• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. School
  4. School
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Gevallen met de fiets naar school!

13 jaar
3 weken geleden
Wie is er ook gevallen met de fiets op weg naar school?
10 reacties
13 jaar
3 weken geleden
Ik ben gevallen met de fiets ik ging ong. 27km/u maar ik viel van hoge plek naar beneden waardoor mijn ballen superveel pijn deden
22 jaar
1 maand geleden
Ik heb al iemand gezien die steunwieltjes aan zijn fiets gezet had. Ziet er belachelijk uit, maar werkt wel goed.

En ja, goede tips hierboven: banden iets zachter zetten voor meer grip; en beslist een helm dragen. Eventueel ook elleboog-, pols- en knie-beschermers zoals bij sommige sporten. En een dikke muts tegen bevriezen van je oren (wij hebben ooit zo iemand gehad op school), en dikke warme handschoenen.

Wielrenners die zich bij het vallen schrap zetten en de val proberen breken met hun handen, lopen veel kans op breuk van een beentje in hun hand. Dus bij vallen op ijs kan je dat misschien ook hebben. Vandaar die dikke handschoenen.

Ooit eens gelezen in de krant: een postbode deed bij sneeuw en ijs een fietsketting rond zijn band: band eerst aflaten, dan de fietsketting errond doen en met losse schakels op juiste lengte maken, dan band terug oppompen zodat de ketting er strak rond spant. Ik heb geen idee of het werkt, nooit zelf geprobeerd (ik ga niet met de fiets naar school).

Maar misschien bestaan er wel soortgelijke dingen die je in de fietswinkel kan kopen? Een soort sneeuwkettingen of spijkerbanden voor fietsen en brommers?

Zoniet is het aan de studenten in techniek en engineering onder jullie om dat zelf uit te vinden. :-)
18 jaar
1 maand geleden
Laat wat lucht uit je banden lopen. Met zachtere banden heb je betere grip
23 jaar
1 maand geleden
Je kan ook beter door losse sneeuw rijden dan reeds aangereden sneeuw.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

13 jaar
1 maand geleden
Hier tips voor fietsen in de sneeuw
Niet te hard willen/gaan
Niet te abrupt remmen
Rijd in autoband sporen
Niet te abrupt sturen
15 jaar
1 maand geleden
Fietsen in de sneeuw valt wel mee als je denkt aan:
Niet onverwachts/ te snelle bewegingen doen zoals ineens scherp een bocht nemen

Je hebt meestal op niet gestrooide banen een middenstrook met sneeuw. Hier rijden de auto’s niet. Rij hierover. Je hebt meer grip op sneeuw dan op de gladde ijzige baan waar iedereen rijd.

Rij niet te snel

Als je niet te snel rijd hoef je bijna nooit hard te remmen. Remmen zorgt ervoor dat je slipt. Zeker met de achterband. Je wiel glijdt onder je piep vandaan. Ik rem bijna nooit. Ik rij trager en rem zachtjes op voorhand.

Gebruik lampen. Als je al beter op let kun je zelf met je licht, in het donker uiteraard ( moest je in wachtlijst fietsen is dit uiteraard niet van toepassing) een soort van glinstering zien die er anders uitziet dan de glinster van een baan die nat is van de regen bv. Zo kun je het ook zien.

Een helm dragen helpt tegen de val.

Als je iemand ziet vallen voor je probeer dan niet te snel opzij te gaan of te remmen want dan glijdt je wiel dus weg. Zet je voet en probeer zo zachtjes tot stilstand te komen.

Je voet zetten tijdens het fietsen zo voel je of het nat of ijzig is.

Voila dit waren mijn tips. Ik rij zelf altijd door weer en wind naar school en weet daardoor wel al wat trukjes. Je kan tijdens het sneeuwen best een regenbroek aandoen. Je klopt de sneeuw er dan vlotjes af. Veilig rijden!
16 jaar
1 maand geleden
Ik ben nog niet met de fiets naar school gegaan maar hebben jullie tips met fietsen in de sneeuw?
13 jaar
1 maand geleden
Ik heb alleen wat blauwe plekken er is niks kapot.
22 jaar
1 maand geleden
Ik niet, ik ga niet met de fiets.

Maar wat ik wou zeggen: je moet dat beslist en zo snel mogelijk melden aan de school: als er dan dokterskosten zouden zijn, heb je kans dat de verzekering van de school die terugbetaalt.
23 jaar
1 maand geleden
Ik denk velen, maar ze kunnen nog niet antwoorden precies?