Iets wat mij juist te binnen schiet:
Je kan ook mentaal uitgeput raken door misbegrepen woorden, misbegrepen symbolen, schetsen of grafieken, afbeeldingen, enz... Immers, als je iets in een tekst of in de uitleg van de docent niet begrijpt, kan je niet meer volgen. Je voelt je dan ambetant, gefrustreerd, moe, suf, leeghoofdig, hopeloos, enz... En daarna haken de mensen af.
Aan veel hogescholen en universiteiten gebruiken de docenten veel moeilijke vaktermen, zonder die soms goed uit te leggen. Dan krijg je dat.
Dus je moet zelf zorgen dat je voor iedere vakterm, en ieder symbool een goede definitie hebt. Vb. in wetenschappen of wiskunde gebruikt men veel symbolen. Je moet van elke term of elk symbool in je eigen woorden vlot kunnen uitleggen wat het betekent. Bij technische dingen moet je het kunnen schetsen, in een context plaatsen, in een juiste zin gebruiken (=actieve kennis, het zelf kunnen gebruiken), enz...
Niet zomaar definities van buiten leren, maar de betekenis echt zelf in je eigen woorden kunnen uitleggen, alsof je het aan je grootmoeder uitlegt, of aan kinderen.
Ik weet dat het lastig is om alles op te helderen. Ik heb daar zelf een verschrikkelijke hekel aan om al die dingen te gaan opzoeken, of na te vragen. En het kost veel tijd. Maar het is wel nodig om te begrijpen waarover het gaat. Eens je die betekenis kent en al die woorden en leerstof zelf actief kan gebruiken, dan verdwijnen die ergernis, frustratie, sufheid en moeheid weer. Inplaats van dat je hoofd leeg of blank aanvoelt op dat vakgebied, krijg je weer het hele concept in beeld.
Verder moet je ook zorgen dat je een goede definitie hebt van alle "kleine woordjes" zoals: ik, hij, als, daar, op, onder, ginder, van, tot, soms, alhoewel, tenzij, niet, enz... Heel veel van die woordjes hebben talloze betekenissen, vb. het woordje "van" heeft er al een tiental, waaronder: aanduiding van richting, eigendom ("een boek van Peter"), afkomst, materiaal ("een boek van dik papier"), vakgebied ("een boek van wiskunde"), begin van een tijdspanne, en nog een hoop andere. Je moet die allemaal kennen, want die geven de samenhang weer van de "moeilijke woorden" in de tekst. Anders valt die tekst uiteen in losse brokken zonder betekenis.
Probeer eens: neem een paragraaf uit je cursus, en vervang alle moeilijke woorden door vraagteken. Dat is wat je ervaart als je die moeilijke vaktermen niet kent.
Neem diezelfde zin en vervang nu alle kleine woordjes door vraagtekens, maar laat de grote woorden staan. Dat is wat iemand ervaart die die kleine woordjes onvoldoende kent.
Dus je moet echt van alle woorden en alle symbolen in een tekst met je eigen woorden vlot kunnen zeggen wat ze betekenen, om een goed begrip te krijgen.
Ik zeg niet dat dit bij jou de oorzaak is, maar de kans lijkt mij wel groot.