Dag jongen, Als iemand hier een probleem post dan zitten daar meestal maar weinig aanknopingspunten in om er wat zinnigs van te zeggen. Met jou was dat ook zo. Inmiddels heb je veel meer informatie gegeven en worden dingen duidelijker. Ik heb nu een beeld van jou.
Jij bent druk bezig met allerlei dingen, ik lees: "Ik ben heel muziekaal en drum al, speel piano, be sinds kort gestart met gitaar, speel mondharmonica, ben producer en ook nog een DJ."
Tenslotte ga je ook nog naar school natuurlijk. Jij lijkt mij een slimme jongen dus als jij op het middelbaar zit kan dat best wel eens VWO zijn en dan begrijp ik dat zo iets druk en stress geeft.
Al die dingen zijn wel wat veel voor iemand van jouw leeftijd en dan ben je ook nog eens bezig met handeltjes om geld voor die hele mooie hele dure gitaar te verdienen.
Nu is het zo dat we van de winter naar de lente gaan. In de zomer heb je een voorraad vitamine D opgebouwd in je lichaam. Die voorraad begint nu op te raken en dat op zich kan al leiden tot lusteloosheid.
Vitamine D wordt in je lichaam aangemaakt door het zonlicht op je huid. In de winter is er aan de ene kant al weinig zon en is er maar weinig onbedekte huid. dus nieuwe vitamine D wordt bijna niet gemaakt. Voorlopig kan je nog niet bloot in de zon lopen maar kan je vitamine D pilletjes kopen om te compenseren.
Bij het Kruidvat zijn ze goedkoop en je moeder komt daar vast wel eens, dus vraag of ze wat voor je meebrengt.
Doordat de dagen langer worden en lichter met meer zon komt er in je lichaam een hormoonproductie op gang. Bij dieren ontwaakt de parings- en nestelingsdrang en bij mensen gebeurt ook zo iets. Vooral als je jong bent wordt je wat hitsiger en ga je meer achter de meiden/jongens aan zitten.
Dat kost ook energie.
Sommige mensen krijgen last van hooikoorts en dat maakt dat je wat slechter slaapt.
Al die dingen zorgen er voor dat je lustelozer wordt, gebrek aan energie voelt, vermoeidheid, gauw boos wordt, en en nog wat van dat soort zaken. Sommige mensen krijgen ook last van hoofdpijn en duizeligheid.
Vervelend allemaal, maar het gaat vanzelf over. Met vitamine D pilletjes misschien wat sneller.
Wat je nog meer kan doen is: Veel naar buiten gaan om aan het sterkere daglicht te wennen. Veel met je vrienden buiten zijn en naar het bos gaan dus. Vermoei je niet te veel, maar jij doet niet aan sport dus dat is geen probleem, maar wel veel bewegen! Fietsen, lopen, dat soort dingen.
Eet gezond. Verse groenten en fruit om je vitamineniveau op peil te houden en te brengen.
Tenslotte, en heel belangrijk voor iemand die zo druk is als jij, slaap voldoende. Jouw post waar ik op reageer heb je verstuurd om 11 uur 's avonds. Iemand van jouw leeftijd moet om 10 uur in bed liggen en niet vlak daarvoor nog op je computer gaan zitten rommelen.
Als jij dat allemaal doet dan zal jij vast en zeker heel gauw weer plezier in je leven krijgen.
Dan wil jij ook nog veel geld verdienen voor die dure gitaar. Een leraar vertelde eens dat het bij geld verdienen om de drie G's gaat, Gemak, Gewin en Genot. Met muziek, genot, kan je geld verdienen. Mijn buurman maakt baby- en peutermuziek. Daar kan hij goed van leven. Hij woont in een groot huis en doet verder niets. Jij bespeelt een heleboel instrumenten, je maakt muziek, je bent DJ en ook nog producer. Daar moet toch iets mee te doen zijn!
Veel succes met alles, maar bedenk werken is niet ongezond, vooral als het je passie is, maar hou het evenwicht tussen inspanning en ontspanning in de gaten!