• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Je lichaam
  4. Je lichaam
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Luier moeten dragen na je kindertijd?

18 jaar
1 kwartaal geleden
Is het echt waar dat jonge volwassenen soms nog luiers dragen? Ik lees dat hier soms. Ik ben net 18 en plas nog steeds af en toe in bed. Thuis heb ik een soort onderlegger op bed en verschoon ik de lakens zelf. Ik kan me herinneren dat toen we op de basisschool op kamp gingen, ik een soort speciaal broekje aan moest in mijn slaapazak, wat ik toen vreselijk vond. Maar nu gaan we binnenkort een tijdje in de villa van mijn schoonmoeder en die schijnt te willen dat ik een luier ga dragen omdat ze hele luxe en dure bedden hebben. Maar ik vind dat idee echt afschuwelijk. Ik wil geen luier om, maar wil daar ook niet alles natplassen. Ik vind een luier iets voor baby's en heb die grote luiers nog nooit in het echt gezien.

Is het psychisch niet veel te belastend om smorgens of overdag een natte luier te hebben als je geen kind meer bent?
19 reacties
22 jaar
1 kwartaal geleden
@J21:
Niet zelf die oefeningen opzoeken: als je ze verkeerd doet, wordt het bedplassen juist erger.

Ga naar een bekkenfysiotherapeut. Die kan je die oefeningen leren, waardoor je ze op een juiste manier uitvoert.
21 jaar
1 kwartaal geleden
Ik heb misschien een hele gekke... maar ik heb ptss en plas soms nog in bed omdat ik niet naar de wc durf en dan uiteindelijk een ongelukje heb. nu zijn er oefeningen om te doen maar ik weet niet wat nu handig is om te doen.
17 jaar
1 kwartaal geleden
Ja gellukig helpt het je een beetje als ik zelf een voorbeeld ben. In iedergeval je niet verstoppen omdat je in bed plast nog net zoals ik. Ik heb vroeger ook welleens gedacht: ik ga niet op vakantie met de hele familie wat dan veroorzaakt dat ze erachter komen dat ik een probleem heb maar ik wist toen al: dan zit ik een week eenzaam thuis. Dus dan maar meegaan met een pak luiers en als familie erachter komt dat ik draag komen ze er maar achter.

Je schoonmoeder begrijp ik ook wel, ze heeft waarschijnlijk gedacht: als hij het eenmaal 1x geprobeerd heeft veranderd hij mischien wel van gedachten. Ook dingen die verschillende mensen tegen mij gezegd hebben over de blaasproblemen waren om me te helpen.

Dan zal de relatie met je vriendin ook wel sterker worden. Als je schoonmoeder in de zorg heeft gezeten kan je vriendin ook veel van die kennis hebben. Fijn als je je niet hoeft te schamen tegenover je vriendin maar gewoon ok is met alles.

Ikzelf verschoon me niet na elke keer nat, toen ik nieuw was voor luiers keek ik op de urine incontinentie op die luiers. Die fel gele streep in de midden van de luier kleurt van Geel naar blauw. Bij driekwart verkleurt wel verschonen.
18 jaar
1 kwartaal geleden
Hoi, ik was dit gestart. Bedankt voor alle reacties met tips. Ik ga die zeker gebruiken. Mijn ouders hebben ook lang in bed geplast. De doktor denkt dat het bij mij vanzelf over kan gaan en anders krijg ik nog een training in het ziekenhuis. Dan spreek je ook leeftijdgenoten met hetzelfde. Ik denk vaak de enige ben die dit heeft. Maar er staat nu een belgisch filmpje op Youtube en ze zeggen dat 1 op 3 tieners blaasproblemen heeft. 1% van alle volwassenen plast in bed en tot wel 3% van de jongeren. Dat lijkt weinig maar dat zijn minstens 100.000 tot 300.000 mensen. Daarom is het heel taboe want je spreekt nooit iemand die luiers draagt na de kindertijd. Ik ga ze nu wel dragen. Mijn schoonmoeder lijkt streng, maar kent mij al sinds groep 3 van de basisschool en ga ik vanaf de brugklas met mijn vriendin. Ze is als een moeder voor mij. Ook door mijn thuissituatie.

