• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Studie
  4. Studie
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Ugh, stress door Wo of hbo keuzes

20 jaar
4 jaar geleden
Hoi mensen,
Ik stress me echt enorm veel over dit onderwerp. Ik doe momenteel hbo, maar hoor van iedereen dat ze naar de Uni (Wo) gaan, omdat dat beter voor je cv is volgens hun. Nu heb ik altijd wel moeite gehad met Havo, maar hbo gaat tot nu toe wel prima. Echter, voel ik enorme druk door mijn omgeving om ook naar de Uni te gaan. Iedereen gaat dadelijk naar de uni en dan zit ik nog op men hbo en dan voelt het als ik achter loop/gefaald heb. Is uni echt moeilijk? Ik weet niet meer. Universiteiten bieden hele leuke studies aan, maar ik denk dat het te hoog voor me is en dan voelt mijn hbo als weggegooide jaren.

Hoe zouden jullie met dit dealen?
2 reacties
21 jaar
4 jaar geleden
Ik vrees dat masturberen het probleem niet fundamenteel gaat oplossen... :-)

Ik zou zeggen:

Kies een richting die je echt interesseert, iets dat je echt graag doet, en dat ook een goede kans biedt op boeiend werk later. Zodat je heel je leven je hobby kan uitoefenen en daarvoor nog betaald wordt ook. Ongeacht op welk niveau, en ongeacht wat de rest ervan vindt. Het is jouw toekomst, niet die van hen.

Maar bedenk wel: hoe hoger je diploma, hoe groter de kans dat je later in je werk je zin kan doen. Zonder diploma moet je slaafse, uitvoerende jobs aannemen, die minder interessant zijn. Met een hoger diploma kan je makkelijker zelf je jobinhoud bepalen, meestal.

Dus mik zo hoog mogelijk, maar wel binnen je interesses en mogelijkheden, en in de richting van goedbetaalde boeiende jobs later.

Ik ken het onderwijssysteem in NL niet, dus ik kan geen concrete suggesties doen over welke richtingen.
18 jaar
4 jaar geleden
Gewoon gaan mastruberen en ontspannen
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.