Ik ken het schoolsysteem in NL niet, dus daarover geen tips.
Maar ik snap wel dat je het niet meer ziet zitten. Dus een paar algemene tips:
- Altijd goed eten, ook extra multivitaminen nemen, en voldoende rusten. Zodat je gezond blijft. Klinkt misschien onnozel, maar anders gaat het sowieso niet.
- Als je teveel introverteert: even stoppen en naar buiten gaan wandelen en goed rondkijken, zodat je een beetje terug extraverteert. Of een korte sport-oefening doen waarbij je je aandacht op iets totaal anders moet concentreren, zodat je even loskomt van het studeren. Vb. met de hond in het bos gaan rennen. Of een intense wedstrijd ping-pong. Als je even wat afstand kan nemen, krijg je daarna een beter overzicht over je leerstof. Je verdrinkt er niet meer in.
- Samenvattingen maken van je vakken, met daarin de basisbegrippen, definities, hoofdprincipes, formules, grafieken, schetsen,... En wel zo dat die samenvattingen later als referentie bruikbaar zijn bij je verdere studie. Dat verplicht je om over het vak na te denken en het in je hoofd te ordenen.
- Zorgen dat je alle terminologie en symbolen begrijpt, dat je hun betekenis "ziet". Anders zijn en blijven dat vraagtekens in je hoofd. Dus je moet van elk woord en elk symbool de betekenis kunnen uitleggen, en die zelf ook zien in je hoofd.
- Leg het uit aan een vriendin. Of desnoods aan je kat of hond. Iets moeten uitleggen, geeft een heel ander gezichtspunt; en je leert daar zelf ook heel veel uit omdat je er heel anders over moet nadenken.
- Niet van buiten leren (behalve datums en namen en zo), maar de leerstof en verbanden leren "zien" en begrijpen. Eens je iets echt ziet, hoef je het niet meer te leren. Want je ziet het gewoon in je hoofd, het maakt bijna deel uit van jezelf. Net als je dagelijkse taal, of fietsen of zo: daarover hoef je ook niet na te denken.
- Als je er bijna bent, zou ik zeggen: probeer nog even vol te houden. De laatste loodjes wegen het zwaarst, net als bij een sportwedstrijd. Dus ga wel naar school, ook al is het moeilijk. In de klas steek je veel meer op van de leerstof dan thuis uit een boek. En je kan direct uitleg vragen aan de leerkracht als je iets niet begrijpt. Of hij merkt het zelf en pikt het direct op. Dikwijls wist ik op examens nog wel wat de leraar gezegd had in de klas, maar niet meer wat er in het boek stond, dus zo ben ik er dikwijls door geraakt.
- Hard moeten werken is lastig, ja dat snap ik. Maar het voordeel is: je hebt nu tenminste geleerd om te werken. Dat zal je later heel goed van pas komen. Mensen die hard werken, komen dikwijls veel verder in het leven dan diegenen die het te gemakkelijk hadden of nemen.
Ik zou zeggen: nog even volhouden. Nu opgeven zou spijtig zijn, daar ga je mogelijk je hele leven met een gevoel van spijt aan terugdenken. Probeer liever deze marathon uit te lopen, zodat je er met fierheid aan kan terugdenken.
Verder: hoe hoger iemand's diploma, hoe makkelijker die in het latere leven kan kiezen welk beroep hij of zij wil, hoe meer keuzevrijheid. En hoe meer je je zin kan doen in je beroep. Hoog opgeleide mensen kunnen soms heel hun leven hun hobby doen als beroep; en ze worden er nog goed voor betaald ook. Ik zie dat hier op de univ bij sommige onderzoekers. Dat moet je ook voor ogen houden.