• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Gevoelens
  4. Geen plezier
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Geen plezier

12 jaar
2 maanden geleden
Hoi, momenteel merk ik dat ik eigenlijk nergens naar uitkijk en nergens plezier aan beleef. Ook lijkt het hele leven me niks te boeien. Iemand tips?
20 reacties
12 jaar
1 week geleden
Hoi J17.

Sorry dat ik bijna een maand geen reactie heb gegeven🫣

Het spijt me heel erg voor waar je doorheen hebt moeten gaan, dat gun je niemand.

Ik zelf voel me denk ik wel wat beter, maar nog steeds niet volledig.
Ik weet de oorzaak gewoon niet, ik verdien veel geld, heb goede vrienden, ben heel muziekaal.
Maar ik ervaar ook veel stress. als ik thuiskom wil ik in de avond bijvoorbeeld gewoon rust, of ff gamen, niet WEER met school bezig zijn omdat m’n moeder dat zegt.
Ik heb een vrij lang rooster op school dus zit zegmaar al van half 9 tot 3 of zelfs 4 uur op school.
Zodra ik wakker word ben ik vrijwel meteen bezig met marktplaats advertenties voor m’n handel, dus heel veel vrije tijd blijft er niet over op m’n dag.

Ik weet gewoon niet wat nou echt de oorzaak is dat ik me gewoon niet gelukkig voel.

Ik hoop nog van je te vernemen, J17!
17 jaar
4 weken geleden
Dag lieve TS.

Ik lees jouw berichtje nu pas. helaas.

Jij bent 12 jaar begreep ik? Wat is jouw thuis situatie? broers zusters, moeder een vader?
Ik ben nu 17 jaar. ik heb mijn vader verloren toen ik 12 jaar was. auto ongeluk. mijn kkeine broertje zat achterin de auto en mijn pa haalde hem van zwemles af. oke.. Ik zag het niet meer zitten. papa dood broertje gehandicapt voor het leven. ( een wonder dat hij levend uit die auto is gehaald trouwens!) maar toen... moest sterk zijn voor mama en zeggen.. er werd gezegd ...Jij bent nu de man des Huizens met andere worden ik moest sterk zijn voor 2! zorg goed voor jouw moeder. Ja.. Hoe dan??? ben een kind! ben bij mijn oom gaan wonen omdat mijn slaapkamer omgebouwd moest worden tot badkamer voor min broertje. Ik ben dus bij mijn oom gaan wonen 3 straten verder en hij heeft een boerderijtje omgebouwd en zo. Ik heb alle luxe. Maar ik mis mijn papa. Mis mijn moeder en broertje. Terwijl ik er elke dag kom. Mijn broertje gaat voorruit en de verwachting is dat hij weer zal kunnen lopen. Niet morgen en niet volgende maand, maar hij kan alweer wat stapjes lopen. Mijn relatie werd erger en erger toen ik echt een goede vriend kreeg. is jonger dan maar goed. ben in elkaar geslagen door school jongens en mijn vriendje het ziekenhuis in geslagen. Gewoon omdat wij van elkaar houden. Oke.. ja wij zijn Gay. Maar ik weet als geen ander hoe jj je voelt. Ik had dat zelfde! Heb medicijnen gekregen en heb zelfs even in een kindertehuis gezeten voor 6 maanden.
Wat ik jou adviseer is om te proberen elke dag iets leuks te doen waar jij zin in hebt. Gewoon proberen te lachen.
Je hoeft geen 100 vrienden te hebben, maar probeer 1 vriend of vriendin te krijgen en waarbij jij gewoon je zelf kunt zijn.
Dat helpt meestal beter als 10 medicijnen!
Alsjeblieft kerel... meen het goed! Als ik jou zou kennen, was ik bij jou geweest. Graag hoor ik van jou. oke?

Groetjes vent!
P.
23 jaar
2 maanden geleden
Graag gedaan jonge vriend! Jij lijkt mij een talentvol en intelligent iemand met initiatief en sociale vaardigheden. Ik weet zeker dat alles goed komt en dat jij een mooi leven tegemoet gaat.
Gescheiden ouders is nooit leuk maar je bent snel volwassen aan het worden en dan wordt jouw leven steeds meer jouw leven en de keuzes worden steeds minder voor je gemaakt maar die maak jij zelf.

