• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Gezondheid
  4. Koningsdag: Incobroekje aan voor het geval dat?
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Koningsdag: Incobroekje aan voor het geval dat?

18 jaar
3 jaar geleden
Hoi, ik hoop dat ik eerlijk advies krijg. Kun je ook een Tena Lady broekje of luier gebruiken als je niet echt incontinent bent maar wel een zwakke blaas hebt? Ik wordt altijd zenuwachtig als ik naar grote evenementen ga. Ik moet altijd vaak plassen en als ik moet moet ik binnen een paar minuten bij een WC zijn. Ik denk dat dat komt door de kou, het lopen en omdat ik toch wel bier drink. Nu hoorde ik van een collega dat zij een Tena broekje aan had bij de huldiging van Ajax. Aan de andere kant ben ik wel heel bang dat iemand er achter komt.
30 reacties
20 jaar
2 jaar geleden
Vergeet niet dat jullie ook steeds ouder worden M14. Als je het te vaak lekker makkelijk in een luier laat lopen mis je je blaastraining. Op een aantal manieren. Je blaas moet groeien, je moet het met spieren daar op kunnen houden en je moet kunnen inschatten wanneer je echt naar een toilet moet gaan zoeken. Af en toe hoge nood is dus juist goed. Natuurlijk is dat een vervelend gevoel en je wordt er onrustig van en je moet stoppen waar je mee bezig bent maar het hoort er bij. Dat doe je steeds meer automatisch, maar je moet uitkijken dat in je broek plassen, want dat doe je dan, voor jou automatisch gaat worden. Een heel gedoe om dat dan weer af te leren. Zeker als je blaas en je spieren onvoldoende zijn gegroeid.
Natuurlijk heb je zonder die luier wel eens een ongelukje, maar juist daar moeten we minder over zeiken en dat normaler vinden. Voor ons gaat dat nog wel, maar jongens moeten zich er dood om schamen. Meestal een inschattingsfout of je het nog haalt of de domme pech van een file of dichte toiletten. Kijk dus uit met die broekjes of luiers er zijn ook nadelen.
14 jaar
2 jaar geleden
Wij moeten van mama op reis in de auto ook alledrie inco-broekjes aan, mijn twee zussen en ik. Ik ben 14 en zij 13 en 15. Gewoon maar voor de zekerheid, voor als we in slaap vallen, want wij doen 's nachts nog alledrie in ons broek. Het zijn onze gewone nachtluiers, en daarover een plastic broek tegen het lekken en de geur. In de kerstvakantie deden we onder ons skipak ook eentje aan. We moesten proberen om droog te blijven, maar als het niet lukte was het niet erg, want het was vakantie en we moesten ervan genieten. Onder zo een dik skipak zie je daar bijna niets van. Mijn oudste zus en ik waren een paar maal nat. Maar mijn jongste zus had ook op de piste ook een keer ontlasting in haar broek gedaan. Gelukkig rook je er niets van, door die plastic broek, je zag alleen de bobbel een beetje als je erop lette. Dus als je onzeker bent en als je twijfelt, zou ik het zeker aanraden. Met een inco-broekje voel je je veel veiliger en geruster. Je kan je veel beter ontspannen en echt zonder zorgen genieten van de vakantie of van de uitstap.
22 jaar
2 jaar geleden
Ik heb hier geen idee van.
17 jaar
3 jaar geleden
Ja incontinentie en 3 uur niet naar de wc mogen is wel een verschil. Een luier kan misschien veilig voelen als je al een keer in je broek hebt geplast tijdens een examen en je krijgt dan een soortgelijk examen met dezelfde regels, niet naar de wc mogen. Ik ben mezelf gaan isoleren door m'n zwakke blaas voordat ik ze omdeed. Dan ging de hele klas in grote pauze naar de stad en ik moest in de kantine blijven zitten alleen anders was Ik bang dat ik volledig in me broek zou plassen. In de kantine van school zat ik op 10 meter van de wc, dat haalde ik als ik moest. Met een luier durfde ik weer te doen wat de rest van de klasgenoten deed zoals de stad in gaan naar de supermarkt voor wat lekkers.
23 jaar
3 jaar geleden
Kijk uit dat we verschil moeten maken tussen incontinentie en 3 uur niet naar de wc mogen. Bij incontinentie zijn luiers een goede oplossing, wel na overleg met arts.
Incidenteel kun je ze ook inzetten, maar kijk daarmee uit, je went er aan. Wie komt er nooit in de problemen als je 3 uur niet naar het toilet mag. Daardoor in mijn broek heb ik het nog net niet gedaan, maar dat komt omdat ik er rekening mee hou. Kort er voor plassen en weinig drinken. Niet zo gezond maar voor een keer niet erg. Wat meisje 20 al zegt je moet dan wel normaal kunnen en niet in pampers gaan zitten.
In een pamper in die zaal zitten plassen is ook onnatuurlijk.
17 jaar
3 jaar geleden
Als je onder een examen nodig moet plassen en je hebt kramp van het ophouden een half uur lang kun je ook niet goed concentreren, ik had dat in normale lesuren al. Ik moest in luiers voor blaasproblemen maar daarvoor was ik echt onwetend wat ervoor bestond. Was in het begin echt taboe voor me, een luier. Ik dacht als ik dat omdoe ben ik officieel gehandicapt en als school erachter komt lachen ze me uit. Maar nee verkeerd gedacht, het is een hele verbetering voor mezelf. Als je ze onder een examen wilt zou ik een luier met 4 plakkers nemen die het allermeest opneemt. Je hebt broekjes, die nemen niet heel veel op. Een luier met 4 plakkers meer maar die zijn er dan ook weer in 4 soorten. 1 die niet zoveel opneemt en dan die erg veel opneemt, die zijn ook wat duurder. Die heb ik.
20 jaar
3 jaar geleden
Ik weet dat dat gebeurt want hier is het ook zo @m22. Vroeg in moeten leveren kan je een half jaar studie kosten. Reken eens uit wat dat kost. Dus dan maar het risico van in je broek.
Met een natte broek kun je nog wel doorwerken, maar met een meertje onder je stoel moet je ook wel stoppen. Dat is toch onmenselijk om het zover te moeten laten komen
Maar bij tentamens van meer dan een uur moet het normaal zijn dat je naar het toilet mag met controle. Dat kan iedereen overkomen ook zonder blaasproblemen. Dan moet dus de hele zaal voor de zekerheid in pampers gaan zitten. Dat is de verkeerde oplossing. Ook jongens want die hebben geen voordeel van hun piemel in een examenzaal en er meer problemen mee als ze het in hun broek doen. Die moeten zich daarvoor kapot schamen, zo zielig. Kwam bij ons ook voor.
22 jaar
3 jaar geleden
Hier aan de unif zijn er ook meisjes die eentje aan doen tijdens de examens. Sommige examens duren erg lang, en van de stress moeten ze dikwijls plassen. Maar je mag niet naar toilet, dat betekent inleveren en einde examen. In het eerste jaar hadden er in ons jaar twee in hun broek geplast tijdens de examens, en verschillende hadden hun examen voortijdig ingeleverd om te kunnen gaan. Nu doen die zo'n broekje aan voor de zekerheid, of sommigen een luier met plakkertjes. Je ziet daar echt niets van onder een jeans.
16 jaar
3 jaar geleden
Hopelijk heb je een goede dag gehad. Goh dan moest je moeder wel erg overtuigd zijn dat je een zwakke blaas hebt door te pushen dat het beter voor je is om een luier te gebruiken. Dan moet ze je nat gezien hebben. Ik heb er in het begin ook wel wat stress voor gehad, bij ons in huis werd er nooit gepraat over luiers al was het bekend in huis dat ik dagelijks ongelukjes had. Op een dag moest ik gewoon zelfstandig alleen naar de dokter. Daar werd ik voor het eerst verrast dat ik nog in een luier kon. Ja op gezegd en de dokter ligte mijn moeder officieel in dat er luiers in huis komen voor het eerst. Ging allemaal best snel en georganiseerd, gelijk na de dokter moest ik doorlopen naar de apotheek eronder waar gekeken werd wat de juiste luier voor me is. Ik heb daar constant met een rood hoofd gezeten, ik was nog nooit in een apotheek geweest en voor dit. Ze kwamen met een groot meetlint die om mijn heupen gingen, om echt de maat op te meten voor pampers. Ik dacht echt ojee, ik word als 12 jarige echt aangepakt. Maar ik voelde me ook wel verzorgd en begrepen. Voordeel dan is dat ze alles met je doorpraten, zelfs hoe je ze omdoet. In de apotheek is mij geleerd dat je ze gewoon op de wc om kan doen. Je doet de deksel dicht, legt de luier op de deksel, gaat erop zitten, verschuift wat, en zet de plakkers vast. Nu doe ik het staand alleen. De eerste luier moest ik ook aan Donald Duck denken. Maar ik deed het zelfstandig en de dag ervoor hat ik nog het gevoel van een natte boxer gevoeld. Dus ik stond er zelf achter dat het om moest.

