• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Ramadan
  4. Geloof
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Liturgische gewaden.

17 jaar
4 weken geleden
Dag allemaal,ik bezoek wekelijks mijn r.k.kerk en voor mij is het allemaal abracadabra dat ik soms lees over wat voor gewaad de misdienaar werkelijk draagt.
Ik lees en scroll meestal op dreamersforum en zou dat graag eraan toegevoegd zien.vr.groeten.
27 reacties
13 jaar
4 weken geleden
Zo'n albe vind ik het fijnste om aan te hebben die haar gewoon over mijn kleren.
16 jaar
1 maand geleden
Ik draag met een kerkdienst zo een een echte soutane die 33 knoopjes heeft en omdat die erg uniek zijn moet daar een soort pyama onder aan als bescherming dient deze.
13 jaar
1 maand geleden
Legt er aan wat je tijdens de liturgie aanhebt dat kan een albe zijn of een toog met een superplie eroverheen.
Voor mij is het een toog en de superplie.
14 jaar
1 maand geleden
Ik heb een toog met een superplie aan over een soort zwarte pyama dat beschermt de specifieke voering daarvan en deze toog is voorzien van veel knoopjes.
Je mag geen sneakers aan of andere schoenen alleen zwarte pantoffels ik ben bijna gelijk na me heilige communie misdienaar geworden.
14 jaar
1 maand geleden
Ik weet niet of het wat uitmaakt maar zelf zit ik bij een gemengd koor zowel jongens als meisjes dragen een soort pij bruinachtig zijn deze met een koord om je middel heen.
Standaard is dat je er een soort kolletje onder hebt dat is voor je kleren te maskeren,ik lees soms dat sommige misdienaars met pantoffels aan lopen dat is bij ons wel standaard.
13 jaar
2 maanden geleden
Zo een witte albe gewoon over me kleren en soms met een soort witte sjaal voor me kleren te bedekken.
13 jaar
2 maanden geleden
Geen misdienaar maar koorknaap ben ik ,hierbij draag ik een rode toog met een wit kraagje en wit koorhemd ook wel superplie genaamd en als schoeisel zwarte sokken met pantoffels.
15 jaar
2 maanden geleden
Dag t.s.meisje17.

Ben misdienaar van de oud katholieke kerk ,vind dit een bijzondere vraag van jou.
Bij de oud katholieke parochiekerk moet je Latijn kunnen schrijven en uitspreken,het gewaad dat is een toog en superplie .

14 jaar
2 maanden geleden
Ben ook misdienaar maar dan in een abdij waar paters zijn.
Liturgische gewaden is standaard een pij met koord en dan heb je ook van die sandalen aan zonder je kousen.
19 jaar
2 maanden geleden
Hallo allemaal.Ik ben acoliet,Draag een albe over de gewone kleren heen ,af en toe moet er een amict bij gedragen worden als ik een overhemd draag want dat sluit niet goed af bij de hals daarvoor is de amict juist voor,Het is eigenlijk een witte halsdoek van linnen en je maakt hem vast met linten om je middel.
15 jaar
2 maanden geleden
Niet zo'n vreemde vraag dit wat je draagt als je misdienaar of acoliet ben.
In de parochiekerk waar ik samen met jongens en meisjes misdienaar ben draag je een soort poloshirt met een stijve boord onder je toog.
Alleen met warm weer is het aan jezelf de keuze of je een dunne zwarte zijdeachtige pyama neemt die je gewoon over je eigen ondergoed aantrekt dan heb je minder lagen kleren aan omdat een toog best warm is met dat superplie.
Lastig is dat het heel erg glijdt door de voering over de zijden stof maar dat is nou eenmaal zo.
20 jaar
3 maanden geleden
Ik heb meerdere gewaden aangehad.Ben uit interesse voor mijn geloof al gelijk nadat ik de heilige communie deed misdienaar geworden toen was dat een rode of een zwarte toog met een superplie nadien werd dat een albe en de halsdoek momenteel is het een klassieke soutane en superplie/ koorhemd.
14 jaar
3 maanden geleden
Gwn met een pij gekleed en een koord om me middel heen,vind het vet leuk misdienaar zijn.
Soms wil de pastoor dat ik pantoffels aan doe maar dan heb ik me Nike's aan.
14 jaar
1 kwartaal geleden
Als het mijn beurt is voor te dienen is het niet zo belangrijk wat voor kleren ik thuis aantrek want je heb toch andere kleren aan onder je toog sommige vinden dat net een pyama zeggen ze met die sloffen,dat is allemaal zwart maar dat zie je bijna niet met die toog en de superplie erover.
Ik vind dat je toch een ander mens ben in dat gewaad en jezelf daarbij aanpast.
16 jaar
1 kwartaal geleden
Soms een wisselend gewaad dat er voor handen is kan een albe zijn of een pij dat is genoeg variatie in
Liefst draag ik een witte albe met een halsdoek om de schouders dat zit beter over je kleren heen.
Heb van mezelf altijd een zwarte panty eronder en van die witte slofjes i.p.v. de het eigen schoeisel!
19 jaar
1 kwartaal geleden