Ik was benieuwd hoe je ermee om moet gaan. Thuis bij logeren en op vakantie of kamp of sport. Moet je meteen een nieuwe luier gebruiken als deze misschien zwaar aanvoelt? Moet je er een speciaal broekje overheen of iets? Dat je er nooit over kunt praten vind ik eenzaam.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

17 jaar
1 kwartaal geleden
@m22

Ik vertrouwde erop dat de huisarts weet wat goed voor me is, toch heb ik hem nooit gehoord over naar het ziekenhuis gaan. Ik zou aan alles meewerken behalve een operatie ofzoo. Ik heb zelf allang problemen mee, op mijn 6e had ik fysio voor de bekkenbodem (blaas).

Op me 12e kreeg ik best veel in 1 keer van de huisarts. Het daar was van: We weten nu dat je meer als 6 jaar last van natte onderbroeken hebt overdag en snachts. Ik schrok van het plan dat hij me een luier aanbood voor eerst. Ze legden uit dat het nat voelen niet hoefde met een luier. Omdat ik ook bedplaste maakte ik daarvoor wel kennis met pillen slikken: Minirin. Maar ik heb niks voor overdag gebruik gehoord.

Ik heb eigenlijk het meeste aan de luiers gehad al was het best vreemd in het begin, ik voelde me best stoer dat ik in 1e middelbare zat. Toch was het gebeurt dat half in het 1e jaar ik luiers ging gebruiken. Voordat ik dat deed heb ik altijd het gevoel van een natte koude boxer gevoeld. Ik voelde me meteen veilig op school. Met name met wisseling van de lessen op school. Het lopen van lokaal naar lokaal. Voor de luiers liep ik vaak rond met een natte plek zichtbaar in mijn kruis. Daarom ben ik misschien erg voor luiers. Als iemand naar me kijkt is in ieder mijn spijkerbroek altijd 100% droog.

Jongen van 18 is deze topic gestart ik niet, ik denk behulpzaam te zijn. Als je veel last hebt van bedplassen vind ik luiers echt een stuk schoner en ze foppen je dat je droog bent als je wakker wordt. Nog is het jammer dat je er last van hebt, maar je schrikt niet om 03:00 wakker dat je bed volledig nat is.

22 jaar
1 kwartaal geleden
@J17:
Blaastraining is altijd de eerste stap idd. Maar er bestaan ook medicijnen die de blaasspier ontspannen, waardoor de blaas meer urine kan opslaan. Hierdoor wordt de aandrang en het plassen uitgesteld.

