Dag TS,
J23 zei het ook al: een klein regenboogarmbandje. Vermits je toch al uit de kast bent, zou dit geen probleem mogen zijn. Ik heb verschillende armbandjes om mijn linkerpols: van het zwemmen, evenementen waar ik EHBO help, maar evengoed eentje in de regenboogkleuren. Het dragen van zo een bandje wilt niet meteen zeggen dat ge homo à la pride zijt, die gaat mee swingen op de praalwagens. Dat ben ik ook niet. Maar het helpt om zo andere gays te vinden, of in dit geval, opdat ze u kunnen vinden en een praatje slaan :-) .
Het dragen van het bandje kan wat moed vergen: het is echt wel zeggen dat ge oftewel gay zijt, oftewel dat ge sympathiseert. Pesters zullen er niet meteen op springen want, weerom, het vergt wat moed om zo een bandje te dragen en als er iets is waar een pester niet tegen kan, dan is dat iemand met moed en die voor zijn mening durft uitkomen.
Het leukste is natuurlijk als ge het bandje zelf maakt. Ge kunt beginnen met wat kraaltjes, en op Internet de verschillende manieren om bandjes te maken opzoeken. Op een zelf gemaakt bandje zijt ge trotser dan op een gekocht. En de waarde er van, is meer dan gewoon het handwerk want het symboliseert ook wie dat ge zijt; wie dat ge durft te zijn.
Op de universiteit ben ik door dat bandje door anderen herkend, en ik heb ook anderen gezien die een bandje dragen. Er is een kleine vriendengroep ontstaan. Ook waar ik voor mijn derde jaar stage doe ben ik zo herkend door een oudere man die in de kast zit, maar weet dat hij met mij een klapke kan doen.
Oh ja: het roze driehoekje dat ook vermeld werd, staat eerder voor gelijke rechten voor holebi's. Het staat ook symbool voor de homo vervolgingen door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. De regenboog is meer gebruikt als herkenning.
En wie weet ...
Het begint met een toevallige vriend, en voor ge het weet hebt ge een leuke vriend :-)
Heel veel succes.
S.