• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Je lichaam
  4. Je lichaam
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Luiers voor in het ziekenhuis

11 jaar
1 maand geleden
hoi hoi hoi , ik ben een meisje of jongen die binnenkort in het ziekenhuis opname heeft, maar ik heb een probleem, dat niet zindlijk ben in de nacht, het zou verveeld zijn als een nat bed heb in het ziekenhuis , nu gebruik luiers voor in de nacht zijn dat juiste luies voor in het ziekenhuis of moet zelf mee nemen. groetjes ....
35 reacties
15 jaar
1 maand geleden
Vet gaaf is dat om zo jezelf te bevredigen,ik doe dat dan met een incontinentie broek met luier.
Tip wil ik jullie meegeven om wat olie van durex op de luier te doen want dat stimuleert nog beter.
15 jaar
1 maand geleden
@j.14 doe ik ook zo dat met zo'n plastic broek aan heb ik bij de zorgwinkel vandaan.
Heb dat zelf daar gevraagd was wel een beetje lastig om dat te vragen maar was best discreet wel gelukkig.
Het is er eentje waar elastiek in zit voor in de taille en de pijpjes rond de benen,ziet er niet uit het is net een pofbroek maar dat ziet niemand.
Deze is waterdicht en als het gedaan is dan spoel ik hem uit.
14 jaar
1 maand geleden
Heb zo'n broek thuis waar ik de bekkenstoot mee ga doen dat is anders dan jezelf aftrekken zeg maar .dan ga je gewoon op en neer op een kussentje ofzo dat vind ik veel fijner zo.
17 jaar
2 maanden geleden
Goh respect voor jullie die een operatie hebben ondergaan. Hopelijk niet veel pijn gevoeld.
Heb op me 10e welleens een nachtje in het ziekenhuis gelegen omdat ik uitgedroogd was. Te weinig gedronken. Ik wist zelf al dat ik ongeveer tussen mijn 5e en 12e slecht mijn plas kon ophouden. Ik had er veel last van als ik ergens nat rondliep dus dacht misschien moet ik een keer een tijd niet drinken waardoor ik in het ziekenhuis belande. Gek genoeg durfde ik niet tegen het personeel van het ziekenhuis te zeggen dat ik mijn hele leven al in m'n broek plas. Later toen ik thuis was, besefte ik: als je er met iemand over wilt praten moet je het daar doen.

16 jaar
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

2 maanden geleden
Heb ook een paar dagen in het ziekenhuis op urologie gelegen na operatie aan me teelballen,daarna 2 dagen een doorzichtige broek gedragen waar ik zelf overheen moest stelen tot ik sperma had ,alleen als ik ging plassen moest ie uit,dus voor dit soort medische redenen zijn ze nuttig.
Vond het afknellen om me benen vervelend van dat elastiek ja.
11 jaar
2 maanden geleden
Hoi meisje 18 kunt u meer vertellen over dat transparant broekje , wanneer gebruiken jullie zo broekje bij patiënten
En hoe ziet jet er uit

Ik loop stage op urologie hier wordt idd bij de patiënt een transparant broekje gebruikt om het volume van afscheid af te meten,soms krijgt de patiënt van te voren vaseline aangebracht om knellend elastiek te verzachten bij de bovenbenen!
19 jaar
2 maanden geleden
Verleden jaar heb ik prostaat operatie gehad en heb toen een week een transparante luierbroek broek aangehad zonder een luier welliswaar.
18 jaar
2 maanden geleden
Graag reageren ik op de vraag hetgeen jongen 17 stelt.
Om te verduidelijken waarvoor de cliënten voor een onderzoek een medische " luierbroek" aankrijgen is om te kunnen zien wanneer de cliënt begint te vloeien,soms is dat beginnend druppelen zo kan je het beter in kaart brengen voor een operatie of behandeling.
17 jaar
2 maanden geleden
Kunnen ze bij de urologie in het ziekenhuis ook dingen bedenken om het urineverlies te verminderen dan ? Of meten ze alleen? Ik ben zelf nooit naar de uroloog in het ziekenhuis gestuurd, wel was ik zoo vroeg als 6-7jaar mijn bekkenbodem aan het trainen bij fysio, voor het urineverlies, misschien wel in samenwerking met het ziekenhuis maar dat zou ik aan mijn moeder moeten vragen. Het was in een normaal gebouw.

