ik vind dat elk volk bij ze eigen land moet blijven
wat is julie mening
De uitspraak 'Eén volk, één land' loopt volgens mij tegen een aantal praktische problemen aan:
1. Wanneer telt iemand als lid van een bepaald 'volk'? Stel, iemand is in Nederland geboren, maar de vader van die persoon is van oorsprong Duits. Is die persoon dan een Nederlander of een Duitser? En wat als de vader van die persoon geen Duitser is, maar een Marokkaan, bijvoorbeeld, en de persoon islamitisch is opgevoed. Is die persoon dan een Nederlander of een Marokkaan? Ik denk dat een heleboel 'Nederlanders' wel ergens buitenlands bloed hebben. Hoeveel generaties moet een familie in Nederland zijn om als Nederlands te tellen?
2. Als Nederland een natiestaat zou worden, wil je dan ook alle van oorsprong Nederlandse emigranten (dus Nederlanders die in het buitenland wonen) terughalen naar Nederland? Op welke manier?
3. Het ging hierboven over moskeeën in Nederland, die een teken zijn van de multiculturele samenleving. Wat vind je van Nederlanders die zich bijvoorbeeld tot de islam bekeren? Hebben die recht op eigen moskeeën? Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle Nederlanders die zich bekeren tot andere geloven dan het christendom.
4. Moeten mensen de mogelijkheid hebben om hun land te ontvluchten als daar oorlog is? Stel dat er in Nederland een oorlog uit zou breken. Zouden Nederlanders dan mogen vluchten naar een ander land, ook al hoort dat land bij een ander volk? Zo ja, wat vind je dan van de huidige vluchtelingenstroom? Moeten/mogen die in Nederland opgevangen worden?
Persoonlijk sluit ik me aan bij de posters die schrijven dat de wereld van iedereen is: ik denk niet dat het zo eenvoudig is om überhaupt te spreken van volken, omdat gedurende de geschiedenis zo veel groepen mensen van het ene gebied naar het andere getrokken zijn. De huidige landsgrenzen zijn relatief modern en door mensen gevormd. Veel 'Nederlanders' hebben bovendien wel ergens buitenlands bloed in de familie: ik ken bijvoorbeeld iemand die van Zwitsers afstamt.
Daarnaast kan de multiculturele samenleving naar mijn mening juist een verrijking van de cultuur zijn, mits iedereen zich tolerant opstelt tegenover andermans ideeën. Integratie is hierbij belangrijk, en waar die niet goed verloopt, dient die gestimuleerd te worden.
Dit is mijn mening, maar ik hoor graag verschillende standpunten en de argumenten daarvoor, dus voel je vrij om hierop te reageren als je een andere mening hebt.
Nou ik niet. Ik ga dit jaar lekker op vakantie naar Griekenland!
D.
We leven allemaal op één planeet. Die planeet is oftewel van niemand, oftewel van alles en iedereen, 't hangt ervan af hoe je het bekijkt.
Mijn mening is dat iedereen overal mag gaan en staan waar hij wil, als hij maar niet ptofiteert, want in een land als België betaalt het gewone volk maar belastingen om de lonen te betalen voor buitenlanders die zelf geen Nederlands spreken of werk doen.
TW
@TS J15
Eén land één volk klinkt wel heel eng.
Als er één volk is dat je net als de Chinezen overal op de wereld aantreft dan zijn het Nederlanders.
Van Canada tot Australië, van Zuid Afrika tot de VS.
Zou jij die allemaal willen terugfluiten?
De wereld is van iedereen.
In principe moet iedereen zich overal kunnen vestigen en een goed burger kunnen worden in die samenleving.
Maar om te zorgen dat het geen rotzooi wordt moeten er wel regels, hoeveelheden en eisen worden gesteld.
Zelf heb ik verschillend bloed in me van verschillende windstreken. So what?
Het gaat er toch om wie ik ben, hoe ik me gedraag en wat ik kan betekenen voor anderen. Ir.