• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Rouwen
  4. Wat na de dood?
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

• Privacyverklaring
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Wat na de dood?

13 jaar
6 maanden geleden
Hey.
toen ik 2 was, overleed mijn opa.
het klinkt stom..., want ik was maar 2, maar ik wil weten of ik ooit (misschien als ik sterf).
hem weerzie.
Ik geloof in geesten.
ik denk dat je na de dood, bij je geliefden blijft, tot hun verdriet gezakt is, en daarna reïncarneerd.
maar, ik wil weten hoe andere mensen daarover denken.
ALLES KORT: wat denken jullie dat er na de dood is?...
16 reacties
18 jaar
4 dagen geleden
Ik vind het leven een gek idee, ik begrijp wel hoe een lichaam en een dier opzich kunnen werken, het zijn gwn stoffen die heel erg goed samenwerken, daarom begrijp ik ook wel dat een wezen dood kan gaan en alles uiteindelijk toch weer niets wordt. Het enige wat ik niet begrijp is de ziel, hoe ik gedachten en taal en alles kan. Toch denk ik dat die ziel ook zal afsterven, net zoals je ziel even niet werkt als je slaapt (en niet droomt). Het idee dat je je naasten zal zien vind ik een beetje gek, aangezien het lichaam op aarde blijft, dus alle mechanismen van jou lichaam blijven daar ook. Dan zal ik niet met een andere ziel kunnen praten of überhaupt zien.
Ik vind het idee wel mooi hoor, daar niet van, maar ik vind het onrealistisch. Toch hoop ik zelf soms wel dat mijn opa die ik nooit heb gekent een beetje meekijkt, maar ik weet ook dat dat niet zo is, maar toch voel ik hem omdat hij mijn moeders ziel heeft beïnvloed en zij mij weer. Dus hoewel ik hem nooit heb gekent weet ik van de herinneringen die er wel zijn dat ik alle liefde van hem zou krijgen.
Als laatste wil ik nog zeggen dat t misschien maar beter is dat we niet alle zielen na de dood zien, het zou een oorlog zijn met alle mensen die ooit hebben geleeft, sterker nog, alle dieren aangezien die ook een ziel hebben. Het zou een chaos zijn. Daarnaast zou ik t ook niet chill vinden als 50 mensen op spectator mode in mijn kamer zitten te kijken terwijl ik alleen wil zijn of terwijl ik dit schrijf.
Nouja, ik denk dus dat er gewoon niks is, misschien is dat maar ook beter zo....
12 jaar
5 dagen geleden
Hoi,

Ik vind het een mooi idee, hergeboren worden als een mens, plant of dier.
Mar persoonlijk geloof ik dat het lichaam en de ziel vand de overleden persoon niet meer zijn. Deze leven voort in hart en herrinering.
Dat ik dit vind, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat jullie dat ook moeten vinden. Ik denk dat wat er na de dood is een mening is, geen feit.

Groet,
K
17 jaar
2 weken geleden
Hallo TS, Jongen van 13 jaar.

Is er een reden dat jij hier aan denkt? Ja... jouw opa zei jij.
Maar verder? waarom denk jij hier aan?
Gewoon een vraagje hoor!
Ik ben mijn vader verloren die een ongeluk heeft gehad met de auto waarbij mijn jongere broertje gehandicapt is geworden helaas.
Ik heb hem wel eens gevraagd of hij nog weet wat mijn vader gezegd heeft voor hij zijn laatste adem uit blies. Hij weet dit niet meer te herinneren helaas. Maar ik heb hem in zijn slaap wel eens horen schreeuwen en huilen.
Mijn broertje is blijvend gehandicapt. Maar wel gaat het boven verwachting heel goed met hem gelukkig.
Er werd gezegd dat hij nooit meer zou kunnen lopen, maar sinds vorig jaar kan hij zelfstandig met wat hulpmiddelen zelf naar de wc en zo! echt ongelooflijk.
Wij gaan nu proberen via hypnose te achterhalen wat er echt gebeurd is. Want dat jochie heeft veel last van nachtmerries en zo.
Als ik hem daar om vraag en wat hij gedroomd heeft, zegt hij meestal dat hij papa weer gezien heeft. Maar niets kan herinneren.
Mijn broertje was toen 9 jaar oud toen het gebeurde. Mijn vader is aangereden door een dronken bestuurder en is frontaal tegen een boom gereden met iets van 60 a 80 km per uur.
Mocht daar 100 km per uur rijden maar is finaal afgesneden door de tegenpartij.
Mijn broertje wil ook elke keer iets zeggen uit naam van papa zegt hij, maar weet het dan niet meer en begint te huilen.
Ik schrijf dit omdat ik denk te weten ( uiteraard niet zeker!!!) dat onze papa nog iets wil zeggen. Maar weten niet wat. Wij zijn niet gelovig maar wel ( ik althans!) geloof dat er meer is tussen hemel en aarde
Nee geen here Jezus of iets, maar wel een andere dimensie.
Wij zijn nu van plan om via een hypnotiseur te kijken wat hier uit komt.
Want mijn broertje heeft hier veel last van.
Soms als ik thuis slaap moet ik naast hem komen liggen omdat hij bang is voor iets. En meestal kruipt hij zo dicht tegen mij aan dat ik amper adem kan halen. ( beetje overdreven maar zo lijkt het wel!)
Dus ja! ik geloof best dat er meer is dan dat wij weten.