Ik wens je het allerbeste!
12 jaar
2 maanden geleden
Dankjewel J23. Ik was niet degene die van sombere muziek houd (ookal kan ik Radiohead best hebben😆) m’n slaapritme probeer ik al langere tijd te verbeteren maar dat is wat lastig met gescheiden ouders die een andere mening over bedtijd hebben. Nogmaals bedankt voor alle hulp!
23 jaar
2 maanden geleden
Dag jongen, Jij bent met een heleboel dingen bezig en als ik dat zo bekijk dan vraag ik mij af waar jij de tijd vandaan haalt. En dan heb je ook nog je school.
Slapen is een probleem begrijp ik en ik kan mij daar iets bij voorstellen. Door al die dingen waar jij mee bezig bent zit jouw hoofd zo vol dat jij als je in bed stapt je niet goed kan ontspannen. Je gedachten staan dan niet stil stel ik mij zo voor.

Je waken en slapen wordt geregeld door de biologische klok in je hersenen. Dat werkt werkt het best als je op regelmatige tijden slaapt en wakker bent. Als de biologische klok in je hersenen vindt dat het tijd wordt om naar bed te gaan dan gaat de pijnappelklier in je hersenen een hormoon aanmaken, melatonine, het slaaphormoon.
Als je een onregelmatig waak en slaapritme hebt dan verstoort dat de werking van de biologische klok. Die weet dan niet meer wanneer het tijd is om te gaan slapen en je krijgt onvoldoende slaaphormoon. Ook stress heeft daar invloed op. Als jij zonder op de klok te kijken schat hoe laat het is, klopt dat dan vrij aardig? Of niet?

Er zijn melatoninepilletjes te koop, maar beter ga jij gewoon elke dag op tijd naar bed. Daarnaast kan je wel 's avonds magnesiumtablet nemen. Dat zorgt voor een rustige slaap. Het is ook goed voor andere dingen zoals je spieren, tegen vermoeidheid en stress. Als je moeder toch bij het Kruidvat is voor je vitamine D3 pilletjes kan ze die ook gelijk meenemen.

Je bent ook DJ heb ik gelezen. Is dat laat in de avond werk? Dat kan je slaapritme verstoren. Wat ook negatief werkt is tot laat met je computer of telefoon bezig zijn. Dat verstoort de melatonine productie.
Niemand houdt nog van lezen, vooral jongeren niet, maar beter zou je voor het slapen wat gaan lezen. Rustige muziek is ook goed denk ik.

Dan je depressie. Ik las een topic van een J12 die depressief dacht te zijn. Was jij dat misschien? Die luisterde naar sombere muziek zoals die van Jeff Beck, Radiohead en David Bowie. Dan wordt je vanzelf wel depressief. Hij had ook heel veel broertjes en zusjes. Dat is natuurlijk het leukste wat er is want die zijn er dan je hele leven voor je, maar hij vond dat hij daardoor te weinig aandacht kreeg.

Of jij depressief bent dat kan ik natuurlijk niet zeggen. Dat kan alleen een deskundige vaststellen na een gesprek met jou.
Je kan op internet wel tests vinden die je kan invullen maar sommige lijken mij te simpel, andere zijn van commerciele bedrijven die jou als klant willen. Je zou de test van 113.nl/zelftest-depressie kunnen doen, maar als het echt een probleem voor jou is kan een huisarts bezoek meer helpen.
Voorlopig hou ik het voor even op een winterdip die vanzelf wel weer overgaat.
Misschien dat jij zoiets als wat ze een burn-out noemen hebt, vanwege je drukke leven. Dan ben je overwerkt en zie je het niet meer zitten. Is het net iets teveel gevraagd wat je allemaal doet. Breng wat regelmaat in je leven en ga op tijd naar bed. Dat zal al schelen.

Ik wil nog iets opmerken. Jij bent 12, maar als je zou zeggen 14 of 16 te zijn zou ik het ook geloven. Ik praat ook niet tegen jou als tegen iemand van 12. Je lijkt mij een heel voorlijk iemand.

Hier laat ik het bij. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Loop niet harder dan je benen kunnen lopen en neem geen lasten op je waar je de mentale kracht nog niet voor hebt. Succes weer.
12 jaar
2 maanden geleden
Hoi J23, slapen is idd bij mij op kwel een probleem 😅 voor de rest fiets ik ook veel, en ben ik weer meer fruit aan het eten! Geld verdienen zie ik ook als ontspanning ipv inspanning, ik vind m’n werk leuk en hou ervan om naar een doel te streven. Als je het zou hoort zou ik eigenlijk een best goed leven hebben. Ik weet zelf dus ook moeilijk waarom ik me nou zo voel. De ene dag gaat het beter maar de andere dag alles behalve en ik weet gewoon de oorzaak niet.
12 jaar
2 maanden geleden
J23 zou het trouwens kunnen dat ik depressief ben?
23 jaar
2 maanden geleden
Dag jongen, Als iemand hier een probleem post dan zitten daar meestal maar weinig aanknopingspunten in om er wat zinnigs van te zeggen. Met jou was dat ook zo. Inmiddels heb je veel meer informatie gegeven en worden dingen duidelijker. Ik heb nu een beeld van jou.