Transparant broekje heb ik nooit geprobeerd, ik heb ze wel gezien online maar ik vulde zelf in: in mijn hoofd dat het broekje enorm zal zweten. Ik draag sinds mijn 12e een luier. Mijn eerste reactie daarop was: dat is zoo vreselijk fout 12 jaar en dan een luier voor het aller eerst of iets absorberend.

Misschien nog wat te stoer, ik beloof mezelf tussen 5 en 12 elke dag droog te blijven maar bleef nat worden. Daarom was het tijd om op m'n 12e dat op te geven en een luier te krijgen van apotheek medewerker hier.

Ik vindt het daarom vreemd dat ze bij de uroloog werken met alleen een transparant pvc broekje. Dat lijkt me dan een ballon vol met plas als het mis gaat. In een transparant pcv broekje kan ook een incontinentie inlegger. Voor mij is dat iets wat het ongedaan maakt als je de wc niet redt. In je broek geplast maar toch droog kunnen voelen waardoor je er niet zoveel last van hebt op school bijvoorbeeld.
18 jaar
2 maanden geleden
Ik loop stage op urologie hier wordt idd bij de patiënt een transparant broekje gebruikt om het volume van afscheid af te meten,soms krijgt de patiënt van te voren vaseline aangebracht om knellend elastiek te verzachten bij de bovenbenen!
22 jaar
2 maanden geleden
Ik vermoed dat hij plastic broekjes bedoelt die normaal dienen om over herbruikbare, wasbare luiers aan te trekken, dus over flanellen doeken.

Zoek op internet naar: suprima plastic luier broekje
Of zoek naar: transparant plastic luier broekje

En dan beelden bekijken. Behalve Suprima zijn er natuurlijk nog andere merken. Je kan die in de apotheek kopen, of via internet. Sommige zijn meer of minder transparant.

Zo'n broekje over een luier geeft extra bescherming tegen lekken, en het houdt ook een deel van de geur tegen. Ook bij wegwerpluiers.

In mijn kennissenkring gebruiken sommigen ze bij hun oudere kinderen die nog af en toe in bed plassen (8-12 jaar). Een wegwerpluier kan je maar eenmaal gebruiken. Ook als hij niet nat is, moet je hem weggooien. Met een herbruikbare luier is dat niet, dus een doek en daarover een plastic broek: die kan je wel meerdere dagen na elkaar gebruiken als hij droog blijft. Zeker als je je onderbroek er nog onder aan houdt. Dan doe je 's morgens je onderbroek in de was, maar de luier kan je de nacht erna opnieuw aan doen, net als je pyjama. Die wordt niet vuil want je hebt je onderbroek er nog onder.