17 jaar
2 weken geleden
Hoi TS zou het op prijs stellen om nog even te reageren aub?
Van mij mag iedereen geloven wat hij of zij willen.
Er is tot nu toe geen enkel bewijs dat er leven is na de dood of dat er een vorm is van een "hogere" macht zoals wij God kennen of zo.
Mensen die aangesloten zijn bij de kerk ( welke dan ook..) geloven heilig dat ze in een soort heiligdom komen na de dood. Sommigen geloven in re-incarnatie ofwel terug keer op aarde. Ik moet zeggen dat daar wel enig bewijs is om aan te voeren, maar als nog is dit suggestief.
Ik ben zelf best vrij nuchter in deze dingen.
Het enige wat ik wel durf te beweren is dat er meer dingen zijn tussen hemel en aarde wat wij tot nu toe weten.
Daar ben ik dan weer zeker van.
Er zal best ergens een vorm zijn van hogere intelligentie Ergens..
Wie weet maken wij daar nog iets van mee?
Na de dood vergaat jouw lichaam. De ziel sterft met jou mee word beweerd.
Ik weet dat nog niet zo zeker. Bewijs er niet. ook reïncarnatie lijkt mij gezien het stijgende aantal mensen op aarde iets wat ik dan niet zou kunnen verklaren. Of je word uitgekozen door een hogere macht??? maar ook dit verhaal gaat niet echt op.
Althans niet in mijn ogen met alle respect voor anders denkenden.
Dus voor nu houd ik het er op dat dood echt dood is. maar zeker weten doet niemand dat!! er is nog nooit iemand uit de dood opgestaan voor zo ver ik weet.
Leuk onderwerp en wie weet vervolgen dit!
Groetr,

P

20 jaar
1 maand geleden
Wat goed en mooi dat je daar over nadenkt.

Ik ben Christen en ik geloof dat het leven na dit leven pas echt begint.
Ik geloof dat met de geboorte van Jezus met kerst, het sterven en opstaan met Goede Vrijdag en Pasen voor iedereen die in Hem gelooft eeuwig leven in de hemel is. In de evangeliën in de Bijbel staat dat heel mooi en goed leesbaar beschreven.
In de Bijbel staat een belofte die God ons geeft die luidt: (Johannes 3:16) Want God had de wereld zo lief, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven, zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Ik snap dat het moeilijk kan zijn om het allemaal te begrijpen voor jezelf, (vind ik zelf vaak ook nog) maar het komt er op neer dat er na dit leven zeker nog leven is. Inderdaad, wat ook eerder is gezegd, hemel of hel maar de Bijbel zegt dat voor iedereen die in God gelooft het eeuwige leven in de hemel dicht bij God is.

Dit is hoe God het mij geleerd heeft en hoe ik het mag zien.
16 jaar
3 maanden geleden
Waarom ben jij met de dood bezig lieverd?
Jij bent 13 jaar!
Echter ik snap jouw vraag.
Wetenschappelijk is ergeen bewijs voor.
K zelf? Dood is dood.. stel je gaat naaar een henel.. waar is dat dan?
Ik geloof best dat er meer is als wij denken.
T
Tuurlijk.maar echt!! Ga plezier maken met jouw vriendjesr zijn geen enge dingen!
Grt
P

15 jaar
6 maanden geleden
M22
Ik heb ooit een short gezien van een meisje dat naar een foto van haar oma bleef wijzen.
mss ook zoiets.
23 jaar
6 maanden geleden
Ben je zelf weel eens dood geweest M22 dat je dat allemaal zo goed weet?
Al die verhalen die je noemt zijn precies wat het zijn, verhalen. Niet te controleren beweringen en de 'bewijzen' zijn zo exceptioneel dat ze speciaal verkondigd worden door de 'gelovigen'.
Geen enkel normaal mens herinnert zich een vorig leven en niemand schijnt geleerd te hebben van dat 'vorige leven'.

Er is een mevrouw, W.A.H.O Schalekamp-Muilder, die een boek geschreven heeft over het leven na de dood. Ze heeft dat gehoord van 'Emed'. Die beweert dat er een planeet is waar we na de dood heen gaan en daar voortleven, min of meer zoals hier op aarde. Heel gezellig allemaal. Het heet: EMED - De doden spreken".
Ook heb ik een hele leuke animatiefilm gezien over het dodenrijk. Een Mexicaans jongetje kwam daar terecht nadat hij uit het mausoleum de gitaar van een beroemde artiest had gejat. Was daar een hele wilde boel, je gaat vol verwachting dood.

