• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie

Er wordt veel gezocht naar

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. LHBTIQ+
  4. Verhaal + vraag over depressie
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Verhaal + vraag over depressie

12 jaar
2 maanden geleden

Hallo, ik had een vraag over het effect dat mijn ouders op mij hebben. (Misschien geen vraag eigenlijk, gewoon iets dat ik kwijt wil) Ik heb hoogst waarschijnlijk depressie. Ik heb moeite met gedachtes zoals wat als ik weg ben. Waarom bleef ik leven? Omdat ik geen afscheid wou nemen van de muziek van Radiohead, Bowie en Jeff Buckley. (Ook omdat ik dat mijn moeder niet kan aandoen hoor!) Maar waar ik heel erg verdrietig van wordt is dat mijn ouders me dingen beloven, of afspraken maken waar ze zich niet aan houden. Voorbeeld: ik voel me heel slecht over mijn lichaam en hoe ik eruit zie. Dus mijn moeder stelde voor om wat mooie foto's van mij te maken om te laten zien dat ik er helemaal niet uitzie zoals ik het in mijn hoofd heb, opzich een top idee! Maar twee weken gingen voorbij. Dus ik vroeg aan haar of ze het vergeten was (ja, dat was ze!) toen heeft ze me beloofd dat ze zich eraan zou herinneren en dat ik haar er niet zelf aan hoefde te herinneren. Nu zijn er alweer een paar weken voorbij. Nou ja, dit soort dingen. Ik merk dat dit me heel erg dwarszit, en ik wou het even kwijt. Mijn ouders zijn verder tof hoor! Groei alleen op in een grote familie, dus krijg niet zoveel aandacht als mijn jongere broertjes en zusjes, wat logisch is natuurlijk.
Groet, nr. 1 david bowie fan

Oh, ik heb trouwens wel een vraag:
Wanneer weet ik zeker of ik wel of niet depressie heb? Is het erg op twaalfjarige leeftijd?
En ik kan niet echt goed praten met mijn ouders over dat ze die dingen vergeten, ik heb het al meerdere keren met ze erover gehad.
Xxx-

5 reacties
18 jaar
2 maanden geleden
Een boek die gaat over de problemen die jij hebt en ik trouwens ook is: Design Your Own Life van
Michael Pilarczyk. Misschien lees je het niet direct aan het begin maar het komt zeker wel voorbij. Het heeft mij geholpen.

23 jaar
2 maanden geleden
Dag jongen van 12 die misschien depressief is, ik wil nog wat zeggen. Je zegt dat jouw favoriete muziek is Jeff Buckley, David Bowie en Radiohead.

Ik heb nog eens zitten luisteren naar een aantal nummers van Jeff Buckley en daar wordt je niet echt vrolijk van. Onder de video zie je de commentaren van volgers en die lijken wel allemaal op de rand van een depressie en erger te staan. Bij Radiohead al hetzelfde.
David Bowie heeft allerlei soorten muziek gemaakt, maar ook niet allemaal echt optimistisch. Jij luistert te veel naar de verkeerde muziek!

Wat trekt jou zo aan in die muziek? Misschien zou je ook eens naar wat anders moeten luisteren. Waar jongens van 12 graag naar luisteren weet ik niet, maar een nummer waar ik zelf altijd vrolijk van wordt is Brooke Fraser - Something In The Water. Het is te vinden op You Tube.
Probeer ook eens Tobacco Road - Nashville Teens.
Je hebt veel broertjes en zusjes, dus misschien is deze ook wel passend: The Hollies: He Ain’t Heavy, He’s My Brother. Je broertje is geen last, je bent er voor elkaar. Hij is je broer!
Het wordt lente, een oude van de Beatles, The Beatles - Here Comes The Sun. Alles wordt beter! Als je maar de goede kant op kijkt.
Tenslotte een die misschien wel bij jou past zoals je nu bent, iemand die opgesloten zit in zichzelf en denkt dat niemand om hem geeft: Simon & Garfunkel - I Am A Rock. The Boxer is ook goed. Niet opgeven!

