Een eetbui kan ook wijzen op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Dan krijg je een soort honger die niet overgaat, en je moet blijven eten maar het verzadigt niet. Net omdat je niet die stoffen binnenkrijgt die je lichaam vraagt. Of het kan wijzen op een tekort aan energie, dus op te weinig voedsel.
Dus als je dieet: kies geen light-producten, want daaruit zijn alle voedzame stoffen weggefilterd. Eet natuurlijke, volwaardige voeding die veel energie en veel voedingsstoffen geeft, en die je maag snel een gevuld gevoel geeft. Dus met ook genoeg proteinen en vetten. En vooral traag kauwen, niet schrokken. Speeksel is nodig voor de vertering, anders neemt je lichaam die voedingsstoffen niet op.
Proteinen geven energie en helpen cellen opbouwen en herstellen. Vetten ook, en ze zijn onmisbaar om vet-oplosbare vitaminen en voedingsstoffen op te kunnen nemen.
Vb.: Wel: een goede steak, zalm, kaas, noten, fruit, havermout, eieren, spek,... Daaruit krijg je heel veel voeding, ook bij kleine porties. En evtl. extra multivitaminen tabletjes uit een bio-shop.
Niet: chips, energiedrankjes, snoep, light-brol met aspartaam, enz...: die bevatten geen energie en beroven je lichaam van voedingsstoffen, waardoor je net nog meer honger krijgt. Die dingen verteren ook niet goed, dus ze worden opgeslagen als vet, inplaats van nuttig verbruikt te worden.
(Opm.: dit is mijn visie en mijn ervaring, wat voor mij wel en niet werkt, maar je moet het er voor jou niet mee eens zijn natuurlijk.)