Beste meid, Ik begrijp dat jij het leven niet meer ziet zitten. Waarom is dat zo? Zie jij geen toekomst voor jezelf die jou aantrekkelijk genoeg lijkt om nog even vol te houden? Heb je geen vrienden of vriendinnen die jou genoeg vriendschap en liefde geven om ze wat jij wilt niet aan te doen? Gaat het slecht op school en ben je bang voor de toekomst?
Je wordt behandeld voor depressies en je hebt daar een medicijn voor maar dat neem je dus niet in. Ik heb even opgezocht wat fluoxtine is wat de gevolgen zijn van een overdosis. Wat ik lees is dat de gevolgen van een overdosis niet leuk zijn, misselijkheid, braken, stuiptrekkingen en mogelijk coma. Geen leuke manier om een einde te maken aan je leven.
Hoe lang gebruik je het nu? Het schijnt pas na zes weken echt te gaan werken en je moet het minimaal zes maanden gebruiken.
Voor alles is wel een reden, ook voor jouw depressieve gevoelens en je wens een einde aan je leven te maken. Je bent onder behandeling. Ik neem toch aan dat daar ook over gesproken is. Is jouw daarbij wat duidelijker geworden?
Soms heeft depressiviteit een oorzaak in je leven en hoe jij dat ervaart. Soms ook dan is het een kwestie van een verstoorde balans in de chemie in je hoofd. Dat is waar jij die fluoxtine voor krijgt. Een hormoon, serotonine, is erg belangrijk voor hoe jij je voelt. Fluoxtine zorgt er voor dat die balans verbeterd wordt. Wil jij je niet beter voelen?
Als iemand een einde aan zijn of haar leven maakt, vooral als het zo'n jong iemand is zoals jij, heeft dat heel ingrijpende gevolgen voor de omgeving. Wat jij dan doet is het leven kapot maken van je ouders en anderen die veel om je geven. Vind jij dat geen probleem? Voor jou maakt het niet uit natuurlijk. Je wordt in een kist gestopt en begraven of verbrand en klaar is het. Voor de mensen die achterblijven is het anders.
Denk je dat er nog iets is na de dood? Ik ben bang van niet. Het is voorgoed voorbij en alle beloften die het leven nog voor je heeft bestaan niet meer.
Ik vraag mij maar steeds af of een einde aan je leven maken iets is waar moed voor nodig is of dat het een daad van lafheid is. Je bent bang voor het leven, de mensen om je heen die jij veel pijn doet kunnen je niets schelen, en je loopt weg voor alles waar je tegenop ziet en waar je bang voor bent.
Hoe kijk jij daar tegen aan? Daar ben ik nieuwsgierig naar. Denk je niet dat er op een dag mensen zijn die blij zijn dat jij er nog bent? Die jij een beetje gelukkiger kan maken? Dat jij voor sommigen die jij nu nog niet kent heel belangrijk kan zijn?
Heb je liefhebberijen? Sport, planten, dieren? Dat kan je helpen om weer zin in het leven te krijgen. Honden of poezen aaien vinden zowel jij als de hond en de poes fijn. Dat maakt in je hoofd die hormonen vrij die jou je goed laten voelen. Als je een vriend of vriendin hebt en jullie vinden het fijn elkaar te liefkozen en te strelen dan werkt dat nog veel beter. Als je zo iemand niet hebt, stel je open om zo iemand te vinden!
Je geeft iedereen de kans je te helpen en je wilt het niet opgeven, (het leven hoop ik dus), dat geeft wat uitzicht. Denk er nog eens over na en ga die fluoxtine weer innemen. Dat is echt geen goed zelfmoordmiddel. Als medicijn heb je er meer aan. Misschien ga je dingen weer anders zien.