Ik heb getwijfeld of ik wel zou reageren. Iedereen komt nu eenmaal in de puberteit. Dan verandert het lichaam, haargroei hoort daarbij. Bij jongens ook baardgroei. Een handvol lange haren op kin, bovenlip of gezicht is inderdaad lelijk. Maar als er een volledige snor "groeit" en de lange haren zijn ingekort ,so what? Als de jongen zijn "snor" verzorgt, waarom zo zeuren? Dat jij het niets vind is persoonlijk. Ouders kunnen advies geven, misschien consequenties aan een keuze koppelen. Maar niet dwingen. De mening van leeftijdsgenoten weegt zwaarder. Wij hadden ook kerstdiner, daar moeten wij "netjes" gekleed zijn. Daar heeft niemand een probleem mee. Een pak hebben, en een das kunnen strikken is sowieso handig. Je hebt weleens een trouwerij, receptie, uitvaart etc. Mijn vader ziet er dan als een zakenman uit. Thuis, in korte broek en hemd zie je tattoos. Maar hij blijft dezelfde persoon. Zijn biker leefstijl kan hij goed combineren met netjes zijn.
Dat jij iets niet mooi vind, prima. Maar bemoei je maar met je vriend. Want waar ligt de grens met het bemoeien bij broertje en je neefje. Keuze van kleding of kapsel. Wil jij geschoren benen wanneer zij een korte broek dragen. Moeten zij hun de oksels scheren van jou, als ze een hemd dragen? En wanneer zij zonder shirt lopen, en je ziet een "happy trial" moet deze er ook vanaf? Als je bij het zwemmen ziet, dat er haar buiten de speedo zichtbaar is, moet het schaamhaar er van jou af. Benieuwd hoeveel jou vriend accepteert van jou bemoeien met hem, en anderen...