Misschien eens bespreken met je huisarts? En/of een doorverwijzing vragen naar een uroloog in het ziekenhuis. Die weet hier nog veel meer van.
17 jaar
1 kwartaal geleden
@m22 de laatste keer dat ik er met de huisarts over gepraat heb is op me 13e. Het korte stukje van thuis naar het zwembad draag ik geen bescherming maar wat ik doe is thuis goed uitplassen voordat ik naar zwemmen ga. Dat geeft minstens anderhalve uur rust. Laatste bespreking met de huisarts ging over de blaastraning die ik heb gehad, die ik in het dagelijkse leven deed. Ik heb niet gehoord over pilletjes voor overdag. Ik heb een overactieve blaas.
14 jaar
1 kwartaal geleden
Ik doe 'snachts ook nog in mijn broek, dus ik moet ook met een luier slapen. Op reis in de auto doe ik er ook eentje aan, voor als ik in slaap val of als we vastzitten in de file. Heel soms ook overdag als we ergens naartoe gaan waar je moeilijk naar toilet kan, een optreden of carnavalstoet of zo. Dus ja ik let erop of andere meisjes van mijn leeftijd het ook doen. Soms zie ik er, maar heel weinig, of waar ik niet zeker ben. Op skivakantie heb ik er vorig jaar ook een paar gezien. Oude madammen van over de 50 jaar zie je wel veel, bijna de helft.
22 jaar
1 kwartaal geleden
@J17:
Er moet toch medicatie zijn om het plassen moeilijker te maken, zeker voor zo'n korte tijd van thuis tot het zwembad? Wanneer is de laatste keer dat je hier met de huisarts/uroloog over hebt gesproken? Misschien zijn er nieuwe medicijnen beschikbaar.
17 jaar
1 kwartaal geleden
En ja over sporten en de basisschool, zoals met voetbal en hockey. Ongelukjes en luiers tijdens sporten komen zeker wel vaker voor. Ook aan het geheimzinnig doen erover heb ik zelf ook aan mee gedaan uit schaamte. Misschien zit ikzelf daarom wel op sportzwemmen al 10 jaar, onbewust voor een zwakke blaas. Sportzwemmen (baantjes trekken op conditie) is een sport waar dat het minste opvalt dat je ongelukjes hebt want je bent toch al nat van water als het gebeurt. Ik vind die sport mega leuk.
Op mijn sportclub zijn er naar mijn telling 3 met blaasproblemen waarvan je het niet zou zeggen net zoals mij. Omkleden doen we met de jongens voor en na sport in een gezamenlijke kleedkamer. 1 jongen van 15 kleed alleen om in een kabine privé zoals je die hebt in het zwembad. Van hem weet ik dat hij naar het zwembad komt met een luier en vertrekt met een luier. Uit schaamte ervoor zie je hem niet in de kleedkamer, ik kleed me thuis al om en neem het risico dat ik natte boxers krijg.
19 jaar
1 kwartaal geleden
Ik denk dat hockey en voetbal best lastig zijn als je geen sterke blaas heb. Zon wedstrijd duurt lang en je kunt niet even snel naar de wc en ik denk dat de kou en de spanning en de onverwachte bewegingen ook niet helpen. Ik heb met voetballen net voor de wedstrijd een keer langs de lijn geplast. Het grensde wel aan een weiland maar er was geen beschutting. Maar het leek me toch veiliger maar als meisje kun je dat meestal niet doen denk ik?
14 jaar
1 kwartaal geleden
Dat is inderdaad erg vervelend ik hoop dat je er snel aan zal wennen. Mijn zusje uit groep 6 draagt ook nog steeds een luier voor haar sport en lange autoritten maar ook voor nachts. Succes!
14 jaar
1 kwartaal geleden
Dat is inderdaad erg vervelend ik hoop dat je er snel aan zal wennen. Mijn zusje uit groep 6 draagt ook nog steeds een luier voor haar sport en lange autoritten maar ook voor nachts. Succes!
19 jaar
1 kwartaal geleden
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel zat ik op de basisschool op voetbal. Toen ik in groep 8 zat zat er een jongen in ons team die goed kon voetballen maar hij was de enige die vrijgesteld was van douchen na de wedstrijd. Hij kwam meestal nog even in de kleedkamer en ging dan naar huis. Ik geloof dat de trainer had gezegd dat hij altijd snel weer weg moest na de wedstrijd. Hij droeg ook niet de standaard goedkope voetbalbroekjes die wij droegen, maar meer een professionele en wijdere. Later begreep ik dit. Toen ik naar de middelbare in de stad ging kwam ik in de klas bij een vriend van hem. Ik kende hem nog niet maar hij vertelde dat die jongen van mijn team van toen zijn plas niet goed kon ophouden en daarom een plastic broekie aan moest. Ik denk dat hij een luier bedoelde.

Verder vertelde een nichtje van mij eens ook in groep 8 dat een meisje uit haar hockey team ook een luier aan moest tijdens hockey wedstrijden.

Ik vraag me af of ongelukjes en luiers tijdens sport vaker voorkomen? Zon wedstrijd duurt lang en je kunt niet zomaar snel naar de WC.

