• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Mijn ouders
  4. Mijn ouders
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Strenge ouders

14 jaar
2 kwartalen geleden
Mijn ouders zijn dus heel erg streng en moet overal de beste in zijn. En mag doordeweeks ook niet gamen ofzo en in het weekend totaal maar 1 uurtje. Terwijl me vrienden altijd gamen. En ik kan dan nooit mee doen en vind dat best vervelend. En sowieso de presentatie drang maakt me best gestresst.
6 reacties
17 jaar
2 kwartalen geleden
Je ouders stellen wel heel hoge eisen dat je overal de beste in moet zijn. Dat is toch onmogelijk. Het weekend is er voor om je te ontspannen, een uurtje gamen is wel heel weinig. Zou toch eens met een leraar . Je ouders overdrijven om iedere dag je kamer te controleren. Het is jouw kamer, mijn kamer is wel schoon, maar gezellig rommelig. Berg boeken en mijn spullen ook niet altijd gelijk op. Mag een mens ook nog leven. Belangstelling tonen is prima maar ondervragen geeft stress. Je ouders moeten toch zien dat je niet gelukkig bent zoals het nu is. Praat eens met je leraar, of desnoods met je huisarts. Als ik dit lees dan denk ik dat je ouders overbezorgd zijn ergens en over drijven.
17 jaar
2 kwartalen geleden
j14. Wat is streng van ouders? Kijk, ik heb ook strenge ouders. De beste behoef ik niet te zijn en fouten in al mijn jeugdigheid horen erbij, dat zal me leren als er iets fout gaat. Ik krijg er dan een gepaste straf voor. Maar het ervaren vinden ze belangrijk. Ook ik moet op tijd stoppen met mijn telefoon. Half 9 's-avonds is het op de opbergplaats, een uur voor het naar bed gaan, want om half 10 doordeweeks moet dat die tijd. Dat vergelijk ik ook altijd met mijn vrienden en andere bekenden van mijn leeftijd die het vaak anders hebben thuis, soms tot geen aandacht van de ouders aan toe wat ook weer niet goed is. Het interesseert ze ook niet wat voor opvoeding anderen hun kinderen geven, "wij bepalen dat voor jou in hoe wij dit willen en wat goed voor je is" krijg ik dan te horen. Het is voor mij wel duidelijk wat van me verwacht wordt. Ik kan het beste bijvoorbeeld op eigen initiatief naar bed gaan op de afgesproken tijd, dat komt het meest gehoorzaam over. Je moet eigenlijk gewoon blij zijn met zoveel duidelijkheid, je hoort ook heel andere dingen maar of dat nu zo gewenst is, betwijfel ik, ik weet het eigenlijk zeker van niet.
22 jaar
2 kwartalen geleden
J14, ten eerste stel je je niet aan. Jouw gevoelens zijn echt en je mag er zeker met iemand over praten, een goede leraar of andere vertrouwenspersoon zal jou zeker serieus nemen. Ik kan ook begrijpen dat je het niet leuk vind dat jouw ouders alles controleren en dat je niet mag falen, goed je best doen is belangrijk, en falen omdat je lui bent is niet acceptabel, maar soms ben je gewoon niet to getalenteerd in sommige zaken en dat is niet erg.

Wat ik wel goed vind van je ouders is dat ze zorgen dat je kamer schoon is, en dat je niet te veel achter je smartphone zit dat is niet zo gezond eigenlijk. Wat ik zou doen is spreken met een vertrouwenspersoon, en met je ouders een aantal afspraken maken. Als jij goede punten haalt (wat er voor verschillende vakken er anders uit kan zien), je kamer schoon houdt, respectvol bent, enz. zou je meer vrijheid mogen krijgen. Meer gamen, niet elke dag je kamer bekijken en alles bespreken maar elke week. Het principe is dat je ouders en jij redelijke verwachtingen voor jou zetten, jij je daaraan houdt, en als je je daaraan houdt ook meer vrijheid krijgt.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

14 jaar
2 kwartalen geleden
Het is vooral de presentatie drang niet mogen falen enzo..iedere dag controleren ze me kamer of die opgeruimd is en ondervragen ze me over de hele dag. Ik durf er niet zo goed over te praten omdat ik denk dat ik me gewoon aanstel. En ook heb ik gewoon amper vrijheid alles word gecontroleerd iedere dag me telefoon enzo die ik trouwens alleen thuis mag gebruiken naar school krijg ik zo'n klap telefoon mee. En ja thuis na 20.00 uur geen telefoon en de eerste 2 uur voordat ik wakker ben ook niet .
13 jaar
2 kwartalen geleden
Ts dat klinkt niet leuk. Kun je daar niet met een vertrouwenspersoon over praten? Je mentor of je huisarts ofz
22 jaar
2 kwartalen geleden
Zijn er volwassenen in je omgeving waarmee je hierover zou kunnen spreken? Zoals familie of leraren? Die zouden je kunnen helpen met argumenten vinden of misschien je ouders overtuigen.

Wat je ook zou kunnen doen is onderzoek raadplegen over dat te veel prestatiedruk en stress slecht is voor je welzijn en succes op lange termijn, en daar een opstel over schrijven.

Ook kan je met je ouders een compromis proberen sluiten. Zolang dat je bepaalde dingen doet zoals je goed gedragen, je klusjes maken, je huiswerk maken en bepaalde cijfers halen dat ze dan minder streng zijn en dat je dan meer mag gamen. Maar dat bij een week waar het niet lukt ze terug weer strenger zijn.

J14, zijn er bepaalde regels die je nog storen, of straffen die je krijgt die je niet eerlijk vindt, of is het vooral het gamen?