Iedere dag je lessen bijhouden: overlopen wat je die dag gezien hebt, en een samenvatting maken. Doel van die samenvatting: later dienen als referentiemateriaal, zowel tijdens je studie, als nadien in je beroepsleven. Schrijf die samenvatting zo dat dat mogelijk is.
Als je iets niet begrijpt, de volgende dag (of gelegenheid) direct navragen. Vooral bij wetenschappen, want alles bouwt op elkaar voort. Als je iets belangrijk mist, kan je al de rest ook niet meer volgen.
Ook: alle definities opschrijven: wat betekent welk woord of symbool. In je eigen woorden zorgen dat je dat kan uitleggen, dat je het "ziet" als het ware. Je moet het echt zien, dan onthoud je het vanzelf. Nooit zomaar van buiten leren, dat blijft niet hangen.
Van alle elektronische data: meerdere backups maken, op meerdere dragers, en die op meerdere plaatsen bewaren. Van een taak die je schrijft, bewaar ze onder de naam "taaknaam_v20250224a.docx", dan na een wijziging "taaknaam_v20250224b.docx", enz... En die opslaan op je pc, laptop, usb-stick en evtl. online op je persoonlijke account aan de univ. Als je iets stoms doet, kan je zo altijd terug naar de vorige versie. Zeker bij eindwerken en grote taken. Je wilt niet op de laatste dag alles ineens kwijt zijn na een crash.
Direct aan taken beginnen, niet wachten tot de laatste dag. Je wil niet weten hoe dikwijls ik nachtje door heb moeten werken om een taak af te krijgen; niet ideaal.
Ik weet het, het is erg lastig: als je een zware taak hebt, tegelijk ook nog eens al je lessen van die dag bijhouden. En voldoende ontspannen (op een gezonde manier), zodat je je energie houdt.
Je niet laten gaan in drank en uitgaan. Af en toe met mate is okee, zelfs goed. Maar niet half bewusteloos, brakend en pissend in de goot liggen; en de dag erna suf en met barstende hoofdpijn in de les zitten. Ook niet al je geld voor cursussen opsmossen aan drank en uitgaan. (Dikwijls gezien rondom mij.)