• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Aanmelden
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Aanmelden
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Je lichaam
  4. Op welke leeftijd waren jullie 's droog en uit luiers?
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Aanmelden
  • Werken bij
  • Onze locaties
  • JOU Academie
  • Pers & Publicaties
  • Onze partners

Check onze socials

• Privacyverklaring
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Op welke leeftijd waren jullie 's droog en uit luiers?

23 jaar
1 dag geleden
Ik heb de indruk dat kinderen alsmaar later droog worden 's nachts? Mijn twee nichtjes van 8 en 11 plassen nog in bed, zei mijn tante onlangs. Twee buurmeisjes van 12 en 13 waar ik regelmatig ga babysitten ook (van twee verschillende gezinnen). Mijn nichtje van 8 en dat ene buurmeisje van 12 doen overdag soms ook een luier aan, bij speciale gelegenheden, vb. naar optredens, op reis in de auto, of in het vliegtuig als ze misschien in slaap kunnen vallen. Ze lijken het normaal te vinden: in hun klas zijn er nog, zeggen ze.

Ik kan mij niet herinneren dat ik dat vroeger ooit gezien heb toen ik zo oud was? Is dat een nieuwe trend?

Dus nu wou ik eens weten:
- Op welke leeftijd ongeveer waren jullie 's nachts droog en uit de luiers?
- Hoe dikwijls plas je nu nog in bed? (Graag een getal, vb.: nooit, 1x/jaar, 3x/jaar, 1x/maand, 1x/week, of zo. Of een getalbereik, vb.: 1-3x/jaar).
- Als het gebeurt, waardoor komt het?
- Slapen of sliepen jullie bij speciale gelegenheden soms nog met een luier (vb. als je ziek was, of op reis)?
- Doe of deed je overdag soms nog eentje aan (wanneer, waarom)?
3 reacties
18 jaar
1 dag geleden
Volgens mij ben ik eerst rond mijn 4e ongeveer uit de luiers gehaald maar weet ik ik niks meer van, sindsdien heb ik mijn best wel gedaan overal om droog te blijven denk ik want ja plaste ik in mn broek dan was mn dag wel verpest op school, koud en nat. Dat gebeurde wel steeds. Van mijn 4e jaar weet ik niks maar ik weet dat ik het op mijn 7e jaar nog moeilijk vond om droog te blijven overdag en erna. Op mijn 12e ben ik daarom in speciale luiers gezet voor het eerst. Ongeveer 8 jaar eruit en dan erin. (Na bij de Huisarts/apotheek geweest te zijn) nu nog erin dus.

Ik weet nog dat ik mezelf te stoer vond voor luiers op mn 12e bij de huisarts. Geloof ik dat ik zij: ik zal nog beter mn best om droog te blijven, geen luier nodig. Maar de huisarts kende mijn verhaal ook. Ik was van 3 tot 12 jaar nat dus ik moest dat daar eigenlijk opgeven, ik moest een luier om.

- Ik heb ook altijd onregelmatig in bed geplast soms 1x per maand en dan weer paar keer per week. Denk dat het vaker gebeurde met stress en spanning.

Ik denk niet dat het een nieuwe trend is dat kinderen steeds later droog worden snachts het is alleen slecht als je vanaf je babytijd constant luiers hebt gedragen zonder pauze. Het niets niet eens geprobeerd te hebben zonder. Maar ik ben het omgekeerde bij mij gingen ze me onderzoeken op mijn 12e en toen was het een soort afwijking. Ik had eigenlijk altijd luiers nodig.

14 jaar
1 dag geleden
- Op welke leeftijd ongeveer waren jullie 's nachts droog en uit de luiers? 7 jaar
- Hoe dikwijls plas je nu nog in bed? 0
- Als het gebeurt, waardoor komt het?
- Slapen of sliepen jullie bij speciale gelegenheden soms nog met een luier (vb. als je ziek was, of op reis)? nee
- Doe of deed je overdag soms nog eentje aan (wanneer, waarom)? nee
23 jaar
1 dag geleden
- op mijn 4e voor het laatst
- nooit
- ik ben we eens overmoedig met ophouden, toen ik 20 was nog een keer. In mijn broek nooit in bed
- nooit
- nooit
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.