Dus daarvoor dienen die plastic broekjes eigenlijk.
11 jaar
2 maanden geleden
Hoi jongen 18 jaar
Kan je meer vertellen over de doorzichtige luierbroekje
Hoe ziet het eruit en wanneer heb je het aan gehad!
18 jaar
2 maanden geleden
Wel diverse keren in het ziekenhuis heb ik zo een doorzichtige luierbroek aangehad omdat ik zo lang mogelijk moet proberen me urine op te houden dat met een onderzoek jasje aan.Van te voren doet de assistente dan vaseline om de bovenbenen anders schrijnt het elastiek zo erg.
Ik schaam me wel maar hun gaan dagelijks hiermee om.
19 jaar
2 maanden geleden
@ jongen 17.
Ik heb ( helaas) te maken met urologie je mag best weten hoe dit met mij gaat als ik een afspraak heb en dan dat opvolgend onderzoek.Jij maakt daar een heel verhaal van dat ik anders ervaar ik ga niet te veel in detail hierover.
Het gaat over het onderzoek wil je weten neem ik aan ,het enige dat ik hiervan kwijt wil is dat ik NIET dit onderga met de eigen kleren aan maar hierbij heb ik een “medisch” hemd aan die over de luierbroek gaat waarna ik het bekken train,ik niet het fijnste onderzoek kan ik jou zeggen.
.
17 jaar
3 maanden geleden
Ik heb een paar keer een transparante incontinentie broek gehad bij urologie omdat ik bovenmatig vloei dat nog steeds is zeg maar.
Die broek is ervoor bedoeld dat je zelf kan nagaan wat en hoeveel vochtverlies je hebt.
19 jaar
3 maanden geleden
Om medische redenen krijg ik van tijd tot tijd op urologie een incontinentie broek aan deze zijn voorzien van elastiek bij de bovenbenen zodat het niet doorlekt daarmee kan ik de bekken trainen zodat ik minder urineverlies krijg dat helpt mij maar met mate en daar komt bij dat ik waarschijnlijk aan de prostaat geopereerd moet worden dat geeft best onzekerheid natuurlijk.
Deze onderzoeken zijn heel gênant al zeg ik het zelf omdat daar een mannelijke assistent van de uroloog bij is,ook al krijg ik maar een paar druppels urineverlies geeft de blauwe kleur dit aan dan schaam ik me dood met die medische broek aan.
Prettig is wel dat erna alles geëvalueerd word waarbij gevraagd wordt hoe het ging voor het gevoel.
17 jaar
1 kwartaal geleden
transparant luierbroekje ? Dat doet me denken aan een pvc incontinentie broekje wat denk ik hetzelfde is. Ik ken ze maar is niks voor mij. Dat doen ze toch wel met normale kleding erover bij de urologie ?

Ik heb een lange geschiedenis met dit, tussen me 6e-7e moest ik al mijn bekkenbodem trainen. Toen urineverlies op me 12e nog was moest ik voor het eerst een luier. Ik moest ook tegelijkertijd blaastraning doen, volgens mij bij dezelfde vrouw die urologie doet. Ze zij hou je luier maar aan. Was ook genant. Dat was een test om te kijken hoe sterk mijn blaas is. Zoo appart om in een gecontroleerde omgeving met z'n 2en te kijken hoe goed jij het kan ophouden. 1 van de blaasoefeningen was als ik aandrang voelde om niet meteen naar de wc te gaan maar kijken of ik van de aandrang kon afkomen door te blijven en wat oefeningen te doen. Dat ging gelijk mis. Een luier met 4 plakkers heeft zo'n gele lijn in de midden die langzaam blauw verkleurt, broekjes vaak niet. Die zorgprofessionals zijn in staat dat te lezen. Ze zij ook dat is 200ml urineverlies. Ik dacht ja heb je nu je zin ? Door deze oefening?
17 jaar
1 kwartaal geleden
Als ik bij de urologie ben krijg ik altijd een transparant luierbroekje aan om me bekken te trainen omdat ik urineverlies heb dat is om de drie maanden zo.
Het is zo de enigste manier dat je kan zien of er wel of geen urineverlies is bij,dit is wel gênant vind ik zelf!!!
17 jaar
1 kwartaal geleden
@j15 Goh dat moet een harde trap zijn geweest dat je naar het ziekenhuis moest voor onderzoek, nou gellukig heb je niet de ellende van operaties gehad.

Ik vond het zelf ook genant de eerste keer, maar ja ik had al zoo lang problemen om wc's te halen, om droog te blijven.
15 jaar
1 kwartaal geleden
ik heb weleens in het ziekenhuis zo'n luierbroekje zonder een luier of iets noodgedwongen aangehad met een operatie hemd eroverheen toen ik op de voetbal een trap van een speler per ongelijk in de schaamstreek kreeg dat was voor onderzocht te worden.Vond dat erg gênant als ik eerlijk mag zeggen!
18 jaar
1 kwartaal geleden
@m17 hopelijk gaat het goed met je en kun je toch redden met die broekjes. Zonder gepest te worden enzo. Ervoor schamen is niet nodig. Je bent altijd goed zoals je bent en veel mensen hebben wel iets.
17 jaar
1 kwartaal geleden
Medische redenen wil ik jullie onthouden maar ik draag een luier broekje (dus geen luier) is enigszins hinderlijk door het elastiek om de bovenbenen.
22 jaar
1 kwartaal geleden
Zelf geen ervaring, maar ik heb al van verpleegsters hier gehoord dat ze liefst net wel luiers gebruiken. Vooral bij bedlegerige patienten, of die moeilijk te been zijn, of vast slapen. Liever luiers, dan nat of vuil.

