M21, je zegt het zelf al. "Neger is in onze familie geen scheldwoord". Dat kan wel zo zijn, maar zwarte mensen vattten dit wel als scheldwoord op, dan maakt het geen zak uit dat jij dat niet doet. En dat het vroeger niet als scheldwoord werd gezien, komt doordat er vroeger bijna niks van gezegd werd.
En over Zwarte Piet. Als Sinterklaas van origine Turks is (was hij inderdaad is), waarom kennen we dan nu wel een witte man en geen Turkse, maar is de Zwarte Piet nog steeds zwart? En als je kijkt daar de kleding van Piet, is het overduidelijk een knecht. Zelfs in de Sinterklaasliedes hebben ze het over een knecht. Veel Zwarte Pieten speelden dom en clownachtig. Het verhaal dat Zwarte Piet zwart is vanwege de schoorsteen, kunnen we doorstrepen. Dat is heel onlogisch als je kijkt naar de juwelen, kapsel en lippenstift en zo redenerend zou Rietberg Piet ook helemaal geen probleem moeten zijn. Andere optie is dat Zwarte Piet zwart is omdat het gewoon een zwarte Afrikaanse man is. Dan is het toch een beetje krom dat heel veel zwarte mannen de knecht (en tot een paar jaar geleden vaak ook domme knecht) van een witte man zijn (ja, van origine een Turkse, maar in het feest altijd een witte man geweest).
En dat slaven destijds werden verkocht door zwarte mannen, is helemaal niet relevant. Ik heb nooit gezegd dat alle zwarte mensen zielig zijn en alle witte mensen slecht, dat is namelijk helemaal niet zo. Feit is wel dat het enkel zwarte mensen waren die de slaaf waren van witte mensen. En de "blanke slaven" in Europa zijn heel iets anders, die mensen waren nog gewoon vrij en geen eigendom van iemand. Tuurlijk, die mensen hadden het ook erg slecht en waren ook afhankelijk, maar waren geen slaven.
En dat je zegt dat kleine kinderen het helemaal niks uit maakt dat Zwarte Piet zwart is, dat klopt. Het maakt kinderen namelijk helemaal niks uit hoe Piet eruit ziet, roetveeg of zwart.
Ik hoop dat je snapt dat jij (en ik ook niet) ons niet altijd kunnen inbeelden hoe anderen zich voelen. Blijf bij jezelf en hoe of jij je gekwetst voelt, maar laat anderen dat voor zichzelf bepalen en laat ze in hun waarde.