• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Ramadan
  4. Geloof
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

ben in tegenstelling tot mijn ouders gelovig

12 jaar
2 maanden geleden
dus hoe langer hoe meer begin ik in het Christendom te geloven . Mijn ouders daarintegen zijn dat niet echt . Mijn vrienden denkel bij beize van spreken dat je gek bent als je in god geloofd. HELLLLP
4 reacties
22 jaar
2 maanden geleden
Je bent niet gek, integendeel.

Het oorspronkelijke Christendom gaat over hoe je mensen gezond en gelukkig kan maken, door elkaar te helpen en lief te hebben. Heel veel mensen hebben eeuwenlang hun best gedaan om dat in de praktijk te brengen. Het was niet alleen een filosofie, maar tegelijk ook een technoligie (=werkbare methode).

Het Christendom ligt aan de basis van de hele Westerse beschaving, samen met de vroegere "heidenen", en de latere middeleeuwse vrijmetselarij. Dat is waar al onze cultuur en sociale en technologische verwezenlijkingen uit voortgekomen zijn.

De beste scholen zijn nog altijd Christelijke colleges en Christelijke universiteiten. Zelfs nu nog.

Bijna alle kruidengeneeskunde, bouwtechnieken, ambachtstechnieken, landbouwtechnieken en latere industrie komen ook daaruit voort. Kaas, wijn, bier, vleesconservatie, enz... kwamen heel dikwijls uit abdijen. Daar werd ook veel onderzoek gedaan.

Ongeveer 99% van alle grote wetenschappelijke ontdekkingen, natuurwetten, en uitvindingen ter wereld, komt ook uit die kringen. Uit die mengeling van heidens, Christelijk en vrijmetselaars-denken.

Natuurlijk zijn er altijd corrupte machthebbers geweest die geprobeerd hebben om religies in te palmen, ze dan 180° te perverteren, en te misbruiken voor hun eigen macht en geldgewin, of voor hun sexuele lusten. Dit gebeurde in alle religies, ook in het Christendom. Maar dat aspect moet je los zien van de Christelijke visie zelf. Dat misbruik is niet wat Jezus predikte, integendeel.

Dus houd je zoveel mogelijk aan de oorspronkelijke visie: goed zijn voor anderen (en voor jezelf), en helpen. Als je anderen helpt om dingen beter te begrijpen (onderwijs), om beter werk te leveren, om gezonder te zijn en gelukkiger te zijn, dan straalt dat ook af op jezelf. Dan zit je in een omgeving waar het goed is om te leven.

In het Verre-Oosten noemt men dat dikwijls "Karma". Veel mensen begrijpen dat niet, maar het is heel simpel: je krijgt wat je zelf doet. Als je overal stront draait, zit je in de stront. Als je overal bloemen plant, zit je in de bloemen. Dat was eigenlijk ook de boodschap van Jezus, heel in het kort.
14 jaar
2 maanden geleden
@TS/J12
Nee hoor, je bent absoluut niet gek. Jij gelooft in God. Niet vanuit je ouders, maar vanuit jezelf. Je bent aan het orienteren, je horizon verbreden. Je paden aan het kiezen. Dat is iets wat je ouders (vrienden, klasgenoten etc) moeten koesteren en waarderen. Wat doe jij zoal? De bijbel lezen, kerk bezoeken Hoe beleef jij je geloof?
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

21 jaar
2 maanden geleden
Ik ben zelf niet gelovig, maar vind het wel heel tof hoe jij kiest om voor jezelf te bepalen wat je gelooft en niet blindelings je vrienden of ouders in hun overtuigingen te volgen. En een ding lijkt mij evident als je kijkt naar verschillende landen en culturen, en dat is dat het christendom van alle monotheïstische geloven (no offense to andere geloven) op de lange termijn de meest succesvolle voedingsbodem is gebleken voor beschaving, mensenrechten, cultuur en ontwikkeling. Ergens wou ik dat ik de overtuiging kon opbrengen, en wellicht moet ik me er eens meer in verdiepen, want kan het christendom (en het maken van eigen keuzes) eigenlijk alleenmaar toejuichen.
13 jaar
2 maanden geleden
Nee je bent zeker niet afwijkend,eerder gemotiveerd ben jij om te geloven in god.
Ik ben zelf misdienaar bij een r.k.parochie!!!