Een bedpan voor ontlasting en plassen werkt slecht: ofwel kunnen de patienten niet gaan uit schaamte. Ofwel duurt het heel lang, vb. bij constipatie, en dan verliezen ze teveel tijd. Ofwel spettert het alle kanten op bij diarree en moeten ze alsnog de lakens verversen. En het stinkt. Plas loopt ook ongecontroleerd alle kanten uit.

Als mensen niet goed zelf kunnen lopen, is hen naar het toilet ondersteunen niet makkelijk, met risico op vallen en nog meer verwondingen.

Ze doen hen liever een luier aan, die ze daarna wanneer het past heel snel en discreet kunnen verversen. Dat spaart veel tijd, is praktischer, hygienischer, en stinkt minder.

Bedplassen is in een ziekenhuis heel normaal, zeggen ze: veel patienten zitten aan zware medicatie, pijnstillers, verdoving, en ze hebben een infuus dat hen de hele tijd water geeft, ook de hele nacht door. Dus ze moeten 's nachts veel plassen. Dus ze plassen in bed.

De meeste patienten zijn oude mensen die sowieso al een luier dragen.

Ook bij jongeren die in het ziekenhuis binnenkomen met alcohol- of drugs-intoxicatie doen ze sowieso direct een luier aan. Ervaring... Dat zijn er ieder weekend verschillende, alleen al in het ziekenhuis hier naast de univ.

Dus ze zijn dat echt wel gewoon, dat is dagelijkse kost, je moet je daar geen zorgen om maken.
13 jaar
1 kwartaal geleden
J22 denk je nu echt dat je in het ziekenhuis geen luier krijgt voor de nacht??? En een medische reden is al helemaal onzin. De verpleegsters staan echt niet te springen om iedere keer een bed te moeten verschonen, ze hebben het druk zat
10 jaar
1 kwartaal geleden
Hoi
Ik ben een meisje die binnenkort een operatie ondergaat
En we hebben besproken dat tijdens de ziekenhuis opname er. Luiers ga dragen omdat niet naar wc gaan heeft iemand daar ervaring mee
10 jaar
1 kwartaal geleden
Ze hebben gewoon pampers in het ziekenhuis hoor. Ik heb nog plas problemen overdag en 's nachts en ik draag vaak alleen een luier mama zegt dat dat handiger is
17 jaar
4 kwartalen geleden
Zolang je in het ziekenhuis gewoon aanspreekbaar bent 'sochtends (je wordt wakker en mensen kunnen praten met je) en kan lopen naar de wc mag je als je wilt ook alles zelf doen met luiers en douchen enzoo sochtens. Ik draag ook luiers overdag omdat ik een lichte afwijking heb. Ik draag dingen die het allermeeste vocht vasthouden van allemaal. Dan hoef ik me niet elke keer te verschonen na nat worden. De luier wordt gewoon elke keer 20% minder.
19 jaar
4 kwartalen geleden
@meisje 11 jij bent nog erg jong voor ziekenhuis opname ben ik van mening dus zal best spanning opleveren voor jou.
Dat je je ervoor schaamt begrijp ik best wel waarschijnlijk krijg jij voor jou ingreep een incontinentie broek aan zonder luier ligt er aan wat voor onderzoek je krijgt.
Zo'n incontinentie broek is waterdicht dus daarover moet je je geen zorgen maken.
17 jaar
4 kwartalen geleden
M'n moeder heeft me tot mn 12e ook regelmatig snachts wakker gemaakt maar een huisarts heeft vastgesteld dat ik een kleine afwijking heb. Ik was er van 0 tot 12 eigenlijk mee bezig om droog te blijven maar faalde steeds.
15 jaar
4 kwartalen geleden
Tot m'n 14 de jaar werd ik snacht uit bed gehaald m'n moeder liet mij dan plassen ik haatte het nu ben ik haar dankbaar voor ben helemaal droog nu
17 jaar
4 kwartalen geleden
Ooh je bent wel zindelijk hoor, zindelijk zijn betekent dat je in je hoofd weet dat je naar de wc moet rennen als je aandrang voelt. In bedplassen in je slaap is iets waar je niet altijd iets aan kan doen. Een goede incontinentie luier in jouw geval kan veel meer aan als een keer bedplassen snachts. Het zou gewoon moeten houden, thuis ook.