De eerste luier had ik zelf op school aan en wilde hem ook eigenlijk niet gebruiken. Ik stak ook netjes mijn vinger op onder de les toen ik voelde dat ik nodig moest plassen. Maar het stuk lopen tussen het lokaal en de wc hield ik het niet meer. Ik vond het ook vreselijk de eerste keer maar liep gewoon door naar de wc's zonder te stoppen. Was appart om in de wc aan te komen en niet meer te hoeven. Voordeel van onder de les is dat er verder niemand is en ik had voor de eerste keer een luier aan, ik kon toen rustig even kijken wat het gedaan had aan de buitenkant van de luier voor het fijt dat ik erin geplast had. Ik merkte in de wc dat ik me al droog voelde en dat het plasje nauwelijks schade is voor de luier, ik weet sinds dag 1 dat ik gewoon kan doorgaan met dezelfde luier. Binnen 5 minuten zat ik weer in de les met dezelfde luier en dacht bijmezelf dit is 100% droger dan al die natte onderbroeken die ik ooit heb gehad, dus blij.
22 jaar
3 jaar geleden
Gefeliciteerd, ik ben blij voor je dat alles goed is gegaan. Bij mij ook maar dat was op het nippertje. Ik heb geen zwakke blaas maar een te kleine blaas, hij is dan gelukkig wel heel sterk. Normaal heb ik er dus weinig problemen mee, maar op koningsdag wil ik toch ook wat biertjes drinken en in mijn blaas kan er maar eentje. Dus na 4 dan weet je het wel. Vier jaar geleden was mijn vorige koningsdag en is dat uit de hand gelopen ( Uit mijn piemel in mijn broek gelopen zeiden mijn vrienden lollig). Het aantal keren dat ik gisteren geweest ben heb ik niet geteld en net voor ik vannacht terug was ging het bijna weer, maar ik hield het op. Mijn blaas is wel wat groter dan vier jaar geleden omdat hij door het vol zijn nog wat rekt. Misschien helpt dat bij jou ook nog, maar dat kun je beter thuis uitproberen. Voorlopig maar blij zijn dat we droog thuiskwamen, ik dacht, ik post dit maar naar je dat je niet de enige bent.

Dit topic is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.