Ik geloof dat wij geen lichamen zijn, maar dat we een bewustzijn zijn, en dat we een lichaam hebben. Net zoals we geen auto zijn, maar een auto hebben. Na een tijd gaat die auto kapot: hij verslijt, of hij wordt vernield bij een ongeval, of hij raakt muurvast en zinkt in een moeras, of zo. En dan stappen we eruit, en we zoeken een nieuwe auto. Of we doen het een tijdje zonder.
Net zo gaat het met lichamen.
Dat is de visie van alle Verre-Oosterse religies en filosofieen: Boeddhisme, Hindoeisme, Jainisme, Taoisme, enz. (Opm.: ik laat umlauten en accenten hier even weg, want die komen meestal niet door op deze site.)
Dus je leeft eeuwig, maar je hebt daarin wel een hele hoop lichamen.
Veel mensen begrijpen reincarnatie verkeerd: ze denken dat je verandert van de ene mens in de andere. Maar dat is niet zo: je blijft dezelfde, maar je neemt alleen een ander lichaam. Net zoals je niet verandert van een Volkswagen in een Opel. Nee, je blijft dezelfde persoon, alleen rijd je dan met een andere auto.
Niet iedereen beseft het, maar ook in de Bijbel gaat het de hele tijd over reincarnatie: wedergeboorte, wederopstanding, wederkomst, opstijgen uit de dood, verrijzenis, het eeuwige leven, het leven na de dood, hiernamaals (=letterlijk: "de volgende keer", hierna-maals), enz. In een evangelie (Johannes?) zegt Jezus letterlijk dat je lichaam vergaat tot stof en as na de dood, maar dat de ziel een nieuw lichaam zoekt en daarin wedergeboren wordt. Maar later hebben corrupte politiekers en pausen geprobeerd om dat aspect uit het Christendom te verwijderen, om de mensen zo beter te kunnen onderdrukken. Typisch zoals politiekers doen (dat zie je ook vandaag met al hun zwendels, oorlogen, en angst-aanjaging).
Als je dat zo nuchter bekijkt, dan worden de begrippen hemel, paradijs, hel, en hiernamaals heel duidelijk: als je in je leven goed doet en van de aarde een paradijs maakt, dan kom je in je volgende leven (het "hiernamaals") in een paradijs terecht. Doe je kwaad en maak je van de aarde een hel, dan kom je in het hiernamaals in diezelfde hel terecht die je zelf gemaakt hebt.
In het Verre Oosten noemen ze dat karma. Veel mensen begrijpen dat ook niet, maar het is heel simpel: als je overal bloemen plant, zit je in de bloemen. Als je overal om je heen stront draait, zit je zelf ook in de stront. Dat is al wat karma betekent. Alleen spreidt het zich uit over meerdere levens. Of beter gezegd: over meerdere lichamen.
Veel mensen denken: "het zal mijn tijd wel duren". Inderdaad, het gaat hun tijd zeker duren, tot vele levens na dit leven. Maar in welke omstandigheden? Dus daarom moet je goed zijn voor jezelf, voor anderen, voor dieren, en voor de natuur. Al was het alleen maar uit puur egoisme, om in je volgende leven terug in een goede wereld te komen.
Ik ken ook verschillende mensen die zich stukjes uit hun vorige levens kunnen herinneren. Niet alles, alleen korte flitsen. Net zoals je je uit je kleuterjaren ook alleen maar flarden herinnert. Daar is ook veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Dat is mijn visie. Denk er eens over na, misschien heb je er iets aan. Maar jullie mogen het natuurlijk anders zien, dat recht heb je.