Dag meisje, Volgens mij ben jij B, meisje 10 die inmiddels jarig is geweest. Ja, dat komt natuurlijk hard aan als je hoort dat je vader en je moeder niet genoeg meer van elkaar houden om samen te blijven. Hij heeft dus ook al een andere vrouw die hij leuker vindt.
Je hoopt dat die therapie er toe leidt dat je ouders besluiten om toch maar samen te blijven, maar als hij al met een andere vrouw op vakantie is geweest dan is dat iets waar je als vrouw, je moeder dus, niet zo gemakkelijk overheen kan stappen.
Mijn ouders zijn niet gescheiden, maar misschien zou het beter geweest zijn als ze dat wel hadden gedaan. Wat is er beter? Erkennen dat het samen niet meer gaat en elkaar vrij laten, of toch maar bij elkaar blijven en elkaar ongelukkig maken?
Het kan zijn dat jouw vader zijn verstand even kwijt is geraakt door die andere vrouw, maar het kan ook zijn dat het al lang niet meer zo goed ging tussen je ouders. Heb je daar nooit wat van gemerkt?
Jij en je broertjes moeten nu maar afwachten hoe het verder zal gaan. Ben jij de oudste? Dan moet jij er zijn voor je broertjes. Jij zal flink moeten zijn en er voor zorgen dat ze vertrouwen hebben in hoe het verder gaat. Jouw ouders zijn nu heel erg met zichzelf bezig. Geef ze dus wat rust, dat hebben ze nodig.
Hoe het met jou zit weet ik niet, maar meestal is het zo dat jongens de sterkste band hebben met hun moeder en omgekeerd vaak ook wel. Meisjes trekken dan wat meer naar hun vader. Het hangt er ook van af wat voor soort vader jouw vader is. Doet hij veel met jou en je broertjes?
Hoe het ook verder zal gaan, je vader blijft je vader en je moeder blijft je moeder. Dat zal nooit veranderen. Jullie zullen contact met ze blijven hebben ook al wonen ze niet meer in hetzelfde huis.
Ik wens jou en je broertjes veel sterkte. Het is allemaal niet leuk, maar jullie zijn lang niet de enigen die zo iets overkomt. Ik hoop dat je veel reacties krijgt van anderen die dit ook hebben meegemaakt en je kunnen vertellen hoe zij dat ervaren hebben.