Zoek ze eens op en luister eens naar. Misschien ga je dan weer wat licht zien. Het beste!
18 jaar
2 maanden geleden
Ik heb zelf een tijdje een hekel aan spiegels gehad, als ik erin keek voelde ik me echt lelijk, ook foto's van mezelf waren nooit goed. Toch moet jeje zelf mooi proberen te voelen. Gewoon in spiegels kijken en bij foto's positief proberen te denken. Het gevoel dat jezelf niet mooi voelt klopt niet. Door veel dingen te veranderen en positief te denken vindt ik de dezelfde foto's die ik vroeger vreselijk vond nu niks mankeren. Mooi.
20 jaar
2 maanden geleden
Dag TS,

als ge in een groot gezin leeft, dan wordt de tijd inderdaad verdeeld en niet altijd evenredig: de jongste kinderen hebben vaak meer aandacht nodig. Niet omdat die schattiger zijn of zo, maar omdat die eerder domme dingen kunnen gaan doen dan de oudere kinderen.
Het schoonste wat een mens kan zijn is door zijn ziel voorbeeldig te maken. Iemand die vrolijk, vriendelijk en hulpvaardig is, is overal welkom en graag gezien. En iemand die altijd vriendelijk en hulpvaardig is, wordt vanzelf vrolijk :-) .

En David Bowie is goede muziek, de andere twee ken ik zo niet.

23 jaar
2 maanden geleden
Dag jongen van 12 die misschien depressief is, In je verhaal geef je hints dat je er aan gedacht hebt om uit het leven te stappen. Ik hoop dat dat alleen maar gedachten zijn en dat je daar niet serieus over denkt! Wat jou tegenhoudt zijn de dingen waar je van houdt en de gedachten aan het verdriet dat je de mensen aandoet die om je geven.
Dat zijn op zich al goede redenen om te willen blijven leven, maar denk ook eens aan alles wat je dan gaat missen. Alle leuke en spannende dingen die het leven jou kan brengen, de vriendschap en de liefdes die jij dan niet gaat ervaren.

Jouw probleem is dat jij jezelf niet aantrekkelijk vindt en dat jij het gevoel hebt dat je moeder weinig aandacht voor je heeft. Ze vergeet beloftes die ze jou doet en dat doet jou een beetje pijn.
Nu zeg je zelf al dat jij een heleboel jongere broertjes en zusjes hebt. Jonge kinderen vragen veel aandacht en je moeder denkt, hij is al 12, hij is al veel zelfstandiger dus kan ik wat meer tijd aan de jongere kinderen geven.
Jij ziet alleen jezelf en waar jouw moeder allemaal voor moet zorgen dat zie jij misschien niet zo. Ze heeft het heel druk met een groot gezin. Voor de kinderen zorgen, boodschappen doen, eten maken, het huis schoonhouden, de was doen, en misschien nog wel meer. Dan vergeet je wel eens iets. Jij legt het uit als dat zij jou verwaarloost, maar ik geloof niet dat het zo is. Ik denk dat zij jou ziet als haar stoere kerel. Voor moeders zijn hun zoons altijd speciaal, jij ook! Zeker als je de oudste bent.

Je moeder beloofde een mooie foto van jou te maken. Om je te laten zien dat jij best mooi bent. Iemand waar je van houdt is altijd mooi, maar jij denkt er anders over.
Wat bevalt je niet? Je gezicht? Je lichaam? Je bent pas 12, er verandert nog zo veel! Pas als je 18 bent kan je er meer van zeggen.

Waarom wil jij mooi zijn? Je post dit bij LHBTQI. Denk je dat jij op jongens valt en wil je daarom mooi zijn? Dat zou het leven wel ingewikkelder maken.
Het punt is, als iemand op je valt dan is het vanwege de uitstraling die jij hebt. Het gevoel dat jij iemand geeft. Mooi lichaam of een knap gezicht is niet zo belangrijk. Als je knap bent weet je nooit of iemand jou alleen maar wil vanwege je uiterlijk. Als je minder knap bent en iemand wil jouw vriend zijn (of vriendin) dan weet je dat het echt is. Dat het gaat om wie jij bent.
Wat had je gewild met die foto's? Posten op internet? Op je kamer hangen?Aan vrienden uitdelen? Mensen willen geen foto, ze willen jou! Ook je moeder!

Doe je aan sport? Turnen en zwemmen zijn goede sporten als je wat gespierder wilt worden. Misschien hebben jullie daar het budget niet voor met al die kinderen, maar dan kan je dingen zoeken die niets kosten. Straks kan je een baantje zoeken, ontmoet je anderen en heb je zelf geld.
Zoek oplossingen als je ergens mee zit en kies niet gelijk voor de makkelijkste weg. Er zijn vele wegen die jij kan gaan in het leven, dus kies dan niet de doodlopende weg.

Je noemde Jeff Buckley. Niet veel hier zullen hem kennen. Ken je zijn uitvoering van Halleluja? Hij ging zwemmen met zijn schoenen aan. Dat was niet zo verstandig. Expres of een ongeluk? Neem daar geen voorbeeld aan! Luister naar zijn muziek en voel de emotie.

Wat de toekomst voor jou brengt weet je niet, maar dat het spannend is dat is zeker. Er valt nog zoveel te ontdekken en beleven. Kijk vooruit!
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.