• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Eten, bewegen en gewicht
  4. Moet afvallen. Wie heeft tips?
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • Onze locaties
  • JOU Academie
  • Publicaties
  • Onze partners

Check onze socials

• Privacyverklaring
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Moet afvallen. Wie heeft tips?

21 jaar
3 jaar geleden
Ik ben gister bij de huisarts geweest en nu ik mijn gewicht weet, weet ik ook dat ik echt af moet vallen en best veel.
Ik ben hier alleen niet goed in.
Wie heeft tips of ervaring?
Ik wil het wel maar ik merk dat ik ook motivatie mis.
Eigenlijk 2 dingen door elkaar heen

Wie heeft tips?
54 reacties
17 jaar
3 jaar geleden
Wie heeft hier ervaring met een terugval? Ik was zo blij dat ik eindelijk weer onder de 100 kilo woog en me echt wat beter voelde maar de laatste tijd ben helemaal nu al het sinterklaassnoep in de winkels ligt gaat het weer continu mis. Ik ben in korte tijd ook weer veel aangekomen, ga me hier rot door voelen en dan ga ik weer meer eten en kom nog meer aan, wordt weer boos op mezelf en zo gaat het maar door. Gevolg is dat ik weer dik over de 100 kilo weegt.

Wie heeft er ervaring met een terugval en hoe lukte het jullie de draad weer op te pakken?
22 jaar
3 jaar geleden
@M17: Hé wat goed, complimenten!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de hele thread heb gelezen, dus misschien is onderstaande info al gegeven ;)

Wat kan helpen is om niet te veel op je gewicht te focussen: één keer per twee of drie weken wegen op een vast moment, is echt meer dan genoeg. Je gewicht schommelt namelijk altijd een beetje. Bovendien kan je spieropbouw tijdelijk een hoger gewicht krijgen, terwijl je vetpercentage juist omlaag gaat.

Focus daarom op je centimeters. Hiervan zie jij (en anderen) veel sneller het verschil. Dus meet je borst-, taille- buik- en heupomvang. Noteer deze waardes en vooral ook het totaal hiervan. Als je dan merkt dat je week later een paar centimeters kwijt bent, geeft dit veel meer voldoening dan een halve kilo eraf of erbij.

Om dit effect te versterken kan je jezelf fotograferen in kleding die je niet meer dichtkrijgt. Als je dan na een paar weken merkt dat je een knoop verder bent, geeft dit veel meer motivatie dan het getalletje op de weegschaal. En als je merkt dat je na een paar maanden intensief sporten en goed opletten op je voeding, die broek weer dichtkrijgt, geeft dit je echt een megakick. Zo creëer je je eigen mega trofee!

Focussen op verlies van centimeters dus in plaats van verlies van kilo's. Dit is een veel effectievere manier om je voortgang bij te houden en bovendien een manier waar je jezelf veel beter mee kunt motiveren!
19 jaar
3 jaar geleden
Goed bezig m17!
17 jaar
3 jaar geleden
Even iets positiefs, ik woog vandaag 99,2 dus eindelijk weer onder de 100kg. Nu dit volhouden
17 jaar
3 jaar geleden
@m21 het gaat hier nog ongeveer hetzelfde gewicht wil maar niet onder die 100kg. Zat vanmorgen op 104,2 dus dat is wel vervelend.
Heb het momenteel weer even zwaar maar ooit komt het goed. En jij?

19 jaar
3 jaar geleden
Er is een studie dat aantoont dat darmflora effect heeft op gewicht/obesitas. Je kunt calorieën eruit pleuren, maar dat werkt niet goed. Vasten en keto werken snel MAAR je moet het goed doen. Zorg dat je alles binnenkrijgt, alle groenten en beste is whole foods, dus echt voedsel. Pakjes zoals bijvoorbeeld aardappel puree uit een pakje heeft geen voedingswaarde en is rommel.

21 jaar
3 jaar geleden
@m17

Het gaat gelukkig een stuk beter. Ik heb geen echte grote eetbuien meer. Soms nog wel momenten van overeten. Ik weeg nu rond de 110kg dus dat is bijna 10 kilo minder dan toen ik op mn zwaarst was. Ik weet dat het nog minimaal 40 kilo te zwaar is maar elke kilo scheelt.
Ook slik ik nu al een tijdje fluoxetine en voel ik me qua stemming ook weer wat beter. Slapen is nog lastig maar ook daar zit wel vooruitgang in.

Hoe gaat het met jou?
17 jaar
3 jaar geleden
@m21 hoop dat het inmiddels wat beter gaat. Heb je de eetbuien inmiddels wat beter onder controle?

Hoe gaat het met je gewicht?

@m22 ik heb even gekeken en ze zien er leuk uit de leggings!

Hier gaat het wel beter. Zit nu nog net boven de 100kg maar ik hoop dat ik daar over een maand onder zit
22 jaar
3 jaar geleden
Hi ik wil graag beginnen met sporten. ik kon niet echt een ander forum vinden waar ze hier over praatte. weet iemand of deze kleding goed is om vooral cario en een beetje kracht in te trainen? https://www.fitenstyle.nl/sets/
14 jaar
3 jaar geleden
Ik zou met calisthenics trainen dat is naar mijn mening veel leuker en gevarieerd dan andere dingen. Ik zou op yt calisthenicsmovement opzoeken die hebben echt goede tips.

Dit topic is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.