Beste meid, Als ik het zo lees dan heb jij ook behoefte aan een assertiviteitscursus. Je hebt een aantal zaken waar je over wil praten, je zet ze op papier en als het dan zover is dan durf je er niet mee naar voren te komen. Als je elk onderwerp apart op een strookje papier zet en die stuk voor stuk op tafel legt in het gesprek, zou je dat wel durven?
Je hebt het over stemmen. Ben jij dat zelf die met jezelf in discussie gaat, of voel je of hoor je stemmen die tegen jou praten? Mensen die stemmen horen die lijden aan schizofrenie. Daar zijn behandelingen voor, maar ik weet niet of dat echt is wat jij bedoelt. Als het zo is dan moet je dat echt vertellen! Alls je alleen maar tegen jezelf praat dan is het niet erg.
Dat loslaten is wel een goed idee, maar dat lukt je blijkbaar toch niet altijd. Dat is vervelend want dat geeft alleen maar stress. Het maakt je ook onzeker want je streeft naar het volmaakte, maar dat is onbereikbaar voor een sterveling.
Als een Chinese kunstenaar een kunstwerk maakte dan zorgde hij er altijd voor dat er een kleine onvolmaaktheid in zat. Het volmaakte was voor de goden, het paste de mens niet om iets volmaaktst te willen maken. Jij moet ook niet alles van tevoren helemaal te willen regelen. Go with the flow zeggen relaxte mensen. Wees wat mer onbevangen. Je ziet wel hoe het loopt. De Engelsen zeggen: We will pass that bridge when we are there.
Bij therapie gebruiken ze vaak als middel Cognitieve gedragstherapie. Dan leert men de client om rationeel naar zijn of haar emoties te kijken. Je denkt dit, je voelt dat, maar als je nu eens logisch nadenkt, klopt die gedachte, dat gevoel dan wel?
het klinkt natuurlijk gemakkelijker dan het is, maar het is wel de kant die jij uit moet. Controle over je gedachten en gevoelens krijgen en ze toetsen aan de realiteit. Zit ik mijzelf niet gek te maken?
Een liefhebberij van mij is het kweken van speciale planten. Zo heb ik vorig jaar wat Ashwagandha gezaaid en geoogst. Ashwagandha (Withania somnifera) is het topkruid uit de Indiase kruidenleer, de Ayur Veda. Gebruikt worden de wortels en daar worden allerlei positieve effecten aan toegeschreven. Onder andere dat het ontspannend werkt.
De wortels van de planten die ik gekweekt had heb ik vermalen en nu neem ik elke dag een theelepeltje. Of het daar door komt weet ik niet, maar ik ben de laatste tijd in een heel ontspannen stemming en voel mij heel mild en vriendelijk. Eigenlijk heb ik een uitzichtloos en treurig leven, maar ik loop constant met een glimlach rond. Een klein beetje alsof je high bent. (Mijn gevoel voor humor helpt daar ook wel bij, daar zijn vrouwen niet altijd goed in).
Het is hier makkelijk te krijgen in geconcentreerde vorm en niet duur. Het is volledig plantaardig en onschadelijk. Misschien de moeite waard om het eens te proberen.
Probeer het leven eens wat minder serieus op te nemen. Je bent jong, gezond, alles kan op jouw leeftijd! Lees leuke boeken, kijk naar feel good films!