Of je je wel of niet moet laten dopen, is een andere vraag dan of je het Christendom wel of niet moet bestuderen?
Je kan ook overwegen om niet alles van het Christendom te nemen, dus niet het totaalpakket, maar om er enkel de voor jou goede aspecten uit te zoeken en enkel die te gebruiken.
Onze hele Westerse cultuur en wetenschap is voor een groot deel gebaseerd op het Christendom, met o.a. de beste scholen, veel wetenschappelijk onderzoek, veel kruidengeneeskunde, bieren, kaas, wijnen (in abdijen), veredeling van gewassen, enz... En de filosofie dat je elkaar moet helpen en moet liefhebben.
Natuurlijk zijn er ook misbruiken geweest, en criminele politici hebben geprobeerd om het Christendom te misbruiken om er geld en macht uit te halen. Die aspecten moet je niet overnemen.
Ik neem dus a la carte een aantal goede dingen uit het Christendom, maar ook uit het Boeddhisme en andere Oosterse levensvisies. En ik laat de slechte dingen weg. Dit vooral ivm. de filosofie, de levensvisie.
Met kommaneukerij zoals of Maria nu wel of niet 'onbevlekt ontvangen' is, houd ik mij niet bezig. Immers, na 1000 maal manueel overschrijven en vertalen van de oorspronkelijke bijbels, kan je daar toch niet meer op voortgaan. Teveel vertalers maken teveel fouten, of hun te beperkte visie staat een correcte vertaling in de weg omdat ze het niet begrijpen. Ook corrupte politici kunnen vertalingen laten perverteren in hun voordeel.
Dus ik kies ervoor om zelf te filteren, zelf te denken.
Je kan altijd op die manier beginnen, en kijken of het iets voor jou is. En pas achteraf beslissen om je wel of niet te laten dopen, eens je genoeg kennis hebt.