19 jaar
1 kwartaal geleden
Nee die villa heeft ze geerft maar ze is bijna nooit thuis omdat ze stewardess is een ook meestal zo ongeveer bij haar vriend woont. Vandaar dat wij erin mogen maar ze verhuurt niet. Vrijdagavond zijn we er naar toe gegaan en ik hoopte nog dat het hele luierverhaal over was gegaan maar helaas kwam ze op een gegeven onze kamer in met een pak mega luiers. Trio Seni staat er op en het zijn net Pampers met plakkertjes. Ze was wel heel lief voor me en vertelde dat ze 10 jaar in de zorg had gewerkt. Ze ze dat veel volwassenen luiers of speciale broekjes dragen. Ze zei dat het ook beter was als ik dat thuis ook zou dragen. Uiteindelijk hebben we er een omgedaan en het was heel raar om mezelf in de spiegel te zien met een luier en het voelde ook raar zo een pak tussen me benen.
17 jaar
1 kwartaal geleden
@ jongen 18 ik begrijp de schrikreactie hoor maar heeft je schoonmoeder dat zoo voorgesteld dat ze wil dat je luiers gebruikt in de villa? Als ze dat wil heeft ze die zelf in de villa op vooraad mischien omdat ze de villa aan meerdere mensen verhuurt ? Ik weet wel hoe dat gaat, mischien is het gespeeld via je moeder dat zij overlegd heeft.

Ik heb het trouwens ook jarenlang anders gedaan. Ook alleen een speciale onderlegger op bed omdat ik soms bedplaste. Ook zelf de lakens verschonen, en naar de wasmachine brengen. Eigenlijk onderzocht ik mijn hele bed, op wat nat was in de ochtend, soms moest mijn deken in de wasmachine.

Als iemand een ander een luier aanraad moet het wel goed gebracht worden. In eerste instantie wilde ik ook geen luier maar ik kreeg het te horen van een vrouw in een witte zorg jas in de apotheek op me 12e. Luiers na je 12e zien er een beetje ziekenhuis achtig uit. De aller eerste ochtend erin na slapen dacht ik dat ik droog was gebleven. Maar je voelt en ziet het niet tot je hem afdoet bijvoorbeeld in de badkamer. In plaats van een onderlegger in bed wordt het bedplassen meteen al opgevangen in een luier en zit er helemaal niks aan het beddengoed.
17 jaar
1 kwartaal geleden
Hee, ja het is echt waar sommige jonge volwassenen dragen nog luiers maar het is zeldzaam denk ik en veel jonge volwassenen zijn goed in het verstoppen ervan. Ik gebruik ze ook nu op m'n 17e maar heb het niet altijd gebruikt. Pas vanaf m'n 12e weer. Gekke is dat ik luiers tussen mijn 3e en 12e ook voor baby's heb gevonden denk ik. Tussen mijn 3e en 12e ook geen broekjes, niks beschermends. Maar ben tussen mijn 3e en 12e nooit volledig droog geweest, ik lekte dagelijks overdag meerdere keren per dag in mijn broek met ook bedplassen erbij. Daar kreeg ik problemen mee in de 1e klas van de middelbare, ik kwam eens onder lestijd terug van de wc het lokaal in met mijn kruis nat wat door een leraar gezien werd en die kwam aan mijn tafel staan en zij dat ik eens naar de huisarts moest voor dat nat zijn wat de hele klas kon horen.

Vol schaamte wel het advies opgevolgd van naar de huisarts, daar kreeg ik voor het eerst het advies te horen voor een luier, ik was stomverbaasd dat het bestond voor jongeren
ook (12 jaar). Van de huisarts naar de apotheek gestuurd naar een vrouw, daar voor het eerst grote luiers gezien. De vrouw liet me compleet vrij in of ik luiers wilde proberen of niet ? Ik wist dat ik tussen 3 en 12 jaar constant nat ben geweest ( totaal al 9 jaar) en liet het daarom toe dat de huisarts/apotheek me in de luiers ging zetten op me 12e voor het eerst.

Ik vond eerlijk gezegd alleen de eerste luier een psychische belasting op me 12e overdag. Gewoon het voor het eerst omdoen (droog) compleet nieuw voor me. Smorgens of overdag een natte luier merk je niet veel van want zoo zijn ze gemaakt. Ik heb me op de basisschool nooit goed gevoeld omdat ik voelde: ik ben vannonder nat. Een luier is gemaakt om jezelf toch droog te voelen.
22 jaar
1 kwartaal geleden
Je hebt ook luierbroekjes (pull ups), die doe je aan als een onderbroek en zien er in veel gevallen ook uit als onderbroek. Deze zijn dus veel gemakkelijker in gebruik dan echte luiers. Echte luiers hebben namelijk losse flappen een plakkers. Doordat zo'n pull up eruit zie als een onderbroek, kunnen anderen niet zien dat je een hulpje draagt. Hierdoor is de acceptatie voor jezelf ook makkelijker.

