Mijn visie is dat bijna alle grote religies ooit begonnen zijn als een soort technologie en richtlijnen voor goed gedrag. Oorspronkelijk oprecht bedoeld om de mensen wijzer, spiritueel vrijer, gezonder en gelukkiger te maken.
Maar mettertijd zijn ze door corrupte politici en psychopatische machthebbers overgenomen, waarna ze bijna 180 graden geperverteerd werden om de mensen te onderdrukken, en dom en arm te houden. Dat is wat psychopatische machthebbers deden en nog altijd proberen, overal in alle landen en culturen. Kijk maar om je heen.
Die machthebbers zeggen dat zij zelf de vertegenwoordigers zijn van God, dus hun woord is het woord van God, onfeilbaar en almachtig. En dus moet iedereen zwijgen en luisteren en doen wat zij zeggen. Zonder kritiek, of ze worden verketterd en afgeslacht.
Dat is gebeurd met het Christendom, Islam, Jodendom, en vele andere religies en sektes. Alleen het Boeddhisme is er een beetje aan ontsnapt, omdat Boeddha dit voorzag en daarom expliciet geen personencultus wou waarin een god of diens vervanger aanbeden zou worden. Hij wou geen goden; voor Boeddha had iedereen een hoogstaand bewustzijn in zich.
Ik heb dit voor mijzelf pas geleerd na eindeloze ruzies thuis over "naar de kerk moeten gaan" en "moeten geloven" en zo, waarbij wat ze deden dikwijls het tegengestelde was van wat ze "geloofden". Toen heb ik het Katholicisme buitengegooid (waarna mijn moeder een maand geen woord met mij gesproken heeft), en ben ik een avondcursus yoga gaan doen, waarbij die leraar ook Oosterse Levensvisies uitlegde. Namelijk: dat wij een bewustzijn zijn, een spiritueel wezen, en dat we een lichaam hebben. We zijn geen lichaam, we hebben er eentje. Als dat lichaam dood gaat, zoeken we een nieuw en beginnen we opnieuw. Dat staat trouwens ook letterlijk in de Bijbel, maar geen enkele Katholieke pastoor wil dat weten; je moet eerst Boeddhisme studeren alvorens je de Bijbel kan begrijpen. Bizar... Dus wat wij moeten doen, is ons daar terug echt bewust van worden.
En we moeten een goed leven leiden, goed zijn voor elkaar. Zorgen voor vrede, dat iedereen gezond en gelukkig is. Al is het alleen maar uit egoisme. Immers, in je volgend leven kom je terug in dezelfde omstandigheden die je achtergelaten hebt. Als je overal stront draait, zit je in de stront. Als je overal bloemen plant, zit je in de bloemen. Dat is ook wat de Oosterse wijsheid over Karma zegt: "je krijgt wat je zelf gemaakt hebt". Is het niet in dit leven, dan in een volgend. Heel simpel.
Dus nu heb ik alle onderdrukkende en bekrompen religies overboord gegooid, en ik neem a la carte de goede dingen uit alle verschillende levensvisies en technologieen. Alle levensfilosofieen hebben wel goede dingen, maar ook slechte.
Mij "bekeren" van de ene onderdrukkende religie naar de andere, en dat dan klakkeloos geloven en gehoorzamen, zou ik nooit meer doen. Ik wil absoluut mijn vrijheid van denken behouden.
Maar goed, ieder zijn visie, dat is een universeel mensenrecht.