Allemaal verhalen bedacht door mensen waar bange mensen die de realiteit ontvluchten zich aan vastklampen zoals drenkelingen aan drijvende objecten.
Mensen suggereren dat zelfmoord je straks misschien een beter leven oplevert is misdadig! Daar zijn mensen voor veroordeeld!

Accepteer dat je bent wie je bent en maak wat van wat je gegeven is. Niet roken, geen drugs, geen drank, gezond leven en beweeg. Dan wordt je gezond oud en kan je straks tevreden terugkijken op wat achter je ligt.

Je toevlucht zoeken tot allerlei onbewezen fantasieen over een voortbestaan na de dood is tijdverspilling en maakt je alleen maar angstiger. Hou je bezig met het leven dat je hebt, dat is echt. Waar je naar toe gaat na de dood? Waar je was voor je geboren was! En dat is geen vorig leven anders zou je dat wel weten. En wat je niet weet daar heb je dus niets aan. Nu niet en straks ook niet.
22 jaar
6 maanden geleden
Nog iets over je vraag wat na de dood, en of je bekenden en geliefden kan terugzien? Ja.

Ik heb op Youtube ooit een documentaire gezien over reincarnatie, waarin kinderen nadat ze verongelukt waren, terug bij diezelfde ouders kwamen als hun volgende kindjes. Op plaatsen waar ze nog nooit geweest waren (in het lichaam van die volgende kindjes), vertelden ze dan dat ze daar in hun vorig leven geweest waren, dus met diezelfde ouders. En ze vertelden ook hoe ze door een trein doodgereden waren. En welk speelgoed er in hun doodskist gestopt was, en zo. Echt dingen die ze nooit hadden kunnen weten.

Ik heb ook een documentaire gezien van een klein Indisch jongetje dat in zijn zelfde familie terugkwam in "zijn eigen winkel". Dus als kleuter regelde hij daar nu alles, aankopen, verkopen, boekhouding,... Want hij had het tientallen jaren lang zo gedaan, hij was de expert, het was zijn winkel.

Nog eentje: een kleutermeisje in de USA vroeg altijd: "Hoe het met haar kinderen ging? Waren die gezond en wel?" Want ze was hun moeder geweest, en ze was gestorven. Op de duur werd ze echt lastig, omdat haar ouders geen antwoord konden geven. Ze werd kwaad en opstandig: ze moest en zou weten hoe het met haar kinderen ging. Gelukkig gingen die ouders naar een pastoor voor hulp, niet naar een psychiater (die zou haar hebben opgesloten). De pastoor vroeg haar uit: waar heb je gewoond, hoe noemden je kinderen, hoe zag alles eruit, enz...? Dus dat kleutermeisje legde alles in detail uit. Daarna ging de pastoor op zoek, en uiteindelijk vond hij die familie. Alle beschrijvingen klopten, en daar was inderdaad de moeder veel te vroeg gestorven, een handvol jaren geleden. Maar de vader (haar vroegere man) en haar kinderen stelden het nu weer goed: de man was hertrouwd, en ze waren terug gelukkig. Toen de pastoor terugkwam en dat vertelde aan die kleuter, reageerde die erg opgelucht: "Oef gelukkig dat het goed gaat, dan moet ik mij geen zorgen meer maken, en kan ik hen vergeten." Daarna heeft ze nooit meer over "haar kinderen" gesproken, is ze dat compleet vergeten. En vanaf dan was ze een gewoon gelukkig kind.

Dus het ziet er naar uit dat je in je volgende leven (of beter je volgende lichaam) echt wel kan terugkomen in dezelfde omgeving, in dezelfde familie. Het hoeft niet, maar het kan. Hoe hoger je bewustzijn, hoe meer controle je daarover kan hebben. Hoe onbewuster, hoe minder controle (net zoals in je huidige leven trouwens). Of je dat perse moet willen, is weer een andere vraag...? Misschien als je zware problemen hebt die je huidige leven echt verzuren, vb. zware psychosomatische pijnen, astma, eczeem, littekens, trauma's, irrationele angsten (vb. van water omdat je ooit verdronken bent, of van auto's nadat je erdoor dood gereden bent, of van ratten nadat je ooit in een kerker gevangen zat en door hen opgegeten bent,...), en die je niet opgelost krijgt. Dan misschien wel. Anders kan je het verleden misschien beter laten rusten, en in het hier-en-nu leven. Maar doe wel goed, zodat je het in het "hiernamaals", in je volgende lichaam, ook nog goed hebt.

Hopelijk heb je hier iets aan? Maar zoals gezegd: het staat je vrij een andere visie te hebben.
13 jaar
6 maanden geleden
M22
ik wil echt geen zelfmoord doen.
zo bedoelde ik het niet ÷)
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.