Hey TS!
Leuke vragen! Wat qua bewegen normaal is, is volgens mij lastig te zeggen omdat het erg samenhangt met je leefsituatie. Moet je elke dag eerst een eind fietsen voordat je op school/werk bent dan ziet je beweegpatroon er natuurlijk heel anders uit dan wanneer je het alleen van een bezoekje aan de sportschool moet hebben of wanneer je een fanatieke sporter bent. Voor de vraag ‘normaal’ moet je denk ik aansluiten bij de algemene adviezen: minstens 5 dagen per week 30 minuten matig bewegen.
- Je tweede vraag: het gewicht speelt natuurlijk zeker mee. Niet qua tijd dat je beweegt, maar wel wat matige (of zwaardere) inspanning is en ook wel een beetje qua wat je doet. Hoe zwaarder je bent hoe meer je natuurlijk moet meeslepen en hoe zwaarder je gewrichten bij bepaalde soorten beweging (hardlopen bijvoorbeeld) worden belast. Als je zwaar bent is een lager looptempo al matige inspanning dan als je een gemiddeld gewicht hebt.
- Ik ben zelf natuurlijk al ietsje ouder, niet te zwaar en niet super sportief, maar ik vind bewegen wel fijn. Daarom zwem ik sowieso 1x in de week met een vriend. Zo’n anderhalf uur, baantjes zwemmen, ieder op eigen tempo (ik harder dan hij). Verder loop en fiets ik veel, elke dag minstens een half uur, maar vaak opgeteld wel 1 tot anderhalf uur of meer, simpelweg door in de pauze een stuk te gaan lopen, door bij afstanden in de stad niet snel het ov te nemen en door in het weekend mooi weer aan te grijpen voor daarvan genieten en een beetje bewegen. Voor mij werkt dat goed, want ik vind lopen, fietsen en buiten zijn fijn en het zwemmen is een vast contactmoment in de week met die vriend. Maar als je je er elke keer toe moet zetten zit in deze methode de valkuil van het ‘duiken’. Bij te laat opstaan of een drukke dag toch het ov pakken, die lunchwandeling overslaan want honger, druk et cetera, in het weekend toch op de bank blijven hangen, want moe, koud, misschien komt er regen et cetera. Als je het samen doet, met een vriend/vriendin, met familie, dan is dat risico al kleiner.
- Verder zijn er allerlei dingen mogelijk. Zelfstandig in de sportschool of groepslessen daar, sportclubs op allerlei niveaus die van alles doen (ook studentensportverenigingen voor als je daar al aan toe bent). Als je twijfelt over wat je kan, bijvoorbeeld fysiek, kun je een sportvereniging natuurlijk altijd een mailtje oid sturen om je dilemma’s voor te leggen.