Vroeger toen mijn ouders nog kind waren, was "neger" het enige politiek correcte woord voor een zwarte. Zij zijn daarmee opgegroeid. Ik heb dat dus ook altijd zo gehoord thuis.
Je mocht in die tijd vooral NOOIT "zwarte" zeggen, want dat was een zeer grove belediging: de meeste negers waren immers lichtbruin tot middelbruin, kleur "caramel" tot "melkchocolade". De echte "diepzwarten" met huidskleur "pure chocolade" waren kleine, zeer donkere stammen met lelijke, verrimpelde, aap-achtige gezichten. En daar wilden de grote, melkchocolade negers met mooie gezichten absoluut niet mee geassocieerd worden. Dat waren vijanden, ze waren altijd in oorlog.
Als je toen "zwarte" zei tegen een melkchocolade neger, was dat een even grove belediging als vandaag "makak" zeggen tegen een noord-afrikaan. Not done.
Het woord "neger" slaat niet alleen op de huidskleur, maar ook op die typische lichaamsbouw en gezichten. Er zijn nog andere zeer donkere mensen, zoals zuidelijke indiers, aboriginals, en andere stammen met donkere huid in Indonesie, maar met heel andere lichaamsbouw en gezichten.
Overigens, de term "zwarten" werd toen naar 't schijnt gebruikt voor blanke Vlamingen die in de oorlog aan het oostfront met de Duitsers mee gevochten hadden, tegen de Russen. Dus een "zwarte" was een blanke verrader, een "neger" iemand uit centraal- of zuidelijk Afrika met bruine huidskleur. Tamelijk groot verschil, als je het mij vraagt.
Als je de huidskleuren wetenschappelijk zou gaan meten, dan zijn zwarten helemaal niet zwart. Ze zijn bruin. Dus ze zouden "bruinen" moeten noemen, of "donkerbruinen". En wij blanken zijn helemaal niet wit, maar evengoed bruin, maar dan lichtbruin met een roze ondertoon. Soms zijn noord-afrikanen zelfs blanker dan blanken, als ze al lange tijd hier wonen en hun zongebruinde huid verbleekt is: hun kleur is dan een beetje geliger en grijzer dan die van ons, maar wel lichter, dus witter. Meet dat maar eens met een kleurenwaaier, zoals die in je grafische programma's (Inkscape, GIMP, Paint, Photoshop), of met een kleurenwaaier op papier zoals voor verf. Houdt de witte, zwarte en bruine samples maar eens naast je huid, je zal wel zien. Wij zijn allemaal "bruinen". Maar ja, dat mag je niet zeggen, want wetenschap en waarheid zijn tegenwoordig ook al niet meer politiek correct...
Dus in mijn ogen zijn de woorden "zwarte" en "blanke" scheldwoorden. Iedereen is "een bruine", maar met grote variatie in hoeveelheid bruin, en in ondertoon: die ondertoon kan roze zijn, geel, grijs, rood, oker, soms zelfs blauw-achtig (bij sommige Ieren en Schotten met koperkleurig haar)...
Bizar dat je "zwarte" moet zeggen of je bent racist, zelfs tegen een lichtbruine zoals Barack Obama, maar dat je geen "bruine" mag zeggen, of je bent ook racist.
Maar ja, mijn visie zal wel weer niet politiek correct zijn, in de ogen van de woke meute. Immers, ik ben nuchter en wetenschappelijk, en dat kan tegenwoordig echt niet.