Ik wil je echt niet bang maken maar het licht er ook aan wat voor ziekenhuis opname je hebt, waarvoor. Als je een paar dagen moet blijven liggen en niet op mag staan kunnen ze een catheter voorstellen maar ze doen niks zonder overleg, (verpleegkundigen). Catheter is door een slang plassen Als je dat niet zitten is een luier ook goed volgens mensen in het ziekenhuis. Ik zou een paar luiers meenemen en niet schamen ervoor. Dat laten zien aan de mensen daar en als het niet goed genoeg is vragen wat hun zouden willen.

Ik heb wel ervaring met verpleegkundigen en bedplassen en incontinentie, ik heb tot mijn 12e dagelijks 5x een natte onderbroek aangehad. Luiers kende ik toen nog niet. Toen ik op de middelbare school nog ongelukjes had moest ik naar de huisarts die me doorverwees naar een verpleegkundige vrouw in de apotheek in een witte jas. Eerst wilde ik geen luier. Maar later toch de allerbeste genomen. Apotheken en ziekenhuizen hebben luiers die niet in de winkels liggen.
23 jaar
4 kwartalen geleden
Als ze ergens met dingen zoals incontinentie en bedplassen om weten te gaan dan is het wel in het ziekenhuis. Jij hoeft je dus nergens zorgen over te maken. Als je daar bent vertel je tegen de verpleegkundige wat jouw probleem is en die zorgt dan wel voor de juiste maatregelen. In het ziekenhuis willen ze ook niet dat iemand daar het bed nat plast. Sterkte alvast met de behandeling!
22 jaar
4 kwartalen geleden
In het ziekenhuis hebben ze luiers in alle maten. Bij jongeren, na operaties, bij bedlegerige mensen, ouderen, en na druggebruik of comazuipen, is bedplassen vrij normaal. Ze zijn daarop voorzien; en de verpleegsters zijn dat echt wel gewoon: die krijgen veel ergere dingen te zien dan dat. Die keren dat ik daar op bezoek was, heb ik er al meermaals in stapeltjes zien liggen, zowel in de badkamers, als op de vensterbanken en karretjes. Maar het leken mij wel nogal goedkope dingen.
16 jaar
4 kwartalen geleden
@ meisje van 11,wil wel even reageren hierop want voel je je nou jongen of meisje.?
Dit gezegd hebbende,jou vraag gaat dus over het ziekenhuis voor opname bij de urologie neem ik aan,als dit zo is dan krijg je voor een ingreep voor de hygiëne waarschijnlijk een snap- on waterdicht incontinentie broek aan maar geen luier o.i.d.en je zal er een operatiehemd bij aankrijgen.
Dan neem ik aan dat je eerst een pre operatie krijgt met een sedatie dus je slaapt erbij!,,
.
22 jaar
4 kwartalen geleden
Ik denk dat je geen luiers tegen bedplassen krijgt in het ziekenhuis, tenzij ze een medische reden hebben. Ik zou ze dus zelf meenemen. Dit voorkomt ook dat je het moet vragen, dit voorkomt schaamte.

Mocht je er te weinig hebben, kunnen ze in het ziekenhuis die luiers misschien wel regelen, maar je ouders zullen deze dan waarschijnlijk wel moeten betalen. Beter is dus om zelf die luiers mee te nemen.