Hey!
Laat ik beginnen met te zeggen dat het me heel naar lijkt om in je situatie te zitten.
Ik herken je situatie wel een beetje door allerlei persoonlijke omstandigheden bij deze reageerder, maar dat is nu even niet belangrijk. Voor jou is het volgens mij belangrijk om niet vast te lopen in doemscenario’s die je hoofd bedenkt als je niet lekker in je fel zit. Probeer daar bovenuit te stijgen, op eigen kracht, of met hulp. Zo zijn de scenario’s in je hoofd nu “verdergaan en jezelf nog dieper in de depressie jagen of 5 jaar aan studie weggooien en de studieschuld aanvaarden”. De vraag is of dat de keuzes zijn. Hoe ver ben je met je studie, wat moet er nog gebeuren om hem af te ronden? Komen er in dat deel nog onderdelen die je wél leuk lijken en waar je energie kunt uithalen, welke energieboost geeft het je als je het na alle tegenslag wel haalt? Een jaar studievertraging overkomt heel veel mensen, 2 jaar ook, dus laat je op dat vlak geen schuldgevoel aanpraten. Wat is het alternatief als je stopt? Is dat niet de weg van de minste weerstand? Krijg je daar op langere termijn geen spijt van en zou dat je depressieve gevoelens niet juist kunnen aanjagen? De antwoorden op die laatste vragen kunnen negatief zijn en op die eersten ook, waardoor stoppen het beste is, maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Je zou kunnen overwegen om eens naar een studieadviseur, de decaan of een studentenpsycholoog te stappen om erachter te komen waar het probleem zit en waar de kansen om te voorkomen dat je in de mist per ongeluk de verkeerde kant opstuurt. Er zitten bijvoorbeeld ook allerlei stappen tussen stoppen en op volle kracht doorgaan in. Dat met hulp overwegen is beter dan het helemaal zelf doen terwijl je vooral mist ziet en het is vaak ook beter dan alleen het plan van je mentor/SLB-er volgen, met een beetje pech heeft de jouwe immers niet de benodigde mensenkennis, laat staan de juiste opleiding daarvoor. Geef dus niet te snel op, druk ook niet zomaar door, maar probeer met anderen naar een oplossing te zoeken, dan komt het vast goed met jou.