Ben bij de (verwijderd)  acoliet in zuid Holland, gewaden zijn klassieke soutane's waar een zwart "pastoors hemd"onder gedragen word.

16 jaar
1 kwartaal geleden
De Duitse gewaden zijn anders dan dat wij gewend zijn omdat wij daar wat van hebben.
Dan heb je een soort rok aan met bretels die je over een soort pyama aan moet doen met de superplie daar overheen in rood of zwart merkt niemand het dat je een rok draagt.
We hebben van meerdere parochies gewaden gekregen en zelf zaten daar zwarte pantoffels bij.
16 jaar
1 kwartaal geleden
Het is maar net wat de kerk van andere parochies aangeboden krijgen doordat ergens een parochie gaat sluiten helaas maar al te veel.
13 jaar
1 kwartaal geleden
Voor de eucharistie viering begint doe ik een pij aan gewoon over me eigen kleren heen.
15 jaar
1 kwartaal geleden
onder de 16 heb je bij ons een linnen albe aan met een amict voor je kleren te bedekken,als je 16 en ouder bent heb je een toog en superplie aan met zo'n kraagje wat de pastoor ook heeft.
14 jaar
1 kwartaal geleden
Yep,als ik ervoor kies voor acoliet weet ik dat dit een kleine verandering inhoud voor me want dan heb ik zo'n stijve boord om onder een toga.
Sinds mijn 9e ben ik misdienaar en heb nog een pij aan.
18 jaar
1 kwartaal geleden
Lees regelmatig deze topic en ben zelf acoliet,gelijk nadat ik de heilige communie erop had zitten werd ik misdienaar en toen ik 16 was acoliet.Mijn gewaad is een klassieke toga met superplie met het witte " priesterboord".
16 jaar
1 kwartaal geleden
Ik ken een jongen van voortgezet die acoliet is,hij ziet er best serieus uit in dat gewaad het is zo'n witte lange jurk zeg maar en daar heeft ie een soort halsdoek onder zitten,hij is toch anders dan dat ik hem op school zie.
16 jaar
1 kwartaal geleden
Mag je best weten.
Vandaag tijdens de eucharistieviering een witte albe gedragen met een amict .
Dat met een wit t shirtje en lange zwarte broek met zwarte pantoffels.
13 jaar
1 kwartaal geleden
Ik heb een toog en een superplie aan.
14 jaar
1 kwartaal geleden
Een soort pij heb ik aan met een koord en soms moet ik daar een amict onder aan voor me kleren af te dekken.
14 jaar
1 kwartaal geleden
Snap ik helemaal m.17 dat jij er interesse in hebt wat een jongen of een meisje nou eigenlijk draagt kan ik kort over zijn.wij dragen allemaal een albe.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.