Dag J21, Ik neem de vrijheid te reageren op jouw verhaal hier. TS zal mij dat niet kwalijk nemen denk ik. Voor hem is het misschien ook interessant al is hij nog erg jong.
Je hebt dus dat gesprek gehad met die gelovige vriend van je en zijn standpunten over verschillende zaken zijn wat je van hem kon verwachten. Hij is opgegroeid in die conservatieve cultuur en zijn hele leven geïndoctrineerd met de daar levende overtuigingen.
Gelovigen hebben de neiging om hun geloof als het enig juiste te zien en superieur aan andere geloven. Je vriend is er dus van overtuigd dat zijn (aangeleerde) visie de juiste is. Zou hij gevoelens hebben die met die overtuigingen in strijd zijn dan verwerpt hij die en onderdrukt hij die.
Zijn mening 'dat je voor niets leeft' als je geen geloof hebt is natuurlijk onzin. Het geeft wel een meerwaarde, een moraal.
De zin van het leven is iets waar sommigen zich mee bezig houden en anderen weer niet. Die leven gewoon een hedonistisch bestaan. Ze rollen van hun tienerleven in het volwassen leven met een baan en een gezin, al dan niet met kinderen. Geen tijd en geen ambitie om over de zin van het leven na te denken.
Mensen zoals jij die niet direct dat uitzicht hebben, daar ligt het anders voor. Jij houdt je wel bezig met de zin van het leven. Naar mijn idee ligt de zin van het leven in wat je voor anderen kan betekenen. Als arts kan je heel veel voor anderen betekenen en dan heb je een heel zinvol leven.
Daarnaast zijn er nog zoveel andere dingen waarmee iemand zijn bestaan kan rechtvaardigen als daar behoefte aan is. Hier een reactie plaatsen op een post van iemand die ergens mee zit geeft ook al zin aan je bestaan. Je maakt iemand wat gelukkiger.
Om bij het geloof te blijven, in de Bijbel staat: 'Wie voor zichzelf leeft die leeft voor niets'.
Die vriend van jou zit nog helemaal opgesloten in zijn aangeleerde meningen. Er is bij hem geen enkele twijfel dat hij de juiste weg volgt. Nu verkeert hij een groot deel van de tijd in het gezelschap van mensen met heel andere ideeën. Op een gegeven moment zal hij toch gaan nadenken (hoop ik) en vragen gaan stellen.
Je vertelde dat hij het homohuwelijk afwees en de plaats van de vrouw in huis zag. Is wel fijn voor de man en voor de kinderen natuurlijk, zo'n echtgenote en moeder. Veel vrouwen zouden dat wellicht ook niet eens erg vinden. In zulke gemeenschappen zijn er heel veel gelegenheden voor vrouwen waar ze elkaar kunnen ontmoeten. Er is heel veel sociaal contact.
Niettemin, sommige vrouwen hebben meer ambities en nemen geen genoegen met die hun toegedachte rol in het leven. Als jouw vriend de voor hem bestemde weg volgt en trouwt komt hij daar misschien wel achter.
Je vriend heeft dus verteld tegen het homohuwelijk te zijn. Hoe denkt hij over mensen die homo zijn? Heb je daar ook over gesproken? Voor gelovigen is iedereen een kind van God, maar sommigen kiezen de verkeerde weg. Er leven overtuigingen dat je niet als homo geboren bent maar dat het een keuze is. Wat natuurlijk onzin is, maar probeer ze dat maar eens aan het verstand te brengen. Je zou hem eens kunnen vragen of hij zo denkt. Jullie studeren voor arts, dan mag je toch wat rationaliteit verwachten.
Je kan hem ook vragen wat hij als arts zou doen als iemand bij hem komt en vertelt dat hij homo is en dat hij het daar zo moeilijk mee heeft. Gaat hij dan adviseren om maar veel te bidden?
Je vraagt je af of je hem moet zeggen dat jij jongens leuker vindt dan meisjes. Persoonlijk heb ik het gevoel dat hij zelf ook dat soort gevoelens heeft maar daar niet voor uit wil of kan komen. Waarom is hij jouw vriend en voelen jullie je zo goed bij elkaar vraag ik mij dan af. Herkenden jullie wat bij elkaar? Gelijkgestemde zielen voelen zich tot elkaar aangetrokken.
Misschien kan je hem zeggen dat jij gevoelens voor mannen hebt en dat dat moeilijk voor jou is. Het kan zijn dat hij jou dan adviseert veel te gaan bidden, maar misschien komt het bij hem ook tot confidenties over zijn eigen gevoelens.
Jij hebt een groot deel van je leven jezelf als het ware geïsoleerd van je leeftijdsgenoten en een hele ontwikkeling gemist die je nu aan het inhalen bent. Voor je vriend geldt min of meer hetzelfde. Die heeft ook in een parallelle wereld geleefd met andere normen en waarden. Dat is een hele veilige wereld, als jij je maar aan de regels houdt. Hoe je vriend zal reageren als hij weet dat jij homo bent weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ze in die wereld het gebod van Jezus, heb uw naaste lief als uzelve, serieus nemen.
Voor jou is het leven soms nog een worsteling, maar jij denkt veel en leeft bewust. Ik denk dus dat het met jou wel goed komt. Er zijn voor anderen geeft veel bevrediging.