Dag TS, Wat jij vertelt is een ingewikkeld en voor buitenstaanders moeilijk te begrijpen verhaal. Wat ik begrijp is dat jij nare ervaringen hebt gehad en dat jij daarom die EMDR therapiesessies hebt ondergaan om traumatische ervaringen uit het verleden te leren verwerken. Jammer genoeg heeft dat blijkbaar niet echt de rust gebracht die jij zocht.
Blijkbaar voel jij je aangetrokken tot het eigen geslacht en heb je wat dat betreft ervaringen gehad die niet helemaal het gewenste effect hebben gehad. Eerder hebben ze nieuwe trauma's opgeleverd.
Als ik het zo lees dan lijk jij mij een nogal emotioneel ingesteld iemand die al heel snel emoties omzet in fysieke acties zoals met die auto. Doen komt bij jou blijkbaar eerder dan het denken. Autoschade wordt door niemand gewaardeerd en een deel van de auto overspuiten om die kras weg te werken kan al gauw 200 euro gaan kosten. Niet meer doen!
Die vriendschappen of verliefdheden zijn niet goed afgelopen krijg ik de indruk, hoewel de mensen die er bij betrokken waren blijkbaar wel begrip toonden voor jouw emoties. Het geeft spanning en een negatieve levenshouding. Naar anderen of naar je eigen toekomst?
Je vraagt hoe je het aan moet pakken. Dat is een makkelijke vraag maar heel moeilijk te beantwoorden voor iemand die de situatie niet goed kent en geen psycholoog is.
Naar mijn idee is het altijd goed om open een eerlijk te zijn naar de mensen waar jij veel mee te maken hebt zoals familie, vrienden en collega's bijvoorbeeld. Weten wat jouw gevoelens zijn, waar jij mee worstelt, hoe jij sommige zaken ervaart, helpt anderen te begrijpen waar jij problemen mee hebt en het te accepteren als jij je niet rationeel gedraagt.
Rationeel gedragen is voor veel mensen een lastig iets, vooral als het om heftige ervaringen gaat. Als ik zo lees wat jij schrijft dan lijkt het mij dat jij voorlopig behoefte hebt aan rust om innerlijk weer in evenwicht te komen met jezelf.
Wat gebeurt is daar valt niet meer aan te veranderen, maar als jij problemen hebt met mensen waar je dagelijks mee te maken hebt dan zou je daar over kunnen praten. Jij kijkt daar op jouw manier tegen aan, maar de ander kan het heel anders zien en ervaren hoe jij doet.
Je hebt die EMDR therapie gehad en dan neem ik aan dat jij professionele begeleiding hebt (gehad?).
Denk je dat jij zelf uit je problemen kan komen of gaat dat niet lukken? Wellicht zou je dan iemand moeten vinden die jou kan helpen. Misschien dat jij aan mijn reactie wat hebt gehad, maar het is gebaseerd op een interpretatie van wat jij vertelt. Zoals ik al zei, het is ingewikkeld en warrig wat je allemaal zegt.
Probeer gewoon eerlijk te zijn over je gevoelens naar de mensen waar jij om geeft en die om jou geven, en accepteer dat niet alles kan zijn zoals jij dat graag zou willen. Gevoelens kan je niet afdwingen.
Ik wens je wijsheid en sterkte!