• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie

Er wordt veel gezocht naar

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. School
  4. CLB Medisch Onderzoek / Schooldokter Ervaringen
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

CLB Medisch Onderzoek / Schooldokter Ervaringen

22 jaar
6 maanden geleden
Hier in België moesten wij twee keer tijdens het secundair naar het clb medisch onderzoek. Dat betekende voor de jongens eerst uitkleden tot je onderbroek (op mijn school mocht t-shirt en sokken aanblijven maar deed ik zelf uit) en dan een heleboel testjes doen zoals meten en wegen, zicht, gehoor, vragenlijst invullen, enz.

Het eerste deel was met een andere persoon van hetzelfde geslacht. Dan moesten we apart bij de dokter, eerst keek die naar je rug en stelde deze je enkele vragen en dan moest je je onderbroek naar beneden trekken om je ballen te laten meten en voorhuid naar achteren te doen, zelf raakte deze je niet aan.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Was het op andere scholen anders? Wat moesten de meisjes doen? Moesten jullie tot op de onderbroek uitkleden, kleren aanhouden of vrije keuze?
17 reacties
21 jaar
2 weken geleden
Van wat ik heb meegemaakt is dat ik op de middelbare school alleen tot mijn onderbroek moest uitkleden en dan wordt je gewogen, maar het onderzoek was vooral gewoon een gesprek over hoe het met je gaat.

Wat ik toen van de meiden heb gehoord is dat zij zich ook moesten uitkleden tot aan hun onderbroek. Zij moesten dus wel hun bh/hemdje uit doen.
12 jaar
3 maanden geleden
Of iemand wel of niet aan je piemel zit maakt niks uit er wordt gekeken of alles goed is.
12 jaar
3 maanden geleden
J 18 als laatste ik ben een andere j12 maar ik denk eerder dat jij liegt. Bij mij en mn klasgenoten werd de onderbroek wel wat omlaag gedaan om het velletje en de balle(tjes) te controleren en je moet ook even op je hand blazen
22 jaar
3 maanden geleden
Als je in Belgie naar het Medisch schoolonderzoek moet in het lager of middelbaar , eens bij de dokter binnen , die trekt altijd even bij de jongen de onderbroek naar omlaag . Als jongen van 11 a 12 jaar wil je al groot zijn , maar als je dan toch nog naar het schoolonderzoek moet weet je dat de dokter weer even je onderbroek naar beneden trekt en dat de dokter dan wel goed ziet dat je nog een kleine piemel hebt . Maar nog voor er de puberteit aan komt wil de dokter nakijken of je velletje wel goed naar achter gaat , en zit de dokter wel echt aan je fluitje . Alleen de jongens die al heel jong besneden zijn , hebben wat meer geluk bij het medisch schoolonderzoek , bij die jongens gaat het onderbroekje alleen even naar beneden en ziet de dokter dat de eikel bloot is en trekt dan niet aan het velletje bij de jongen .
18 jaar
3 maanden geleden
J12, ik kan je vertellen dat het 100% niet in Nederland gebeurd. Gewoon niet, nooit, bij niemand, op geen enkele school. Naar geslachtsdelen wordt niet gekeken en je kan gewoon je onderbroek aanhouden. En nu komen er vast een heleboel reacties van mensen die beweren dat het wel zo gaat. Nou, om het simpel te zeggen, die mensen liegen. Sorry maar het is niet anders.
12 jaar
3 maanden geleden
j18. ik heb wel een onderzoek gehad dat ze mijn velletje naar beneden deden. Het lukte niet helemaal goed en ik moet in bad oefenen. Maar we hebben geen bad, dus in zwembad in bubbelbad mag ik oefenen, maar ik hoop dan dat niemand mijn piemel ziet. Ook werd er aan mijn ballen gevoelt en ze hadden een ketting met allemaal kralen eraan om te kijken of het goed was.
12 jaar
3 maanden geleden
Laatste je 18 wat bedoel je daarmee? ‘Gelukkig doen we dat niet in Nederland’ . Als je bedoeld de voorhuid over de eikel schuiven? Dan kan ik je vertellen dat dat hier in Nederland zeker wel gebeurd
18 jaar
3 maanden geleden
Het onderzoek op de middelbare school was alleen wegen, meten, hartslag, bloeddruk en wat vragen. Het onderzoek rond 11 jaar was nog wel een uitgebreid lichamelijke onderzoek. Bij de assistente moest je je al uitkleden tot je onderbroek. De dokter keek op het einde ook even naar je piemel en ballen. Ik moest mijn onderbroek uitdoen en voor de dokter komen staan. Ze keek naar mijn piemel en probeerde mijn voorhuid terug te trekken. Ik heb een vrij lange voorhuid en helemaal terugtrekken ging toen nog niet. Daarna voelde ze aan mijn ballen en moest je op je hand blazen. Daarna mocht ik mij weer aankleden. Dat ze dat in België ook nog doen in het middelbaar wist ik niet.
18 jaar
3 maanden geleden
Gelukkig doen we dat in Nederland niet. Ik hoef geen random dokter die aan m'n lul gaat zitten
17 jaar
6 maanden geleden
Ik zou dat ook wel in Nederland willen zo’n controle om gwn the checken of alles goed is en omdat het een onbekende arts is is het minder akward dan als je naar je riven dokter gaat. In nl doen ze alleen maar vragenljjsten en wegen en meter
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.