Dag jongen, Als ik zo iets hoor of lees dan word ik altijd heel erg kwaad. In de Bijbel staat: De mens is de mens een wolf, en dat blijkt maar weer.
Volgens psychologen hebben jongens en meisjes die zulke dingen doen zelf allerlei problemen waardoor ze zich minder voelen dan anderen. Om dat te compenseren zoeken ze iemand die naar hun idee zwak genoeg is en die gaan ze dan treiteren. Er zijn dan altijd anderen die dat wel leuk vinden en die gaan dan meedoen.
Eigenlijk is die pester dus een soort van kneus die dat doet om zich beter te voelen en populair te worden in de groep.
Dat is allemaal mooie theorie, maar daar heb jij niet veel aan. Extra walgelijk is dat jij geld moet betalen om met rust gelaten te worden. Dat zijn letterlijk maffia praktijken.
Op een gegeven moment is dat begonnen en misschien dat jij dacht als ik ze geld geef dan stopt het pesten wel of begonnen ze er zelf om te vragen.
Geld geven had jij nooit moeten doen want zo iets houdt nooit op en nu heb jij dus geen geld meer.
Ik begrijp dat jij je nu heel erg naar voelt en niet meer weet wat je moet doen. Een mogelijkheid is de leider aanpakken. Ik heb eens een Deense of Zweedse film gezien over een jongen die bij zijn oom woonde, zijn moeder was ziek. Hij werd ook gepest. Naar school moest hij over een bruggetje en ze lieten hem pas door als hij geld gaf. Hij begon geld van zijn oom te stelen toen hij zelf niets meer had. Op een dag werd het hem teveel en sloeg hij op dat bruggetje de leider tegen de grond. Toen was het afgelopen.
Voor jou is dat geen mogelijkheid denk ik, maar je moet wel iets doen. Weet je wie van die groep de grootste mond heeft en de leider is?
Je vertelt dit nu hier, maar heb je er wel eens op school met leerlingenbegeleiders over gepraat of met je ouders? Zelf kan jij dat niet oplossen.
Een optie is ook naar de politie gaan, maar dan heb je bewijzen van afpersing nodig (dat is wat het is!).
Zijn het jongens van jouw school? Heb je vrienden op school die jou zouden willen helpen? Dat pesten, dat vragen om geld, gebeurt dat ergens waar niemand het ziet of doen ze dat gewoon op het schoolplein of daar in de buurt?
Vrienden zouden met je mee kunnen lopen en filmen als ze weer met geld vragen en mishandelen beginnen. Dan heb je wat om te laten zien als bewijs.
Eerlijk gezegd ben ik bang dat het allemaal geen opties zijn. Jongens zoals jij zijn meestal lieve zachtaardige jongens die sociaal soms wat onhandig zijn. Het enige dat echt helpt is een paar van die jongens uit die groep pesters, die met de grootste mond, eens een flink pak slaag geven, maar ja, wie gaat dat doen? Zo iets heet het recht in eigen hand nemen en dat mag niet.
Het daarna beste is om er over te gaan praten. Op school, met je ouders en tenslotte met de politie. Die nemen zulke dingen wel serieus en wat ze misschien zouden doen is een ernstig gesprek met die pesters.
Wat die pesters niet beseffen is dat ze ouder en volwassener worden en zich dan gaan schamen voor wat ze gedaan hebben. Als ze nog iets van geweten hebben tenminste. Daar zouden ze op school op in kunnen spelen als ze actie willen ondernemen.
Je zou zelf kunnen beginnen met de De Kindertelefoon (0800-0432) te bellen, daar kunnen ze je verder helpen.
Om te beginnen, niet meer, nooit meer betalen. Als er niets meer te halen valt dan stopt dat in ieder geval vanzelf. Of het pesten dan ook stopt, dat is weer wat anders.
Ik wens je veel sterkte. Praat er over, dat helpt. Wat die jongens doen is strafbaar! Dat weten ze!