Dag vriend, Je hoopt op lieve berichten en je hebt al een aantal lieve berichten gehad, dus dacht ik, moet ik daar nog wat aan toevoegen? Hoe meer hoe beter lijkt mij en misschien benader ik jouw probleem weer eens van een andere kant.
Je hebt je topic genoemd: "Wat is het leven waard voor mij?". Dat is natuurlijk een manier om er naar te kijken, "Wat heb ik aan mijn leven?", maar je kan het ook anders zien, wat heeft de wereld, de samenleving, wat hebben mijn vrienden, mijn familie, aan mijn leven? Soms is er gewoon zijn al genoeg.
Je hebt belangstelling voor ambulancezorg en je hebt een EHBO cursus gedaan. Dat zijn dingen die jij niet voor jezelf gedaan hebt maar omdat je als dat nodig is iets voor anderen wilt betekenen. Iets voor anderen kunnen betekenen geeft jouw leven zin, iets om voor te leven. Wie alleen voor zichzelf leeft die leeft voor niets zegt de Bijbel en zo is het. Door anderen gelukkiger te maken, of minder ongelukkig, maak jij ook jezelf gelukkiger.
Je woont nu weer bij je ouders na een periode uit huis geplaatst te zijn. Ben je uit huis geplaatst omdat jij te moeilijk was voor je ouders of hebben je ouders het gewoon moeilijk met hoe hun leven is?
Je zegt dat jullie het financieel niet zo breed hebben en dat het krap is, wat jullie woonsituatie betreft neem ik aan. Dat geeft veel stress, vooral bij je ouders en dan heb je snel ruzie. Jouw ouders hadden andere verwachtingen van hun leven toen ze besloten voor een toekomst samen te kiezen.
Die moeilijke omstandigheden thuis hebben ook invloed op jouw leven en je prestaties op school. Dat maakt het allemaal niet gemakkelijker. Jouw leven zoals het nu is en wat je graag zou willen maakt dat je jaloers bent op anderen, die het makkelijker hebben, tenminste, dat is wat jij denkt. Mooier huis meer zakgeld, meer gezelligheid thuis, dat is wat jij ziet. Maar in het hart van een ander kan jij niet kijken. Geld is niet het belangrijkste, wat iedereen graag wil horen is dat er om jou gegeven wordt, van je gehouden wordt, er voor je willen zijn als het nodig is. Dat is niet altijd vanzelfsprekend, ook niet voor rijkere kinderen. Geld is er wel, maar aandacht, dat is wat ze echt willen.
Omdat je niets meer verwacht van het leven dacht je dat je er dan beter maar een punt achter zet. Dan ben je overal van af.
Op zich klopt dat wel, voor jou tenminste, maar niet voor de mensen die achterblijven. Hun leven zal voor altijd anders, minder gelukkig, zijn. Wil jij ze dat aandoen omdat jij het vandaag niet meer ziet zitten? Ik denk het niet echt. Je gaat dan ook zoveel missen van wat er had kunnen zijn!
Voor je ouders is het lastiger, maar als het leven verder gaat wordt het voor hen misschien ook beter. De kinderen gaan het huis uit, financieel wordt het makkelijker en uiteindelijk zijn ze dan alleen nog samen. Misschien dat ze dan vrede hebben met hun leven en kunnen genieten van wat ze hebben. Het boeddhisme zegt dat mensen vooral ongelukkig worden door te verlangen naar wat ze niet hebben. Arme mensen kunnen heel goed gelukkige mensen zijn en rijke mensen ongelukkige mensen.
Jij bent 14 en het gaat niet goed op school en dat is heel jammer. Een goede opleiding is heel belangrijk en als jij wat kan, met je handen of met je hoofd, dan kan je een goed leven hebben. Het is echt heel erg de moeite om te proberen er wat van te maken. Heb je een baantje? Dan ga je eens met andere mensen om en je verdient nog wat ook.
Doe je wel eens wat in je vrije tijd met andere jongens en misschien meisjes? Voetballen, beetje rondhangen en kletsen, zwemmen. Het is nu zomer en dan is alles mooier, leuker en makkelijker.
Vandaag zie jij de toekomst misschien somber in maar jouw leven gaat nog zo lang duren en daar kan nog van alles in gebeuren. Niet alles zal leuk zijn maar dat is voor iedereen zo. Het gaat er om of je iets hebt om voor te leven. Een vriend of vriendin kan al veel verschil maken. Voor sommigen is een hond of kat al genoeg, maar een mens is beter.
Als je medisch hulpverlener wilt worden kan jou het veel voldoening geven als jij mensen in moeilijke omstandigheden kan helpen. Als jij installatietechnicus wilt worden dan liggen de banen voor het oprapen. Jij bepaalt jouw toekomst. Het gaat er om waar jouw hart naar uitgaat.
Op jouw leeftijd is alles nog mogelijk en heb je veel vrijheid om alles te proberen om uit te vinden wie jij bent en wat je wilt.
Veertien is een moeilijk leeftijd. Je bent geen kind meer maar nog lang niet volwassen. Je wilt van alles maar je mag zo weinig. Wat is het wat jij echt wilt? Is dat niet gewoon dat jij het gevoel wilt hebben dat er om je gegeven wordt? Dat mensen om je heen het fijn vinden dat jij er bent en dat laten merken. Geen of weinig geld hebben is vervelend, geen aandacht krijgen, geen liefde voelen, dat is veel erger. Jij krijgt hier nu al die reacties omdat ze om je geven!
Wat jij kan doen als je het gevoel hebt dat niemand echt om jou geeft is zelf liefde en vriendschap geven. Dan krijg je dat vanzelf terug. Geloof in jezelf en geloof dat het beter kan worden. Dan wordt het beter. Als je fietst dan volgt de fiets je ogen. Waar je ogen naar kijken dat is waar je heen gaat. In het leven is dat ook zo. Waar jij heen wilt, waar jij de blik op richt, daar kom je.