Jij bent druk bezig met allerlei dingen, ik lees: "Ik ben heel muziekaal en drum al, speel piano, be sinds kort gestart met gitaar, speel mondharmonica, ben producer en ook nog een DJ."
Tenslotte ga je ook nog naar school natuurlijk. Jij lijkt mij een slimme jongen dus als jij op het middelbaar zit kan dat best wel eens VWO zijn en dan begrijp ik dat zo iets druk en stress geeft.
Al die dingen zijn wel wat veel voor iemand van jouw leeftijd en dan ben je ook nog eens bezig met handeltjes om geld voor die hele mooie hele dure gitaar te verdienen.

Nu is het zo dat we van de winter naar de lente gaan. In de zomer heb je een voorraad vitamine D opgebouwd in je lichaam. Die voorraad begint nu op te raken en dat op zich kan al leiden tot lusteloosheid.
Vitamine D wordt in je lichaam aangemaakt door het zonlicht op je huid. In de winter is er aan de ene kant al weinig zon en is er maar weinig onbedekte huid. dus nieuwe vitamine D wordt bijna niet gemaakt. Voorlopig kan je nog niet bloot in de zon lopen maar kan je vitamine D pilletjes kopen om te compenseren.
Bij het Kruidvat zijn ze goedkoop en je moeder komt daar vast wel eens, dus vraag of ze wat voor je meebrengt.

Doordat de dagen langer worden en lichter met meer zon komt er in je lichaam een hormoonproductie op gang. Bij dieren ontwaakt de parings- en nestelingsdrang en bij mensen gebeurt ook zo iets. Vooral als je jong bent wordt je wat hitsiger en ga je meer achter de meiden/jongens aan zitten.
Dat kost ook energie.
Sommige mensen krijgen last van hooikoorts en dat maakt dat je wat slechter slaapt.

Al die dingen zorgen er voor dat je lustelozer wordt, gebrek aan energie voelt, vermoeidheid, gauw boos wordt, en en nog wat van dat soort zaken. Sommige mensen krijgen ook last van hoofdpijn en duizeligheid.
Vervelend allemaal, maar het gaat vanzelf over. Met vitamine D pilletjes misschien wat sneller.

Wat je nog meer kan doen is: Veel naar buiten gaan om aan het sterkere daglicht te wennen. Veel met je vrienden buiten zijn en naar het bos gaan dus. Vermoei je niet te veel, maar jij doet niet aan sport dus dat is geen probleem, maar wel veel bewegen! Fietsen, lopen, dat soort dingen.
Eet gezond. Verse groenten en fruit om je vitamineniveau op peil te houden en te brengen.
Tenslotte, en heel belangrijk voor iemand die zo druk is als jij, slaap voldoende. Jouw post waar ik op reageer heb je verstuurd om 11 uur 's avonds. Iemand van jouw leeftijd moet om 10 uur in bed liggen en niet vlak daarvoor nog op je computer gaan zitten rommelen.

Als jij dat allemaal doet dan zal jij vast en zeker heel gauw weer plezier in je leven krijgen.

Dan wil jij ook nog veel geld verdienen voor die dure gitaar. Een leraar vertelde eens dat het bij geld verdienen om de drie G's gaat, Gemak, Gewin en Genot. Met muziek, genot, kan je geld verdienen. Mijn buurman maakt baby- en peutermuziek. Daar kan hij goed van leven. Hij woont in een groot huis en doet verder niets. Jij bespeelt een heleboel instrumenten, je maakt muziek, je bent DJ en ook nog producer. Daar moet toch iets mee te doen zijn!

Veel succes met alles, maar bedenk werken is niet ongezond, vooral als het je passie is, maar hou het evenwicht tussen inspanning en ontspanning in de gaten!
12 jaar
2 maanden geleden
Hoi J23, ik vind naar de huisarts gaan of een psycholoog toch wat spannend. Ik heb het idee dat het helemaal niet zo heftig is en nogal aan het overdrijven ben. Buiten dat ik veel met mezelf bezig ben, ben ik ook veel met vrienden. Minimaal 1 of 2 keer in de week ga ik met vrienden bijv de stad of het bos in. Of gewoon gamen :) . Ik snap niet helemaal hoe het komt dat ik me opeens zo voel, wat houd dat vitamine tekort in? Ik merk wel dat ik ook veel stress en druk heb van school. Kan het daar mee te maken hebben?
18 jaar
2 maanden geleden
Hi TS, muzikale hobby's zijn leuk, maar het is veel leuker om dat in een vereniging te doen, samen. Leer mede-muzikanten kennen.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.