• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Geloof
  4. Liturgische gewaden.
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • Onze locaties
  • JOU Academie
  • Publicaties
  • Onze partners

Check onze socials

• Privacyverklaring
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Liturgische gewaden.

17 jaar
2 maanden geleden
Dag allemaal,ik bezoek wekelijks mijn r.k.kerk en voor mij is het allemaal abracadabra dat ik soms lees over wat voor gewaad de misdienaar werkelijk draagt.
Ik lees en scroll meestal op dreamersforum en zou dat graag eraan toegevoegd zien.vr.groeten.
41 reacties
14 jaar
1 week geleden
Linnen albe en witte pantoffels.
16 jaar
2 weken geleden
Persoonlijk vind ik een toog met koorhemd / superplie mooi om dit te dragen met de tridentijnse kerkdiensten bij de fsspx gewoontegetrouw heb je er zwart ondergoed onder aan met zwarte pantoffels en ik sindskort ook een witte boord want gezien de leeftijd ben ik acoliet.
14 jaar
3 weken geleden
Een linnen albe draag ik met de eucharistie en sommige jongens met zo een halsdoek omdat ze meer transpireren
21 jaar
1 maand geleden
Bijzonder open forum is dit om duidelijkheid te krijgen wat je als misdienaar en acoliet zoal draagt met een eucharistieviering.
14 jaar
2 maanden geleden
Wij mogen als je dat zelf wil een zwarte pyama uitzoeken wat past daar gaat dan een toog overheen met dit weer mag je gewoon je voetbalshirt en broek aanhouden maar zonder sneakers anders moet je pantoffels aan.
19 jaar
2 maanden geleden
Bij de fsspx heb je altijd een zijden pyama aan onder de soutane met de superplie,het is n.l.ervoor bestemd om de delicate stof van de soutane te beschermen tegen allerlei invloeden ondermeer transpiratie,als misdienaar draag je nog steeds soutanes uit de vijftiger en zestiger jaren.
19 jaar
2 maanden geleden
Waar ik acoliet ben draag ik een pij met koord met al te warm weer met een onderjurk ofzo en witte slofjes dat is overigens altijd zo.
Ook de jongens dragen een zelfde pij da is geen verschil in
15 jaar
2 maanden geleden
M.16 met vraag over te warm gekleed zijn als misdienaar.
De vraagstelling lijkt wel wat vreemd en daar zal ierder anders mee omgaan ben ik in de veronderstelling.
17 jaar
2 maanden geleden
Hier kan ik wel antwoord op geven of het warm is met een kerkelijk gewaad aan dat ligt helemaal aan jezelf met wat voor kleren je naar de kerk komt.
16 jaar
2 maanden geleden
Ik ga iedere week op zondag trouw naar de kerk en vraag me soms af of die misdienaars het dan niet warm hebben want ze hebben zo een zwarte of een rode toog aan??
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.