Ik dacht altijd dat je in Vlaanderen 16 moest zijn, als jobstudent? In Nederland heb ik geen idee.
Andere manieren om geld te verdienen: auto's wassen, gras afrijden bij de buren, kuisen, voor oude mensen gaan winkelen,... Al dat soort dingen. Probleem is wel dat het dan in het zwart is, dus illegaal. Als er iets gebeurt, als je gewond raakt of zo, ben je niet verzekerd. Als je per vergissing iets kapot maakt, vb. een auto helemaal bekrassen als er steengruis in je spons zat, dan is dat ook niet verzekerd en draai je zelf voor de kosten op. En jij en je ouders kunnen een torenhoge boete krijgen als iemand je gaat verklikken bij de belastingen. Dus toch wel een risico.
Meespelen in een film kan soms ook, als je iemand zou kennen in die wereld. Dan is het wel legaal, mits contract.
Of modelleren voor kinder- of tienerkleding. Maar doe dat alleen bij ernstige fotostudio's, met schriftelijk contract, met toestemming en in aanwezigheid van je ouders. En alleen voor fatsoenlijke foto's. Let op voor louche zogezegde fotografen die naaktfoto's willen, of erger, die sex willen. Dus ik zou daar heel, heel, heel voorzichtig mee zijn. En zeker nooit op je eentje. Maar sommige bekende modellen zoals Laneya Grace, Jade Weber, Lilly Kruk, en Thylane Blondeau zijn wel op die manier begonnen als kind, dus met portret- en mode foto's. Ik denk dat hun fotografe in het begin Alex Kruk was, moeder van Lilly Kruk. Dus het kan wel als je de juiste fotograaf vindt.
Maar moest ik jouw ouders zijn, dan zou ik juist wel aanmoedigen dat kinderen zelf verantwoordelijkheid nemen en willen werken. Natuurlijk wel op voorwaarde dat school er niet onder lijdt. Want hoe hoger je diploma, hoe meer je later gaat verdienen (gemiddeld toch); en vooral hoe meer je later je goesting kan doen. Hoe lager je diploma, hoe verder onderaan de ladder je komt, in lagere functies, en hoe lager je loon. Dat moet je ook altijd blijven beseffen.