Ik heb al iemand gezien die steunwieltjes aan zijn fiets gezet had. Ziet er belachelijk uit, maar werkt wel goed.
En ja, goede tips hierboven: banden iets zachter zetten voor meer grip; en beslist een helm dragen. Eventueel ook elleboog-, pols- en knie-beschermers zoals bij sommige sporten. En een dikke muts tegen bevriezen van je oren (wij hebben ooit zo iemand gehad op school), en dikke warme handschoenen.
Wielrenners die zich bij het vallen schrap zetten en de val proberen breken met hun handen, lopen veel kans op breuk van een beentje in hun hand. Dus bij vallen op ijs kan je dat misschien ook hebben. Vandaar die dikke handschoenen.
Ooit eens gelezen in de krant: een postbode deed bij sneeuw en ijs een fietsketting rond zijn band: band eerst aflaten, dan de fietsketting errond doen en met losse schakels op juiste lengte maken, dan band terug oppompen zodat de ketting er strak rond spant. Ik heb geen idee of het werkt, nooit zelf geprobeerd (ik ga niet met de fiets naar school).
Maar misschien bestaan er wel soortgelijke dingen die je in de fietswinkel kan kopen? Een soort sneeuwkettingen of spijkerbanden voor fietsen en brommers?
Zoniet is het aan de studenten in techniek en engineering onder jullie om dat zelf uit te vinden. :-)