Helaas kunnen die pull ups nog weleens doorlekken bij veel plas. Om dit tegen te gaan kan je een wasbare inco-onderbroek over je pull up dragen:
https://dryandcool.nl/shop/heren-6c1.html

Voor absolute bescherming heb je ook nog een speciale inco-broek, die je over je ondergoed kan dragen:
https://www.amazon.com/dp/B0CR1DG9LS/ref=sspa_mw_detail_1?ie=UTF8&psc=1&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWw

Ook bestaat er nog een wegwerp inzetstuk die je in je pull up kan plakken. Deze vangt ook plas op:
https://www.shop.tena.nl/category/incontinentie-verbanden-voor-mannen/Male_Shields_Protectors

Als je al deze hulpmiddelen samen gebruikt, heb je meerdere dunne laagjes, die samen effectief beschermen. Valt niet op en is veel makkelijker in gebruik dan echte luiers.
22 jaar
1 kwartaal geleden
Maar, kijk niet alleen naar camouflage. Probeer ervan af te komen! Hieronder wat tips:

- Naar de huisarts gaan: er bestaat een neusspray en ook andere medicijnen tegen bedplassen.
- Je kan ook naar een bekkenfysiotherapeut gaan: die leert je oefeningen om je bekkenbodemspieren te trainen. Dit zijn de spieren waarmee je je plas kan ophouden, ook 's nachts.
- Behandelingen bij een chiropractor of osteopaat kunnen ook helpen tegen bedplassen
- Zorg dat je nooit 'halfslapend' plast. Zowel wanneer je 's nachts wordt gewekt door een (plas)wekker of een aardig familielid, als ‘s ochtend bij het opstaan: goed opletten dat je wakker plast!! Halfslapend plassen verergert juist het bedplassen! Dus, doe licht aan, gooi wat water in je gezicht, maak een paar sprongetjes, jumping jacks, etc. voordat je gaat plassen. In ieder geval: voorkom dat je halfslapend plast. Juist hierdoor blijven mensen vaak heel lang bedplassen.
- Wanneer je luiers of een pull up draagt, zorg dat je dan altijd een KATOENEN onderbroek onder deze hulpmiddelen draagt. Door een normale katoenen onderbroek onder je luier of pull up te dragen, voel je je plas veel beter. Hierdoor train je je lichaam om er van af te komen. Als je rechtstreeks een luier of zo'n pull up aan doet, raakt je lichaam gewend aan die bescherming waardoor je lichaam juist lui wordt. Dit zorgt ervoor dat je veel moeilijker van het bedplassen af kan komen (en dat willen die merken natuurlijk: zo blijf je zo lang mogelijk hun producten gebruiken).
- Ontspan je sluitspier goed op de momenten dat deze zich ook moet ontspannen, namelijk tijdens het plassen. Zorg daarom overdag altijd voor een goede plashouding: zittend plassen met beide voeten op de grond, rechtop, holle rug en neem de rust voor een plasbeurt. Plas goed uit bij het plassen en laat de urine rustig lopen. Pers deze er dus niet zo snel mogelijk uit.
- Qua voeding is het verstandig om alcohol, cafeïne (koffie, thee, energiedrankjes, cola, chocolade), citrusfruit en -sap (ananas, sinaasappel, grapefruit, clementines, citroenen, limoenen), koolzuurhoudende dranken (dus ook Spa rood!) en heel sterk gekruide etenswaren (wasabi, sambal, tabasco, etc.) zoveel mogelijk te vermijden, zeker in de avond.

Als niets werkt, is er nog een plaswekker. Dit werkt met sensoren in je onderbroek die je wekken als je gaat plassen. Soms is een paar weken trainen met een plaswekker al genoeg om ervan af te komen. Velen schamen zich echter om een plaswekker te gaan gebruiken, daarom ook alle andere tips ;)