Hallo,
Ik woon nu al een tijdje op mezelf in een appartement. Om de kosten een beetje betaalbaar te houden verhuur ik een kamer aan een maat van me voor al ruim 1,5 jaar. Echter begin ik mij laatste tijd aan veel dingen best wel te storen en ben benieuw of mensen enige tips hebben om hiermee om te gaan.
Rommel en Viezigheid
Ik weet dat ik met een ADHDer samenwoon en dat die wat rommelig zijn. Ik vind het prima, echter het gaat me een beetje te ver. Voor mijn gevoel wordt het echter erger en doet ie dingen die mij best irriteren. Nagels knippen op de bank (en die niet opruimen) tandenstokers in woonkamer gebruikt achterlaten, etensresten niet opruimen (bv na knoeien) etc. Hij heeft een eigen wasbak in zijn kamer en ben van mening dat hij daar al zijn lichaamsverzorging gewoon hoort te doen. Na het koken een beetje je zooi op te ruimen lijkt mij ook niet zoveel gevraagd. Gewoon even aanrecht en tafel schoonvegen en het servies op een stapel zodat ik het in de vaatwasser kan doen.
Een ander probleem is, dat hij mijn spullen gebruikt zonder daar toestemming voor te vragen. Deze spullen worden vervolgens ook vaak niet weer teruggelegd waar ze vandaan komen. Dit kan zo simpel zijn als haargel pakken uit mijn kamer (had ie snel nodig) dat even mee te nemen en niet meer terug te leggen. Of wat extremer, mijn fiets gewoon even te pakken, waardoor ik ineens geen fiets had en met de bus moest. Heb dit al vaker aangegeven, hij verontschuldigt zich dan, koopt een paar kratten voor me en vervolgens gebeurd weer een vergelijkbaar iets. Ik vind het vaak prima als hij wat leent, alleen wil ik wel dat hij het vraagt/aangeeft. Ikheb al vaker lang iets lopen zoeken omdat ik niet wist dat hij het had gepakt. Gewoon een appje met “hey, kan ik X lenen?” zal al super chill zijn. Laats moest hij een lamp monteren, heeft zonder te vragen mijn gereedschap gepakt, is met een metaalboor in beton gaan boren (natuurlijk gebroken), de zooi half afgemaakt en al mijn gereedschap over de hele woning verstrooid. Weer niet gevraagd van “Mag ik dit lenen”, niet gevraagd met “hoe werkt dit precies” en niets opgeruimd.
Ik weet om eerlijk te zijn niet wat ik hiermee aan moet. Kan het over het algemeen goed met hem vinden. Hij is aardig, Helpt me als nodig en zeer gezellig. Ik vindt sommige dingen echter zeer irritant. Veel hoort nou eenmaal bij ADHD, alleen voor sommige dingen is dat geen excuus. Binnenkort loopt het huurcontract af en ik weet niet of ik deze wel wil verlengen. Iemand enige tips hoe ik dit goed kan aanspreken. Is het misschien handig sommige regels in het huurcontract vast te leggen, zodat ik mezelf kan afzekeren als het niet beter wordt?
Ik hoor het graag van jullie