel dat ze kunnen onderhandelen met God. Protestanten zijn wat dat betreft wat principieler. Je weet hoe je hoort te leven en als je dat doet dan zal God je genadig zijn als je tijd gekomen is. Zo denken die er over. Zelf ben ik protestant opgevoed en ik heb God nooit ergens om gevraagd. Wel ben ik soms boos op hem waarom hij mij gemaakt heeft zoals ik ben. Ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben.
Naar mijn idee is het niet zo dat je maar van alles aan God kan vragen en misschien krijg je het dan. Ik zei eerder, bidden is eigenlijk praten met God. Waar je mee zit daar praat je over met God. Daardoor wordt het rustiger in je hoofd en krijg je misschien nieuwe inzichten.
Als je bijvoorbeeld problemen hebt met je ouders, met vriendinnen, dan kan je daar over praten met God en misschien dat je dan in staat bent om die problemen op te lossen. Dan is je gebed verhoord.
Wil je graag een nieuwe fiets, schoenen, kleren, later naar bed, een mooi cijfer voor een proefwerk, dan hoef je daar niet mee aan te komen bij God. Daar is God niet voor. Dat soort dingen daar kan je zelf wat aan doen.
Misschien ben je eenzaam, gaat het slecht op school, doen je vriendinnen lelijk, heb je gevoelens die je niet fijn vindt, dan kan je daar wel over praten met God, maar dat zijn mensproblemen en mensproblemen moeten mensen met elkaar oplossen. Je kan dan om kracht bidden om de dingen te doen die je moet doen.
Ik weet natuurlijk niet wat voor gebeden jij verhoord wilt zien. Je bent pas elf en je denkt ook als iemand van elf. Misschien dat alles wat moeilijker ligt dan jij misschien nu denkt. Jouw vraag is wel heel simpel, maar daar een antwoord op geven waar jij tevreden mee bent is een andere zaak.
Met dit antwoord ben je misschien ook niet tevreden.
Voor catechisatie ben je waarschijnlijk nog te jong, maar misschien heb je op school lessen over het geloof en kan je daar vragen stellen. Anders misschien in de kerk na de dienst. Ik neem aan dat je daar naar toe gaat.
Het is allemaal niet zo simpel, maar naarmate je ouder wordt ga je het misschien beter begrijpen.