• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie

Er wordt veel gezocht naar

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Discriminatie
  4. Neger gebruiken bij het benoemen van een donker persoon
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Neger gebruiken bij het benoemen van een donker persoon

17 jaar
4 jaar geleden
Mijn ouders gebruiken dat woord regelmatig om een zwart, bruin of donker persoon te benoemen. Ik attendeer ze er vaak op dat dat bij mensen in het verkeerde keelgat kan schieten maar ze vinden het een normale benaming. Ze bedoelen er niks kwaads mee maar ik stoor mij er wel aan en vind dat ze er heel nonchalant mee omgaan. Bovendien zijn er genoeg andere minder kwetsende benamingen voor huidskleuren. Dus wat vinden jullie ervan? Kan dit? Deze vraag is vooral gericht naar donkere mensen.
21 reacties
19 jaar
3 jaar geleden
Tja het is een vervelend woord maar donker getinte mensen gebruiken zelf ook het woord neger/nigger. Als een blanke het zegt worden ze boos. ik denk dat ze zelf ook behoorlijk racistisch zijn. Wij allemaal eigenlijk
17 jaar
3 jaar geleden
@J21
Ik snap je punt best goed. Persoonlijk ben ik het in principe met je eens dat ze het dan zelf ook niet mogen zeggen. Ik ben een witte jongen en noem zwarte mensen nooit neger en vind ook dat dat racistisch is. Beetje krom dan als zwarte mensen het zelf wel zeggen, klopt.
Anderzijds vind ik dat een beetje zelfspot moet kunnen. Als iemand mij voor dikzak uitscheldt vind ik dat niet kunnen, maar voor de grap kan ik mezelf wel dik noemen. Zelfspot. Maar dat wil niet zeggen dat anderen het ook mogen. Het hangt natuurlijk ook een beetje van de situatie af, maar ik denk dat het wel redelijk algemeen geldt.
21 jaar
3 jaar geleden
Ik ben wit/blank, maar ik vind dat het kan.

Wij mogen het niet zeggen en hun wel? Dat is ook racistisch. En vooral die rappers die het stoer vinden om het in hun liedjes te gooien, dat moeten ze eerder verbieden. Mag ik als wit persoon een liedje met zo’n tekst niet mee zingen?

Elk persoon die zwart is, heeft liever niet dat ik dat woord zeg en dan worden ze boos. Maar zelf mogen ze het wel zeggen?
23 jaar
3 jaar geleden
@J16
Je zegt dat er geen blanke slaven waren maar die waren er zeker wel. IN het midden oosten waren miljoenen blanke slaven die het even slecht hadden als de zwarte slaven die naar Amerika gingen.

Daarnaast vind ik wit en zwart veel racistischer dan neger. En het grootste probleem wat ik heb is dat neger niet zo zeer een probleem woord is want genoeg negers gebruiken het woord zelf. Het wordt een probleem zodra blanken het gebruiken en dit onderscheidt maken is pas echt racistisch.

En daarnaast is het wel heel makkelijk om alles wat wijzelf vervelend vinden door anderen te laten oplossen. Bij familieleden en vrienden is het belangrijk rekening te houden met hun wensen want je hebt een hechte band met deze mensen en dat vraagt voor opofferingen.
Mensen die je niet kent waarom zou je zulke opofferingen moeten brengen door het woord neger niet te mogen gebruiken? Er is geen enkel andere respectvolle term om negers mee te omschrijven. Het woord neger is de enige respectvolle term die ik ken om een van persoon met een donkere huidskleur te kunnen omschrijven.

Het is toch komisch om te zien dat de mensen die anderen beschuldigen van racisme vaak het meest racistisch zijn.
16 jaar
3 jaar geleden
Katoen plukker is zeker geen goed alternatief?
19 jaar
3 jaar geleden
Mijn Ghanese tak van de familie heb ik nog nooit horen klagen over het gebruik van het woord neger door anderen. Andere mensen met Afrikaanse roots die ik heb gesproken heb ik er ook nooit over gehoord.
23 jaar
4 jaar geleden
Wat jou ouders een "normale benaming" vinden is eigenlijk helemaal niet relevant. Jij, en ook een heleboel andere mensen, storen zich aan het woord en hebben daar ook goede redenen voor. Het woord heeft een negatieve lading en wat vooral relevant is wat de ontvanger vindt; degene die het moet aanhoren. Niet degene dit het gebruikt. Maar dit woord gebruiken geeft een gebrek aan respect en empathie aan.
22 jaar
4 jaar geleden
Het is niet omdat jezelf geen aanstoot neemt aan het n-woord dat anderen dit niet doen. Tijden veranderen en het woord niet meer gebruiken.
16 jaar
4 jaar geleden
M21, je zegt het zelf al. "Neger is in onze familie geen scheldwoord". Dat kan wel zo zijn, maar zwarte mensen vattten dit wel als scheldwoord op, dan maakt het geen zak uit dat jij dat niet doet. En dat het vroeger niet als scheldwoord werd gezien, komt doordat er vroeger bijna niks van gezegd werd.
En over Zwarte Piet. Als Sinterklaas van origine Turks is (was hij inderdaad is), waarom kennen we dan nu wel een witte man en geen Turkse, maar is de Zwarte Piet nog steeds zwart? En als je kijkt daar de kleding van Piet, is het overduidelijk een knecht. Zelfs in de Sinterklaasliedes hebben ze het over een knecht. Veel Zwarte Pieten speelden dom en clownachtig. Het verhaal dat Zwarte Piet zwart is vanwege de schoorsteen, kunnen we doorstrepen. Dat is heel onlogisch als je kijkt naar de juwelen, kapsel en lippenstift en zo redenerend zou Rietberg Piet ook helemaal geen probleem moeten zijn. Andere optie is dat Zwarte Piet zwart is omdat het gewoon een zwarte Afrikaanse man is. Dan is het toch een beetje krom dat heel veel zwarte mannen de knecht (en tot een paar jaar geleden vaak ook domme knecht) van een witte man zijn (ja, van origine een Turkse, maar in het feest altijd een witte man geweest).
En dat slaven destijds werden verkocht door zwarte mannen, is helemaal niet relevant. Ik heb nooit gezegd dat alle zwarte mensen zielig zijn en alle witte mensen slecht, dat is namelijk helemaal niet zo. Feit is wel dat het enkel zwarte mensen waren die de slaaf waren van witte mensen. En de "blanke slaven" in Europa zijn heel iets anders, die mensen waren nog gewoon vrij en geen eigendom van iemand. Tuurlijk, die mensen hadden het ook erg slecht en waren ook afhankelijk, maar waren geen slaven.
En dat je zegt dat kleine kinderen het helemaal niks uit maakt dat Zwarte Piet zwart is, dat klopt. Het maakt kinderen namelijk helemaal niks uit hoe Piet eruit ziet, roetveeg of zwart.
Ik hoop dat je snapt dat jij (en ik ook niet) ons niet altijd kunnen inbeelden hoe anderen zich voelen. Blijf bij jezelf en hoe of jij je gekwetst voelt, maar laat anderen dat voor zichzelf bepalen en laat ze in hun waarde.
20 jaar
4 jaar geleden
Ik snap het probleem niet. Zwarte mensen willen niet dat je hun n***r noemt. Waarom zou je dat dan nog doen? Dan ben je gewoon expres aan het zieken.
Sinterklaas heeft er verder niks mee te maken. Hou eens op.

Dit topic is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.